مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خبر داد:

خارج شدن هوای پایتخت از شرایط هشدار

وضعیت هوای تهران که احتمالا تا سه شنبه ادامه دارد، به حدی بحرانی شده است که از صبح مسئولان در نهادهای مختلف به فکر راه چاره افتاده اند؛ حالا کمیته اضطراری آلودگی هوا تشکیل شده است و تصمیماتی در آن گرفته شده که شاید در متوقف کردن روند افزایش آلودگی هوای پایتخت نقشی داشته باشد اما به هر حال همه تهرانی ها می‌دانند که خیلی زودتر از آنکه تهران به مرحله خفگی برسد باید چنین تصمیماتی گرفته می شد و مسئولان نباید منتظر بحرانی شدن وضع هوا می‌ماندند.
کد خبر: ۶۱۴۴۵۰
نفس تان را تا سه شنبه حبس کنید!

به گزارش جام جم آنلاین امروز یکشنبه در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران،حسن کریمی معاون عمرانی استاندار تهران از ادامه تعطیلی همه مهدهای کودک، مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی استان تهران بجز دماوند و فیروزکوه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه -علاوه بر امروز یکشنبه- به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها و ادامه پایداری جوی خبر داد.

در این باره ایسنا در خبری نوشت که این مسئول در غیاب رئیس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران جانشین وی در نخستین جلسه این کمیته در سال 92  بود. وی با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی کشور مبنی بر تداوم پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزود: حاضران در جلسه پس از استماع گزارش وضعیت آلودگی هوا و پیش‌بینی وضعیت جوی مقرر کردند تا اطلاع ثانوی فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی ممنوع شود. اهمچنین فعالیت همه  کارگاه‌های شن و ماسه، تولید بتن و آسفالت در تهران و غرب و جنوب غرب استان تا زمان خروج از وضعیت هشدار آلودگی هوا ممنوع است.

کریمی  افزود: بر اساس تصمیمات این جلسه طرح سراسری زوج و فرد از در خانه‌ها از روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی بجز روزهای تعطیل اجرا می‌شود. همچنین تشدید برخورد با خودروهای دودزا و برخورد پلیس با موتورسیکلت‌های آلاینده نیز تشدید خواهد شد.

کریمی که معاون عمرانی استاندار تهران هم هست گفت: همچنین به دلیل آلودگی هوا ساعت پایان کار ادارات شهر تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از 16:30 به 14:30 کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: مصوب شده است که آموزش و پرورش به ازای این تعطیلی‌ها کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار کند.

گلایه از این و آن در جلسه کاهش آلودگی هوا !

معاون عمرانی استاندار تهران مثال روشن اجرا نشدن وظایف دستگاه‌های متولی در کاهش آلودگی هوا را «وزارت کشور» عنوان کرد که باید سالانه پنج درصد میزان حمل‌ونقل شهری را افزایش می‌داد اما در چهار سال گذشته حتی یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده است.

وی با بیان اینکه با توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری با هماهنگی‌ شهرداری اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: قطعا این اقدام در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کریمی افزود: با تداوم هماهنگی بین دولت و شهرداری باید ناوگان اتوبوسرانی و مترو افزایش یافته تا شاهد تردد کمتر خودروهای شخصی در شهر باشیم.

معاون عمرانی استاندار تهران ضمن اینکه از شهروندان خواست تا مواقع اضطرار را بپذیرند، گفت: در ایامی که هوا در شرایط اضطرار و هشدار قرار دارد، باید با همکاری که صورت می‌گیرد، ضمن افزایش حمل‌ونقل و همکاری جهت استفاده از حمل و نقل عمومی، در صدد حل این مشکل برآییم.

کریمی در پاسخ به پرسشی  درباره آخرین تصمیماتی که برای صنایع آلاینده تا شعاع 120 کیلومتری اتخاذ شود، گفت: قطعا این صنایع را نمی‌توانیم تعطیل کنیم، اما باید این صنایع به تجهیزات روز مجهز شوند تا آلایندگی‌ آنها کنترل شود.

این مسئول در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا و قبل از اعلام مصوبات نیز گفت: باید درمورد پیشگیری از آلودگی هوا اقداماتی صورت گیرد. علیرغم اینکه وظایف عمده‌ای بر عهده دستگاه‌ها در سطح ملی گذاشته شده، اما هیچ کاری صورت نگرفته است.

معاون عمرانی استاندار تهران تاکید کرد: وزارت صنایع باید درباره افزایش سطح کیفی خودروها اقدام می‌کرد و وزارت نفت نیز موظف بوده تا نسبت به افزایش کیفیت سوخت اقداماتی انجام دهد.

وی با ابراز گله‌مندی از وضعیت نامطلوب توسعه جایگاه‌های سی ان جی، گفت: علیرغم اینکه شاهد افزایش این جایگاه‌ها بودیم، اما این افزایش در حد مطلوب نیست.

کریمی گفت:خروج خودروهای فرسوده که باید انجام می‌شد و قطعاً در کاهش آلودگی نقش بسزایی داشت نیز صورت نگرفته است.

مراکز مهار را دوباره راه بیندازید

از سوی دیگر در همین جلسه ، کاظم ندافی،نماینده وزارت بهداشت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران گفت:در گذشته مرکزی به نام مرکز «مهار» وجود داشت و بر اساس آن می‌توانستیم عکس‌العمل بموقع داشته باشیم، لذا برای اتخاذ روش مناسب در زمان آلودگی برای کاهش آسیب‌های سلامت باید مرکز مهار مجدد فعال شود.

وی در نخستین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در سال جاری که صبح یکشنبه در استانداری تشکیل شد، افزود: دو سال است که راهنمایی منتشر شده که این دستورالعمل در سایت وزارت بهداشت وجود دارد و در اختیار سازمان‌ها نیز قرار گرفته و بر اساس این راهنما، محاسبه و تعیین اعلام شاخص کیفیت هوا ارائه می‌شد.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به اینکه محور دستورالعمل مرکز مهار در حوزه سلامت بود، بارها مکاتباتی انجام شد تا از این راهنما بهره‌برداری شود، چرا که در شرایط اضطرار و هشدار، علاج آلودگی محسوب می‌شد.

نماینده وزارت بهداشت تصمیماتی چون تعطیلی و محدودیت تردد را اقدامات مقطعی برشمرد و گفت: زمانی که صبر می‌کنیم تا آلاینده‌ها شرایط را در وضعیت اضطرار و هشدار قرار دهند و این اقدامات را اتخاذ می‌کنیم، نه تنها اثرات منفی سلامتی بر شهروندان تحمیل می‌شود، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز متضرر می‌شویم.

ندافی با پیشنهاد ایجاد یک سیستم برای اتخاذ تصمیم در شرایط آلودگی هوا، گفت:در چند سال گذشته مرکز مهار که فعالیت داشت، تضعیف شده در حالی که باید وزارت بهداشت، شهرداری و محیط زیست با همکاری هواشناسی این سیستم را مدیریت کنند.

ندافی با اشاره به اینکه در هفته گذشته آلودگی هوا که منجر به مراجعه 10 هزار نفر با علائم آسم در اهواز به بیمارستان‌ها شد، گفت: از این تعداد، 10 درصد در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و این نشان می‌دهد که باید موضوع آلودگی هوا را جدی بگیریم. ضمن آنکه با این روش‌ها نمی‌توانیم عکس‌العمل بموقع داشته باشیم.

وی با تأکید بر احیای مرکز مهار، گفت: این مرکز باید با محور آلودگی و اطلاع‌رسانی درست برنامه‌های خود را مشخص و اعلام کند و صدا و سیما نیز موظف است مطابق این راهنما اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد تا اقشار آسیب‌پذیر سلامت خود را حفظ کنند.

به گفته نماینده وزارت بهداشت، با توجه به اینکه نیمی از جمعیت اعم از کودکان، سالخوردگان، بیماران آسمی، جانبازان شیمیایی و بیماران قلبی و ریوی30 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که به نوعی در گروه آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند، باید اقدامات عاجلی صورت گیرد.

تا می توانید شیر بخورید

همچنین ندای انقلاب،اخبار آلودگی هوایش را به توصیه های سلامت در این شرایط اختصاص داد. دکتر شهناز اصغری،متخصص زنان و زایمان با اشاره به افزایش حجم آلودگی شهر تهران و سرب های معلق موجود در هوا از خانم های باردار خواست تا از تردد در شهر خودداری کنند و مصرف شیر را جدی بگیرند.

وی بیان داشت: ترکیباتی همچون مونوکسید کربن و سرب موجود در هوا به دلیل حلالیت پذیری بالا به سرعت در خون حل می‌شود.

وی با بیان اینکه خون زنان  باردار سه برابر خون خانم هایی دیگر در شرایط عادی است گفت: بر اساس همین موضوع سمی که می تواند وارد خون فرد باردار بشود سه برابر دیگر خانم ها است. باید گفت که سرب و مونوکسید کربن موجود در هوا وارد خون می شوند و این خون به جفت نیز می رسد و وارد سلول های جنین شده و باعث می شود تا ریه، کبد و مغز استخوان جنین دچار آسیب شود.

متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: از کار افتادگی زودرس کبد، اختلال مغزی و نهایتا مرگ سلول های مغزی که هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد از جمله عوارض استنشاق هوای آلوده برای جنین به حساب می آید که این موارد نه در آزمایش و نه در سونوگرافی قابل تشخیص نمی باشد.

اصغری با توصیه به بانوان باردار که از خانه در روزهای آلوده خارج نشوند گفت: به هیچ وجه در روزهای آلوده خانم های باردار در و پنجره های خانه را باز نکنند، در صورت امکان از دستگاه های هواساز استفاده کنند و یا به مناطق مرتفع که درصد آلودگی کمتری دارد بروندو
وی ادامه داد: استفاده از شیر، دوغ و ماست باعث می شود سرب کمتری به جنین برسد و عملا از این طریق بدن مصونیت بیشتری در برابر آلودگی ها پیدا کند.

20 هزار تومان، جریمه کسانی که به زوج و فرد احترام نگذارند

همچنین سرهنگ سلطانیان،  معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ از اجرایی شدن طرح زوج و فرد از جلوی  درمنازل از صبح فردا تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: جریمه افراد خاطی 20 هزار تومان خواهد بود.

 وی بیان داشت: بر اساس تصمیم گیری صورت گرفته این طرح از ساعت 6 و 30 دقیقه بامداد آغاز و تا ساعت 19 ادامه خواهد داشت.
معاون ترافیکی پلیس راهور تهران خاطر نشان کرد: این طرح تا زمانی که کمیته اضطرار دستور نداده است اجرا خواهد شد این در حالی است که این طرح در روزهای تعطیل به مرحله اجرا گذاشته نمی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
زارع
United States
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
۰
۰
باعرض سلام وخسته نباشید من مادر علی جان هستم امروز اعلام كردن كه مدارس تعطیل میباشد ولی من كارمندهستم ونمیتوانم در منزل بمانم ومجبورم كه فرزندم را با خود به محل كارم بیاورم خواهش میكنم كارمندان راحم تعطیل كنید تا مجبور نشوم اورا با خود بیرون بیاورم
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
۰
۰
آقای كریمی به همه چیزاشاره كردندجهت كاهش آلودگی الاكامیونهای دودزای كمپرسی كه ازشب تاصبح دودرابه خوردمردم تهران میدن.اینجور مواقع تردد این كمپرسیهای دودزاروممنوع كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها