مبارزه مقطعی جواب نمی‌دهد

بیماری هزار چهره در کمین مردم کرمانشاه

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شمار فراوان مبتلایان به تب ‌مالت در استان یعنی ابتلای 700 نفر به این بیماری، از مردم خواست تا مواد لبنی و فرآورده‌های آن را تنها از مراکز بهداشتی تهیه کنند.
کد خبر: ۶۱۵۵۱۹
شیوع تب مالت؛ این بار  در کرمانشاه

دکتر حسین بیگلری، تب مالت یا بروسلوز را یکی از عمده‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان برشمرد و گفت: هم‌اکنون این بیماری مهم‌ترین بیماری قابل انتقال میان حیوان و انسان است.

به‌گفته وی، باکتری تب مالت (بروسلا) به‌ دنبال مصرف لبنیات محلی غیرپاستوریزه، مصرف فرآورده‌های گوشتی آلوده و مهم‌تر از همه تماس محافظت نشده با دام وارد بدن می‌شود و فرد را مبتلا می‌کند.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان این‌که دوره کمون این بیماری از زمان ورود باکتری به بدن بین سه هفته تا چند ماه متغیر است، گفت: پس از طی این مدت تب‌ مالت خود را با علائم شایعی چون تب، لرز، درد مفاصل، کوفتگی شدید و تعریق نشان می‌دهد. علاوه بر علائم شایع ذکر شده، این بیماری علائم متفاوتی دارد؛  از افسردگی گرفته  تا بوی بد عرق بدن که سبب می‌شود تب‌ مالت به بیماری هزار چهره معروف شود.

به گزارش ایسنا، وی درباره علت شمار فراوان مبتلایان به تب‌ مالت در استان کرمانشاه، افزود: استان کرمانشاه قطب دامپروری کشور است، از همین‌رو شمار مبتلایان به تب‌ مالت در آن زیاد است.به ‌گفته بیگلری، از 16 هزار مورد شناسایی شده تب مالت در کشور، 700 مورد آن مربوط به استان کرمانشاه بوده است.

وی با بیان این‌که افراد در صورت خریداری شیر محلی باید آن را به مدت پنج دقیقه در دمای جوش جوشانده و سپس مصرف کنند، گفت: چون ماست و دوغ محلی با حرارت تولید می‌شود، از این‌رو شانس ابتلا به تب مالت با مصرف این مواد بسیار کمتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها