روحانی توافق ژنو را زمینه‌ساز فضای مثبت اقتصادی در کشور دانست

رئیس‌جمهور: به اندازه نیازمان غنی‌سازی می‌کنیم

رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: تهران به میزانی که به سوخت هسته‌ای نیاز داشته باشد، غنی‌سازی می‌کند.
کد خبر: ۶۲۱۰۱۴

به گزارش فارس، حسن روحانی این مطلب را در مصاحبه با روزنامه فایننشیال‌تایمز اعلام و تاکید کرد که تعطیل کردن تاسیسات هسته‌ای، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: با وجود مشکلات، نسبت به آینده اقتصاد کشور بسیار امیدوار هستیم. این تنها نظر من نیست؛ تیم اقتصادی من هم همین نظر را دارد، که می‌توان در یک دوره زمانی کوتاه، از عهده مشکلات اقتصادی کشور برآمد. وی افزود: دلیل امیدواری ما این است که ما طی سه ماه گذشته توانسته‌ایم تا حدی رشد سریع تورم را مهار کنیم. ما با کاهش نقدینگی و همزمان بهبود فضای تجاری، این مسیر را ادامه خواهیم داد.

روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت برای افزایش میزان رشد اقتصادی گفت: توافق‌نامه ژنو هم فضای مثبتی را در زمینه اقتصادی فراهم کرده که این فضا با آغاز اجرای توافق‌نامه ارتقا خواهد یافت.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما با همین تحریم‌های موجود توانستیم تورم را کاهش دهیم، گفت: با وجود همین تحریم‌ها، ما رشد اقتصادی مثبت را برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم. البته در عین حال اگر تحریم‌ها برداشته یا کم شود، طبیعتا می‌توان اثرات آن را بر اقتصاد شاهد بود.

موضوع هسته‌ای، بهترین آزمون برای اعتمادسازی است

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و آمریکا هم گفت: در مورد آمریکا، ما در این مرحله باید تنش‌ها را کاهش دهیم و به صورت گام به گام اعتمادسازی کنیم. مسائلی که در طول 35 سال به‌وجود آمده، در یک مدت کوتاه قابل حل نیست. بهترین آزمون برای این‌که ببینیم آیا می‌توانیم اعتمادسازی کنیم یا نه، همین مساله هسته‌ای است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر گام اولی که در ژنو برداشته شد، به دقت و درستی اجرا شود، یک گام رو به جلو به سمت اعتماد خواهد بود. آنچه که من در نیویورک شاهد بودم، این بود که فضا اندکی نسبت به قبل تغییر کرده است. وی درباره روابط ایران و انگلیس هم گفت: ما با دولت انگلیس رابطه داشته‌ایم که این رابطه به دلیل شرایط خاص بشدت کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که بعد از انتخابات، برخی گام‌ها برای ارتقای روابط برداشته شده است، گفت: من در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته با آقای دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، این احساس را داشتم که دو طرف این اراده را دارند که به صورت گام به گام به سمت بهبود روابط حرکت کنند.

در روابط ایران و آمریکا گشایش‌هایی رخ داده است

خبرنگار فایننشیال‌تایمز در ادامه از روحانی پرسیده است، آیا شما آماده‌اید که مثلا در آینده رئیس‌جمهور اوباما را به تهران دعوت کنید؟ نظر شما در مورد او به عنوان یک شخصیت سیاسی سابق چیست؟

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به این پرسش گفت: در مکالمه تلفنی‌ای که داشتیم، من وی را فردی با ادبیاتی مودب و هوشمندانه دیدم. همان‌طور که پیش از این گفتم، مسائل ایران و آمریکا بسیار پیچیده است و نمی‌توان آن را در یک دوره زمانی کوتاه حل کرد. با وجود این پیچیدگی‌ها، در صد روز گذشته گشایش‌هایی رخ داده که بعدها می‌تواند افزایش یابد.

مردم سوریه هر کسی را انتخاب کنند به آن احترام می‌گذاریم

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سوریه با بیان این‌که نمی‌توان آینده سوریه را پیش‌بینی کرد، گفت: باید زمینه را برای تصمیم‌گیری مردم آماده کرد. اگر مردم به آقای اسد رأی ندادند، مساله‌ای نیست. مردم هر کسی را انتخاب کنند، ما به انتخابشان احترام می‌گذاریم.

