طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند می‌زنند و آنها که روزنامه می‌خوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند. حکمت ستون روزنامه خندان، در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جام جم آنلاین برسانیم به دست تان تا هر صبح، دستکم در اینترنت گردی روزانه، لبخندی روی لب تان بنشیند.
کد خبر: ۶۱۹۷۶۸
مفقودی را بی‌خیال، مذاکرات را بچسب

جام جم: عوارض جانبی پس از درمان

درست است که از قدیم‌الایام، سرد و گرم چشیده‌هایی امثال جناب سعدی جهان‌دیده، سفارش اکید فرمودند که: «چو به گشتی، طبیب از خود میازار». چون از علتش جویا شدند، اضافه کرده که: «چراغ از بهر تاریکی نگهدار»؛ منتها عنایت داشته باشید که ایشان گفته است: «چو به گشتی...»، نه که «چو له گشتی»!...

فلذا اگر شخص بیمار پس از مراجعه به پزشک و به اصطلاح معاینه، دست بر قضا نه تنها معالجه نشد که اوضاعش بدتر هم شد و در پاره ای اوقات به رحمت ایزدی نیز پیوست، آیا باز هم کماکان باید به همان قاعده «طبیب از خود میازار» عمل کرد؟... یا که به حساب قضا و قدر گذاشت و گذشت؟ که مثلا جناب مولانا فرمود: «از قضا سرکنگبین صفرا فزود».

در چه شرایطی؟ در شرایط حساسی مشابه موقعیت حساس کنونی که تلویحا به آن اشاره کرده و گفته است که اوضاع دوا و درمان به گونه ای بوده که گاه در عمل می دیده: «روغن بادام خشکی می نمود».

نه خیر؛ هیچ هم این طوری ها نیست. اکثر پزشکان عزیز و زحمتکش در کارشان خبره اند و درست و دقیق کار می کنند و غالبا از استراحت و آرامش خود و خانواده هایشان هم می زنند، اما مثل هر طیف و صنف دیگری، بالاخره تک و توک، پیدا می شوند پزشکانی که اگر نظارت سازمان نظام پزشکی بالای سرشان نباشد، دوربین مداربسته الهی گویا کافی نیست و گاه به غفلت و سهل انگاری در طبابت و فراموشی سوگند بقراطی که خوردند، ممکن است نخواسته کار دست بیمار خود بدهند. در اینجا دیگر نباید دست روی دست گذاشت و همه چیز را در وجه قضا و فضا حواله کرد. لطفا به یک خبر توجه بفرمایید.

خبر وارده: «براساس آمارهای نظام پزشکی کشور، تنها در سال 91 در 198 دادسرای انتظامی این سازمان، تعداد 4800 پرونده شکایت از پزشکان تشکیل شده که دلیل مراجعه حدود 60 درصد شاکیان، بروز عارضه بعد از اقدام درمانی ثبت شده است.» ـ به نقل از جراید همیشه در صحنه.

بسته پیشنهادی: از آنجا که خود بنده نیز چوب این سهل انگاری را در قضیه معالجه پدر خورده ام که با یک فشار خون نگرفتن ـ که از ابتدایی ترین و در عین حال ضروری ترین اقدامات اولیه پزشکی، آن هم در سن بالاست ـ بر اثر داروهای تجویزی بعدش به کما رفت و رفت و رفت... و دیگر برنگشت؛ پزشک دیگری از آشنایان شهر کوچکمان می گفت که آن طبیب در همان ایــــام مشغول ساخت و ساز بوده است. فلذا حق بدهید اگر از سر درد، عرایضی پیشنهادی داشته باشیم:

1ـ نظارت کیفی: از سوی سازمان نظام پزشکی یک ناظر کیفی انتخاب شود که در اختیار بیماران شاکی قرار گیرد تا بر سیر معالجات انجام گرفته شده، نظارت داشته باشد. منتها چون نتیجه نظارت هرچه باشد، گاه حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب را دارد، بنابراین این نظارت می تواند به قبل از وقوع یک اتفاق بد منتقل شود. دائم بر کار پزشکان نظارت مستمر صورت بگیرد. نظارت که فقط نباید پولی و کیفی باشد. کیف (بر وزن حیف) و کیف (بر وزن لیف)، هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

2ـ استراحت پزشکی: گهی پشت بر زین و گه زین به پشت. حرف خوبی زده است حکیم طوس، فردوسی بزرگ. نمونه اش مثلا در همین داستان ما که همیشه این پزشکان هستند که برای بیماران استراحت پزشکی می نویسند. خب گاهی که خودشان هم بشدت کار و گرفتاری و در نتیجه حواس پرتی دارند و حق هم دارند، برای خودشان یک استراحت پزشکی موجه بنویسند، کارشان که تمام شد (مثلا ساختن ساختمانشان که پایان گرفت)، دوباره برگردند سر کار و در مطب را باز کنند. این طوری احتمال خطای پزشکی کاهش می یابد؛ خطایی که وقتی اتفاق افتاد، دیگر خواسته یا ناخواسته اش فرق و توفیر چندانی ندارد. بیمار، آسیبی را که نباید بخورد، خورده است.

سیاست روز: مفقودی را بی‌خیال، مذاکرات را بچسب

معاون نهاد ریاست جمهوری: موضوعاتی نظیر مفقود شدن ۹۳۰ ساختمان دولتی در شرایط کنونی مهم نیست و مذاکرات اهمیت بیشتری دارد.
ننجون: ای بابا! اینها چه اهمیتی دارد؟ ساختمان است دیگر! مفقود می شود! شما خودتان را ناراحت نکنید.

شیمون پرز: جامعه بین المللی ، ایران هسته‌ای را تحمل نمی کند.
ننجون: اتفاقا ما همین امروز با جامعه بین المللی حرف زدیم و رسما اعلام کرد شیمون پرز "بی هسته"را تحمل نمی کند.

محمد رویانیان: ورزشگاه های ما برای حضور بانوان فعلا شرایط سخت افزاری و نرم افزاری را ندارد.
ننجون: شرایط نرم افزاری را خودمان فهمیدیم لطفا درباره شرایط سخت افزاری شفاف سازی بفرمایید و خانواده ای را از نگرانی بیرون بیاورید.

روح الله حسینیان: ما در مورد توافقنامه، حرف‌هایی داریم و باید بدانیم که چه چیزی را از دست داده‌ایم و در قبال آن چه چیزی را گرفته‌ایم.
ننجون: ای برادر! توافق نامه را خورده ایم و هسته‌اش را هم دور انداخته ایم آنوقت شما تازه می‌خواهی بدانی چه چیزی را از دست داده ایم و چی گیرمان آمده است؟!

جواد ظریف: گروه های فشار دست به کار شده اند.
ننجون: گروه های فشار باید جلوی پای شما لنگ بیندازند. شما که ماشالله ماشالله آقا جواد ظریفی و شش کشور را حریفی!

رسایی: ورود هشت میلیارد دلار به کشور دروغ است.
ننجون: خروج سه هزار میلیارد تومان از کشور چطور؟!

کیهان: لیوان (گفت و شنود)

گفت: برخی از دولتمردان کنونی به جای این که دستاوردهای خود را به مردم ارائه بدهند، دولت قبلی را زیر سؤال می‌برند.
گفتم: خب! دولت قبلی که خالی از ضعف نبوده است.

گفت: آره! ولی خدمات بسیار زیادی هم داشته است و مخصوصا کارهای عمرانی دولت نهم کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر بوده است، اگر ضعف‌ها را می‌گویند باید به نقاط قوت و خدمات هم اشاره کنند.

گفتم: چه عرض کنم؟! دانش‌آموزی می‌گفت هر وقت پای من به لیوان آب می‌خورد پدرم می‌گوید مگه لیوان به این بزرگی را نمی‌بینی؟ ولی هر وقت پای خودش به لیوان می‌خورد و آب روی فرش پخش می‌شود با عصبانیت می‌گوید؛ اینجا، جای لیوان گذاشتن است؟!

شرق: تحلیل ساعتی

امروز به مساله تحلیل سیاسی و اجتماعی می‌پردازیم. البته «واکنش اجتماعی» موضوع دیگری است، اما علاوه بر مرغ پخته، آدم هم به خنده می‌افتد از بعضی از دلاوران که «تحلیل ساعتی» دارند و بدمصب هر ساعت یک‌طور تحلیل را ارایه می‌کنند و طوری تز می‌دهند که جای آنتی‌تز باید «آنتی‌بیوتیک» و «آنتی‌هیستامین» مطرح و مصرف کرد.  بعد مساله اینجاست دلاوران با نظریات و تحلیل‌های خود که در لحظه صادر می‌کنند، اصولا رفتار ... می‌کنند. یعنی می‌زنند چشمش را درمی‌آورند.  

این دلاوران برای اینکه کسی نظریاتشان را نقد نکند، اصولا فحش و ناسزا می‌گذارند. یعنی می‌گویند [...]و مسایل خانوادگی و مواضع حساس کسی که نظر آنان را نقد یا رد کند، در یادداشت، اس‌ام‌اس و روی دیوار سرویس‌های بهداشتی مورد بررسی قرار می‌دهند.

مثال تحلیل ساعتی 1: یک‌ساعت می‌گویند اکابر جهان نرفتند «ژنو»، پس مالیدیم. یک ساعت بعد می‌گویند اکابر جهان دارند می‌روند «ژنو»، پس داریم می‌مالیم. یک ساعت بعد می‌گویند اکابر جهان - همان‌طور که ما گفتیم - رفتند «ژنو»، خیلی ظریف مالیدیم بهشان، طوری که متوجه هم نشدند و افسر هم بیاید، مقصر آنها هستند.

مثال تحلیل ساعتی 2:یک ساعت می‌گویند ارز آزاد نشده، پس همه ساده‌لوح هستید. یک ساعت می‌گویند ممکن است آزاد شود، پس همه ساده‌انگار هستید. یک ساعت می‌گویند همان‌طور که ما محکم گفتیم مبالغی دیشب که ما خوابیدیم آزاد شدند، پس همه ساده‌جگر هستید. یک ساعت می‌گویند دیدید آزادی‌ها موقتی بود و تز محکم من را نپذیرفتید، پس ساده‌عقل هستید.ما چه می گوییم؟ ما ساده هستیم، شما ساد... . مراقب خودت باش.

کار در خانه: پنج تحلیل ساعتی را از پنج محلل یا همان تحلیلگر در قید حیات، بررسی کنید و نتیجه را به اطلاع عموم برسانید تا حساب کار بیاید دستمان. ممنون.

تهران امروز: از پی نعره‌کشیدن تک و توکی هستند!

مذاکرات 1 + 1!

هرچند مرا شیوه صلح‌آمیز است

ای یار،بدان آتش قهرم تیز است

فعلا سر بوسه گفت‌وگو خواهم کرد

اما همه گزینه‌ها رو میز است!

شرط!

در ره منزل حوّا که خطرهاست در آن

شرط اول قدم آن است که آدم باشی!

(حافظ به روایت بوالفضول!)

عاشق پابرجا!

برنجان دلم را که این گاو وحشی

به جایی که برجاست، محکم نشیند!

(طبیب به روایت بوالفضول!)

...!

خاوری!حب وطن گرچه حدیثی است صحیح

نتوان رفت به زندان(!) که من اینجا زادم!

(سعدی به روایت خاوری!)

رفت!

عمری دل عزیز من از کف نرفته بود

با یک نگاه گرم تو عاشق شدیم،رفت!

هشدار ایمنی!

به سراغ خر اگر می‌آیید،

نرم و آهسته بیایید

مبادا که ترک بردارد

استخوان‌هاتان

از جفتک او!

توقیف!

آکنده ز کذب و جعل و تحریف شده‌ست

مستوجب قیر و آتش و قیف شده‌ست

می‌گفت میان گریه نشریه زرد:

پاییز بهاریست که توقیف شده‌ست!

و به عنوان حسن ختام غزلی جمع و جور!:

ساقی و محتسب و قاضی و زاهد مستند

با تو ارباب مشاغل همگی همدستند!

رستگاری نه چنان بود که واعظ می‌گفت

عاشقان با می عشق تو ز غمها رستند

«جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه»

چون ندیدند حقیقت، همه خالی بستند!

عالم از نغمه عشاق اگر خالی ماند

از پی نعره کشیدن تک و توکی هستند!

چون دو چشم تو ،جدا بود ز هم لب‌هامان

چون دو ابروی تو -صدشکر- به هم پیوستند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها