هشدار شرکت گاز در آستانه فصل سرما

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به خالی ماندن 15 تا 20 درصد ظرفیت تولید گاز پالایشگاه ها از راه اندازی یک طرح جدید گازی در پالایشگاه فجرجم خبر داد و گفت: زمستان سالجاری قطعی گاز نداریم.
کد خبر: ۶۱۴۰۳۴
هشدار شرکت گاز در آستانه فصل سرما

وزارت نفت از کسری حدود 35 تا 36 میلیارد مترمکعبی در تولید گاز برای زمستان سالجاری خبر داد و گفت: زمستان سالجاری با اعمال محدودیت در ارسال گاز به نیروگاه ها و صنایع، فرآورده نفتی جایگزین گاز این واحدها خواهد شد.

از سوی دیگر همزمان با ورود به فصل سرما و افزایش چراغ خاموش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری، هر چند طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه به عنوان بزرگترین طرح گازی به دلیل تاخیر در توسعه بخش بالادستی آن در مدار بهره‌برداری قرار نمی گیرد اما پیش بینی می‌شود با اختصاص گاز تزریق مخازن نفتی به مشترکان خانگی، بخشی از کسری گاز جبران شود.

عبدالحسین ثمری درباره مهمترین راهکارهای تامین گاز زمستانی با اشاره به تاخیر در ساخت و راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی، گفت: با توجه به تاخیری که در راه‌اندازی پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی وجود دارد، بخشی از این کمبود توسط پالایشگاه گاز فجرجم جبران می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه ظرفیت طراحی اولیه پالایشگاه فجر جم 85 میلیون مترمکعب بوده است، افزود: با اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت، هم اکنون ظرفیت تولید به 125 میلیون متر مکعب گاز در روز افزایش یافته است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بخشی از خوراک این پالایشگاه علاوه بر میادین نار و کنگان، از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی تامین می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون به استثنای پالایشگاه هاشمی نژاد خراسان، در تمامی پالایشگاه‌های کشور 15 تا 20 درصد ظرفیت خالی تولید گاز وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود در پیک مصرف گاز زمستانی ظرفیت تولید گاز پالایشگاه‌ها کامل شود، افزود: از سوی دیگر با توجه به نیاز روز افزون کشور به گاز به ویژه در ماه‌های سرد سال با برنامه ریزی‌هایی که شده تا زمستان امسال را نیز بدون هرگونه مشکلی پشت سر می‌گذاریم.

ثمری با اشاره به اینکه در فصل زمستان سالجاری بیش از 500 میلیون مترمکعب در روز گاز وارد شبکه انتقال می شود، افزود: در چنین شرایطی باید فرهنگ درست مصرف کردن گاز را در بین آحاد جامعه نهادینه سازی شود.

معاون عملیات شرکت ملی گاز همچنین با اعلام اینکه هم اکنون تمامی واحدهای فرآیندی طرح افزایش تولید گاز مایع پالایشگاه گاز فجر جم راه‌اندازی شده است، تاکید کرد: پیش بینی می شود با افزایش دریافت خوراک گاز، امکان تولید تجاری گازمایع در زمستان سالجاری فراهم شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه با بهره‌برداری کامل از این طرح به ظرفیت تولید محصولات گازی کشور اضافه می شود، گفت: طرح جدید استحصال گازمایع پالایشگاه فجرجم در دو فاز طراحی، ساخت و نصب شده که سال گذشته فاز اول این طرح شامل ساخت چهار مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی 350 تن گازمایع و سیستم بارگیری در مدار بهره برداری قرار گرفت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها