تحلیلی بر تلاش آمریکا برای برقراری رابطه با ایران

اهداف آمریکا؛مهار برنامه هسته‌ای،تغییر ماهیت نظام

مقامات آمریکا و کشورهای اروپایی عضو گروه 1+5 در جریان مذاکرات ژنو، اهداف و برنامه‌های بسیاری را پیگیری می کنند.
کد خبر: ۶۲۱۱۹۸
اهداف آمریکا؛مهار برنامه هسته‌ای،تغییر ماهیت نظام

این گفت‌وگوها بدون شک از سوی کشورهای غربی تنها به موضوعات هسته‌ای ایران اختصاص نخواهد داشت و فراتر از آن خواهد رفت به گونه‌ای که اگر به همین روش ادامه یابد،مسئله و چالشی تازه از سوی آنها برای جمهوری اسلامی ایران دست و پا خواهد شد.

پازل‌هایی که آنها در حال جابه جا و جاگذاری هستند این اتفاق را نشان می دهد. به این چند خبر و فضاسازی در رسانه‌های آنها توجه کنید.

رادیو رژیم صهیونیستی در گزارشی  مدعی شد، «باراک اوباما و نتانیاهو، توافق کرده‌اند که در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5،نماینده اسرائیل نیز حضور داشته باشد».

نخست وزیر انگلیس در جمع نمایندگان رژیم صهیونیستی و یهودیان انگلیس گفته است؛«دشمنان اسرائیل دشمن انگلیس است. لندن به توافق با تهران بدبین و نسبت به آن نگران است».

اوباما در دیدار با نتانیاهو حمایت صریح خود را از اسرائیل در برابر ایران اعلام کرد.

خبر نخست گرچه با واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و از سوی وزیر امور خارجه کشورمان گفته شد که اگر نماینده رژیم صهیونیستی در مذاکرات حضور یابد، ایران در مذاکرات شرکت نخواهد کرد،اما خبر توافق حضور نماینده رژیم صهیونیستی در مذاکرات از سوی منابع این رژیم و منابع غربی تکذیب نشد.

نگرانی آمریکا برای امنیت اسرائیل

آمریکا و کشورهای اروپایی در این چند سال گذشته همواره سعی کرده‌اند تا فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران را به امنیت جهانی به ویژه امنیت رژیم صهیونیستی گره بزنند.

آنها همواره در تلاش ها و اقدامات خود اعلام کرده‌اند در صدد هستند تا نگرانی‌های بین المللی و مقامات اسرائیل را با شعار ایران هسته ای تأمین کنند.

این اقدامات سیاسی صورت گرفته نخست عنوان می کند که ایران تهدیدی برای منطقه، جهان و رژیم صهیونیستی است و سپس خود را در جایگاهی قرار می دهند که نشان دهند، سوپرمن آمریکا از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران جلوگیری کرده است و این اقدام آنها امنیت جهانی و منطقه‌ای را به همراه داشته است.

اکنون نیز مقامات و رسانه‌های آمریکایی و اروپایی در همین زمینه به فضاسازی برای قانع کردن افکار عمومی کشورهای خود و دیگر کشورهای جهان به طور بسیار گسترده در حال فعالیت هستند.

پس از دستیابی به این هدف، اهداف دیگری در صندوقچه توطئه‌های آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در حال پیاده سازی و زمینه سازی برای اجرای آن است.

پس از این سناریوها و زمینه سازی ابعاد تازه‌ای از اهداف مهمتر آمریکا و غرب علیه ایران بیشتر آشکار می شود.

سناریوی آمریکا برای تغییر ماهیت نظام ایران

«نیویورک تایمز» روزنامه آمریکایی است که اعتبار و نفوذ آن باعث شده است از آن به عنوان «منبع ملی» یاد شود.

این روزنامه در گزارشی که چند روز پیش منتشر کرده نوشته است؛ «با مهار قابلیت های هسته‌ای ایران، می توانیم روی تغییر انقلابی در ایران حساب کنیم. شاید آمریکا برای پیشبرد اهدافش، علاوه بر جان کری، به وزیر خارجه ویژه خاورمیانه نیز نیاز داشته باشد».

«به اعتقاد کاخ سفید راه کنترل ایران، مهار برنامه هسته‌ای و تغییر ماهیت نظام به طور همزمان است. با یک معامله هسته‌ای و تقویت گروه‌های نزدیک به آمریکا در ایران، می توان ماهیت نظام جمهوری اسلامی را تغییر داد.»

نویسنده این گزارش تحلیلی در ادامه می نویسد؛ «به اعتقاد کاخ سفید راه کنترل ایران، مهار برنامه هسته‌ای و تغییر ماهیت نظام به طور همزمان است. با یک معامله هسته‌ای و تقویت گروه‌های نزدیک به آمریکا در ایران، می توان ماهیت نظام جمهوری اسلامی را تغییر داد.»

این هدف و سیاست در مرحله نخست آن، در حال پیگیری است. به ادعای آمریکایی ها اکنون قابلیت های هسته ای ایران در حال مهار شدن است یا در آینده نزدیک مهار خواهد شد.

مرحله اول مهار برنامه هسته ای برای کنترل ایران است. پس از این مرحله،آمریکایی ها با اتکار به گروه های نزدیک به آمریکا در ایران، تلاش خواهند کرد تا تفکر مقابله با آمریکا ستیزی گسترش یابد.

گسترش این سیاست در میان افکار عمومی  که از سوی گروه های نزدیگ به آمریکا در ایران انجام خواهد شد، استحاله سیاسی نسبت به دید مردمی به آمریکا، مقامات کاخ سفید را به اهداف خود نزدیک خواهد ساخت.

اما و اگرهای رابطه ایران و آمریکا

بررسی فضایی که در چند ماه گذشته در میان برخی سیاسیون، شخصیت‌ها و برخی رسانه ها و روزنامه ها نسبت به آمریکا ایجاد شده است، نشان می‌دهد که این مرحله نیز در حال پیگیری است.

ذوق زدگی هایی که در زمینه گفت وگوهای مستقیم با آمریکا و برقراری روابط میان دو کشور در برخی رسانه ها در مدت زمان گذشته دیده شد، نباید تنها به عنوان یک تحلیل و خواسته تلقی شود که یک سیاست و استراتژی است که پشت آن سیاست اعمالی آمریکا نهفته است.

با مطالعه و ورق زدن برخی رسانه‌ها و سایت هایی که در این زمینه به ارائه تحلیل و گزارش پرداخته‌اند این ادعا را به اثبات می رساند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز پس از آن که چنین فضایی در کشور و در میان برخی سیاسیون و رسانه‌ها ایجاد شد چند نوبت و در سخنانی، سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل هسته ای و مذاکره و روابط با آمریکا را تبیین کردند.

ایشان در سخنانی درباره برخی مواردی که در سفر هیأت ایرانی به نیویورک رخ داد از آن مسائل به عنوان بجا نبود استفاده کردند. اما در همان حال حمایت خود را از دیپلماسی فعال دولت اعلام داشتند.

ایشان در فروردین 92 و در جوار حرم مطهر اما رضا (ع) فرمودند:«... سال 91 که گذشت یکی از سال های بسیار پرکار برای دشمنان برای چالش آفرینی بود. آنها گفتند می خواهیم ملت ایران را با تحریم فلج کنیم.»

رهبر معظم انقلاب در سال 1386 در دیدار دانشجویان دانشگاه های یزد فرموده بودند:«... حالا می نشینند آقایان وراجی کردن و حرف زدن و استدلال کردن که نبود رابطه با آمریکا برای ما مضر است. نه آقا! نبود رابطه با آمریکا برای ما مفید است. آن روزی که رابطه با آمریکا مفید باشد، اول کسی که بگوید رابطه را ایجاد کنید، خود بنده هستم.»

ایشان در دیدار بیش از 50 هزار نفر از فرماندهان بسیج در باره رابطه با آمریکا هم گفتند؛«... آنها می‌خواهند بگویند حیات ملت‌ها وابسته به این است که به آمریکا وابسته باشند. اما ملتی پیدا شده است که نه تنها به آمریکا وابسته نیست بلکه آمریکا هر چه کرده اثر نداشته و این کشور روز به روز رشد کرده است.»

رهبر معظم انقلاب رمز پیروزی جمهوری اسلامی را هم در اقتدار ملت و ایستادگی ملت اعلام کردند.

سخنان رهبر انقلاب در جمع بسیجیان، بسیاری از معادلاتی که غربی ها در جریان مذاکرات ژنو محاسبه کرده بودند به هم ریخت. همان هنگام برخی اعتقاد داشتند که این سخنان که قاطعانه و مقتدرانه بیان شد روند مذاکرات را به ضرر ایران خواهد کرد، اما این مواضع و سخنان پشتوانه محکمی بود برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که خود آنها نیز همین موضوع را احساس کردند.

از سوی دیگر چنین مواضع و سیاستی از سوی رهبری نظام فضای ایجاد شده در میان گروه های نزدیک به آمریکا در ایران را در شرایطی قرار داد تا از فعالیت های رسانه‌ای و سیاسی خود بکاهند و شرایط را برای عرض اندام مهیا نبینند.

در چنین شرایطی می طلبد که رسانه‌های ارزشی و مستقل و شخصیت ها و تحلیل گران انقلابی بیشتر در این زمینه به روشنگری بپردازند و اهداف بعدی آمریکا را برای افکار عمومی کشورمان تبیین کنند تا ذهنیت‌های ایجاد شده به واسطه تبلیغات گسترده‌ای که در برخی رسانه های داخلی و خارجی ماهواره‌ای در این زمینه می شود، به سمت و سوی حقیقی و واقعی خود بازگردد.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
مسعود ح
United Kingdom
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
۰
۰
ای كاش برخی از مسئولین كمی بیشتر به صحبت های حضرت آقا رهبر عزیزم سید علی بیندیشن ، سخنان رهبری فرزانه و پندهای ایشان همه مشكلات را حل خواهد كرد جانم فدای رهبر آزاده ام سید علی
وحدانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
۰
۰
آمریكا بداند كشور ما عراق افغاستان و پاكستان نیست كه بتواند به راحتی برای خود جا بازكند ما رهبری داریم با عزم استوار با یاری خداوندتا حضور آقا امام زمان (عج ) ملت را رهبری خواهد كرد
دانشجوی ایرانی
Netherlands
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
من تا آخرین قطره خون از آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهیم كرد و امریكا و متحدان آنها و ضد انقلاب و مزدوران هیچ غلطی نمی تواند كنند , ملتی كه خون داده برای ارزشها و بیدار است هیچ ابر قدرتی هیچ غلطی نمی تواند بكند كوچكترین اقدام امریكا موجب ضربه فنی امریكا خواهد شد بطوریكه آبروی یك عمر قلدرییش در جهان بر آب رود , ایرانیان همیشه حماسه ساز هستند و خواهند بود و این قدرت اسلام است .
یا حق
مهدی
Netherlands
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
البته آمریكا باید این خواب را به گور ببرد , آن روزی كه آمریكا بخواهد پایش را از گلیمش بیشتر دراز كند آنچنان برخورد قاطع و جدی خواهیم كرد كه در تاریخ ننگینش به ثبت برسد , ما تا آخرین قطره خون و جان از مقدسات عزیز اسلام و ایران دفاع خواهیم كرد , مرگ بر آمریكا
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
من نمی دانم شما با این افكار كه منتشر می كنید به دنبال چه چیزی هستید مطمئنا از آن گروهی هستید كه منافعشان در گرو دشمنی با آمریكاست.چراكه بیشتر از اب گل آلود ماهی می گیرید. هر چند این نوشته مرا منتشر نمی كنید !!.اگر دلسوز ملت ایران باشید باید درك كنید كه را پیشرفت با از طریق تعامل با سایر كشورها بدست می اید نه از طریق دشمن تراشی .... تمامی تلاشتان بر این است كه این امكان توافق را از بین ببرید
كسی چه می داند شاید هم همدست صهیونیستها باشید . راستی شما را چند خریده اند؟؟؟؟
ذبیحی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
به این آقای تحلیلگر بگوئید كه شنیدن كلام و تبادل افكار بین مدیران ممالك امروز جهان عیب نیست، اما حركت به سمت دفاع از منافع ملی كشور یك ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما نمی توانیم بسته رفتار كنیم. ما بایستی برای منافع ملی كشور قدم برداریم و هر كشور به دنبال تحدید منافع ما باشد، در نطفه خفه كنیم و اینجاست كه اقتدار ملی كشور ما مشخص می گردد. اگر آقای رئیس جمهور اوباما چنین گفت و مدیر فلان مملكت چنان گفت را در بازار سیاست ملل امروز معیار قرار دهیم، بطور حتم تفكر اشتباهی است، رژیم صهیونیستی دارای نفوذ زیادی در كشور آمریكاست و لذا دور زدن آنها با مشكلاتی برای دولتمردان آمریكا همراه خواهد بود و لذا عملكرد مهم است نه كلام سیاست مدار
یه بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
ایران قطعا بزرگ ترین تهدید برای آمریكاست. چون سلاح ایران، نه توپ و تانك و هواپیما و ... (خیلی بهتر از چیزی كه ما داریم را كشورهای دیگه مثل روسیه دارند) بلكه اعتقاد به اسلام و خون سیدالشهداست. با وجود ایران اسلامی، هیمنه ابرقدرتی آمریكا شكسته. توی بیشتر تحلیل هایی كه خود آمریكایی ها منتشر میكنن، از دوره افول هژمونی آمریكا میگن. معلومه كسی كه داره غرق میشه هرطور میتونه دست و پا میزنه.
انشاءالله خداوند روزی رو میرسونه كه ایالات متحده آمریكا هم به سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی دچار میشه.

نیازمندی ها