روحانی همچنین درباره رایزنی‌های ایران برای حل بحران سوریه گفت: اگر ایران در «ژنو 2» حضور داشته باشد، طبیعتا با همه اعضای حاضر در آن، مذاکره خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برای حل مشکلات سوریه با عربستان هم در حال رایزنی است، گفت: فعلا نه، اما برای مذاکره با عربستان یا هر کشور دیگری، مشکلی نداریم. ما در موضوع سوریه با سازمان ملل روابط نزدیکی داشته و مذاکراتی هم انجام داده‌ایم.

برخی موضوعات در کشور به اجماع مقامات نیاز دارد

فایننشیال‌تایمز در ادامه پرسش خود را این‌گونه مطرح کرده است که آیا شما به حد کافی این قدرت را دارید که در آینده نزدیک موسوی و کروبی را آزاد کنید؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش گفت: برخی موضوعات در کشور به اجماع دیگر بخش‌ها و مقامات نیاز دارد. دولت من در تلاش است تا وظایف خود را در این زمینه انجام دهد. برای رسیدن به این اجماع قطعا نه به صد روز، بلکه به زمان بیشتری نیاز است و من در این زمینه خوشبین هستم.

روحانی درباره پیش‌بینی‌اش از وضع کشور در پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری‌اش هم گفت: جمهوری اسلامی در پایان این چهار سال، وضع اقتصادی بسیار بهتری خواهد داشت، همچنین در زمینه تاثیرگذاری منطقه‌ای، فرهنگی و وضع سیاسی در داخل نیز همین‌طور خواهد بود. در طول صد روز گذشته ما تغییراتی را در همه این زمینه‌ها شاهد بوده‌ایم.

بازدید رئیس‌جمهور از مناطق زلزله‌زده

همچنین رئیس‌جمهور دیروز برای بازدید از مناطق زلزله‌زده و دیدار با زلزله‌زدگان به استان بوشهر رفت.

روحانی در بازدید از مناطق زلزله‌زده دشتستان در جمع مردم روستای امیرآباد این شهرستان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به حادثه‌دیدگان گفت: مشکلات به وجود آمده بر اثر زلزله در دشتستان استان بوشهر و بازسازی این مناطق باید در مدت سه هفته انجام شود.

وی تصریح کرد: ما امروز آمده‌ایم تا بگوییم نسبت به مشکلی که پیش آمده همه مردم ایران، دولت و مسئولان با شما همدلی می‌کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که همه مردم در کنار شما هستند، بیان کرد: گرچه خسارت زلزله سنگین نبوده، ولی از این که چند نفر از هموطنان عزیزمان در این زمین‌لرزه جان خود را از دست داده‌اند، همه مردم متاثر شدند.

روحانی بیان کرد: دولت به حول و قوه الهی برای همه مناطق آسیب‌دیده برنامه‌ریزی می‌کند و در زمان کوتاهی با دستوری که به رئیس بنیاد مسکن کشور دادیم، همه خانه‌ها و مناطق مسکونی که آسیب دیده به طور کامل بازسازی می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: دولت برای کمک به زلزله‌زدگان دشتستان کمک‌های بلاعوض، وام با سود 4 درصد بلندمدت پانزده ساله پرداخت می‌کند و به خانواده‌های جانباختگان این حادثه نیز کمک می‌شود.

رئیس‌جمهور را در این سفر، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد نهاوندیان رئیس نهاد ریاست جمهوری، اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و آیت‌الله حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری همراهی کردند.

بازدید رئیس جمهور از عسلویه

رئیس‌جمهور همچنین دیروز از برخی فازهای پارس جنوبی در عسلویه بازدید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روحانی در جلسه‌ای که با حضور مدیران و متخصصان صنعت گاز و پتروشیمی کشور در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تشکیل شد گفت: امروز ما در شرایطی قرار داریم که با اقدامات سیاسی و بین‌المللی دولت فضا برای فعالیت‌های اقتصادی در کشور بیشتر شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌ها و مدیریت خوب وزیر نفت و دیگر مسئولان در این بخش اظهار امیدواری کرد به واسطه این مدیریت، نه تنها پیشرفت، بلکه جهشی در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور حاصل شود.

روحانی با اشاره به بازدید هوایی از منطقه پارس جنوبی و توضیحاتی که مسئولان در بخش‌های مختلف بازدید ارائه کردند، تصریح کرد: تمام این گزارش‌ها نشان می‌دهد که امروز همگی آستین‌ها را بالا زده‌اند و آماده برعهده گرفتن بار مسئولیتی سنگین در جهت رشد و توسعه کشور هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها