محمود مظفر در تشریح اقداماتی که میتواند از حوادث جادهای جلوگیری کند با اشاره به تصادف دو دستگاه اتوبوس در جاده قم –تهران و مرگ ۴۴ نفر، گفت: علت ۷۰ درصد تصادفات جادهای، راننده است بنابراین ایجاد تمهیدات و توجه بیشتری در آموزش و انتخاب و گزینش رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوس باید مورد توجه قرار بگیرد.
شرکت در دورههای شبیهسازی شده
رییس سازمان امداد و نجات هلالاحمر افزود:رانندگان اتوبوس علاوه بر طی دوران آموزشی و مهارتی در کسب گواهینامه باید حداقل سالی یکبار دوره شبیهسازی شده (سمیلاتور) را طی کنند.
وی با اشاره به اینکه در این دوره راننده در شرایط بحرانی شبیهسازی شده مثل ترکیدن لاستیک، آتشگرفتگی، خرابی ترمز، خرابی موتور و… قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: با برگزاری این دوره های آموزشی راننده میآموزد در این شرایط چطور عکسالعمل درست با کمترین خسارت به مسافران را تمرین کند که این دورهها در حال حاضر برای خلبانان بالگرد و هواپیما برگزار میشود.
مظفر با تاکید بر اینکه در بیشترین حوادث جادهای از نوع واژگونی، خواب آلودگی راننده بیشترین علت است، خاطرنشان کرد: افرادی که مسافرتهای طولانی و درشب یا روز دارند سیکل سیرکادین آنها بهم میخورد و حتی ممکن است علیرغم خواب کافی از نظر کمی باعث چرت های پنج - ۱۰ ثانیهای در هنگام رانندگی داشته باشند.
وی افزود: کلینیکهای مشاورهای خواب و تستهای پزشکی و همچنین نصب دوربین روی فرمان و تست چهره راننده از نظر درصد بستهبودن چشم تعداد پلکزدن خوابآلودگی و عدم تمرکز راننده را تشخیص میدهند.
بررسی رفتار راننده با نصب دوربین بر روی آینه
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر نصب دوربینهایی روی آینه اتوبوس برای بررسی رفتار راننده از نظر سرعت غیرمجاز یا کاهش هوشیاری و گزارش موارد مشکوک از جمله راهکارها برشمرد و افزود: در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی این دوربینها به عنوان جعبه سیاه اتوبوس عمل میکنند و بعد از حادثه، فیلم مورد بازبینی و علت حادثه را جویا میشوند.
مظفر با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از رانندگان بخاطر وضعیت معیشتی و اجتماعی و تامین هزینه مجبورند در مدت کوتاه و بدون استراحت چندین سرویس بروند، اظهار کرد: بخاطر دوری از خانواده و فرزندان در معرض آسیبهای روحی و خانوادگی قرار دارند که میتوان با ایجاد اداره مددکاری در ترمینالها و مشاوره مددکاران و روانشناسان با راننده و خانوادههای آنان آرامش روحی و امنیت روانی راننده و بالطبع شرایط رانندگی توام با حوصله و آرامش را فراهم آورد.
سلیندرهای کم حجم و کم وزن برای جلوگیری از حریق در خودرو
رییس سازمان امداد و نجات هلالاحمر با تاکید بر اینکه حریق خودرو در مدت زمان سه تا پنج دقیقه میتواند منجر به فاجعه شود درباره راهکارهای مقابله با اینگونه حریقها را اقدامات پیشگیرانه دانست و گفت: خودروسازان با ارتقای کیفیت خودروها میتوانند مانع بروز حریق در شرایط بحرانی شوند.
وی افزود: نصب سیلندرهای کم وزن و کم حجم «Aerosol MAG» در سه بخش باطری، منبع سوخت، موتور بسیار سودمند است.
رییس سازمان امداد و نجات هلالاحمر با اشاره به اینکه هزینه نصب این سیلندرها در هر اتوبوس پنج تا شش میلیون تومان خواهد بود، افزود: این سیلندرها با دارا بودن مواد جامد شیمیایی در اثر گرما یا جریان الکتریسیته فعال شده، با تخلیه مواد خاموشکننده باعث اطفاء حریق یا عدم شعلهور شدن مجدد آتش درهمان نقطه میشود.
مظفر با اشاره به اینکه همچنین محصولی به نام «exess» آلیاژی مخصوص از ترکیبات آلومنیوم با هزینهای حدود ۲۰۰هزار تومان برای هر باک، وجود دارد که از حریق جلوگیری می کند، افزود: این محصول داخل منبع سوخت ریخته شده که به صورت شبکهای (لانه زنبوری) داخل مخازن باک برای همیشه مانع از انفجار و حریق باک خودرو میشود.
مظفر نصب منبع ۵۰ لیتری آب در سقف اتوبوس و لوله کشی ظریف داخل سقف و بدنه کابین، نصب کپسول اطفاء حریق متناسب با خودرو بعنوان آپشن اجباری کلیه خودروها و همچنین تجهیز عوامل جادهای از جمله امداد خودرو، اورژانس، هلالاحمر، پلیس، راهداری به کپسول اطفا حریق از نوع HNE-AFT را از دیگر راهکارهای مقابله با حریق در حوادث جادهای برشمرد.
وی افزود: در صورت وجود کپسول در تمامی خودروها، در اثر حریق خودرویی در جادههای کشور کافی است ۱۰-۸ خودروی عبوری با کپسولهای داخل خودرو اقدام به اطفای حریق کنند که بسیار سریع، موثر و مفید خواهد بود.
اکثر حوادث جادهای در۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر تاکید کرد: اکثر حوادث جادهای در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد بنابراین میتوان از ظرفیت آتشنشانیها در حریق خودرویی جادهها استفاده کرد.
مظفر ارائه آموزش به مسافران برای نحوه استفاده از چکش برای شکستن شیشه، نحوه بازکردن درهای خروج، نحوه تماس با عوامل امدادی جاده از جمله ۱۱۵-۱۱۲-۱۱۰ حفظ خونسردی و نحوه خروج را از جمله راهکارهای پیشگیری از حریق در حوادث جادهای برشمرد.
وی افزود: در این زمینه قبل از حرکت اتوبوس، کمک راننده میتواند نسبت به توجیه مسافران مبنی بر اقدامات لازم در زمان حادثه اقدام کند (همانند مهمانداران داخل هواپیما قبل از پرواز) یا با پخش فیلم ۵-۴ دقیقهای در خصوص نکات ایمنی و نحوه مقابله با حادثه از طریق تلویزیون داخل اتوبوس آموزشها ارائه شود.
مظفر با تاکید بر اینکه استفاده از گاردریل با استحکام کافی، قابلیت ارتجاعی، ارتفاع مناسب برای حفظ اتوبوس یا کامیون منحرف شده را از دیگر راهکارها برشمرد و افزود: این گاردریلها مانع از عبور خودرو به لاین مقابل میشوند. این نوع گاردریلها را میتوان حداقل برای جادههای پرتردد و حادثهخیز از جمله اتوبان قم، اصفهان، شیراز، خراسانرضوی، تهران که روزانه تردد اتوبوس و کامیونها زیاد است، اصلاح کرد.
ساخت مراکز امدادی در جادهها در دستور کار قرار بگیرد
رییس سازمان امداد و نجات هلالاحمر افزود: همزمان با شروع ساخت جاده در هر نقطه کشور باید در هر ۵۰ کیلومتر ساخت مرکز امداد جادهای نیز آغاز شود تا در زمان افتتاح جاده همزمان نیروهای اورژانس، هلالاحمر، راهداری نیز استقرار یابند بطوری که هیچ جادهای افتتاح نگردد، مگر اینکه پایگاه امدادی آن نیز تکمیل و راهاندازی شده باشد.
وی افزود: ایجاد زیرگذرها و گاردریلهایی که در فواصل مشخصی قابلیت بازشدن داشته باشد تا در زمان اضطرار و ترافیک خودروهای امدادی بتوانند، سریعاٌ به لاین مقابل دسترسی داشته باشند نیز بسیار مهم است. (ایسنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد