رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تشریح کرد:

راهکارهای کلیدی نجات در تصادفات جاده‌ای

مردم همچنان در جاده‌ها می‌میرند

1 ـ حادثه دلخراش برخورد دو اتوبوس مسافربری در آزاد راه قم ـ تهران، بار دیگر نگاه‌ها را به واقعیتی انکارناپذیر معطوف کرد و آن، این که روند تصادف در جاده‌های برون‌شهری و مرگ انسان‌ها همچنان ادامه خواهد یافت و گویی قرار است هر روز شاهد تکرار چنین حوادثی باشیم؛ حوادثی که سایه آن مردم و بخصوص خانواده‌های داغدار را سال‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۵۹۶۰۷۴
مردم همچنان در جاده‌ها می‌میرند

2 ـ حوادث جاده‌ای در دنیا اجتناب‌ناپذیر است، اما بسیاری از کشور‌ها راهکار‌های عملی و بازدارنده‌ای را در این زمینه به کار گرفته‌اند تا این قبیل حوادث را به حداقل برسانند. اما ظاهرا در کشور ما هیچ‌گاه به مفهوم واقعی، به این قبیل حوادث ـ آن گونه که انتظار می‌رود ـ توجه نشده و از سوی کارشناسان مورد واکاوی و تبیین قرار نمی‌گیرد. تنها پس از یک تصادف و اظهارنظر‌های متفاوت، افکار عمومی آن را به فراموشی می‌سپارد تا حادثه مشابه دیگر، روزی بعد ذهن آنها را درگیر کند.

3 ـ در نگاه اول باید توجه داشت عوامل بسیاری، در شکل‌گیری و وقوع یک حادثه دخالت دارد، به عنوان مثال یک راننده اتوبوس به دلیل بدهی‌های گزاف برای خرید خودرو و گرانی لوازم مصرفی و اقساط ماهانه دائم در استرس و نگرانی به سر می‌برد و برای رفع این مشکل، با اضافه‌کاری در شیفت‌های حساس و شبانه، دائم در جاده‌های نه چندان استاندارد کشور مسافران را جابه جا می‌کند. خستگی مفرط چنین راننده‌هایی، قطعا در بروز حوادثی از این قبیل در جاده‌های کشور نقش مهمی دارد که کمتر به آن توجه می‌شود.

4 ـ در حادثه اخیر برخورد دو دستگاه اتوبوس، به گفته فرمانده پلیس راه کشور، خودروی اسکانیا کیفیت مناسب نداشته و همین موضوع، یکی از عوامل بروز حادثه اخیر عنوان شده است. حال پرسش این است برای تولید و استاندارد بودن این قبیل خودرو‌ها که در جاده‌های کشور به طور چشمگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چه نظارتی اعمال می‌شود تا این چنین زندگی مردم و مسافران قربانی بی‌توجهی‌ها نشود؟ به عبارت دیگر، چه کسی پاسخگوی خسارت‌های جبران‌ناپذیری است که اولین فرآیند آن، متلاشی شدن بسیاری از خانواده قربانیان داغدار خواهد بود.

5 ـ در چند سال اخیر انواع راهکار‌ها برای کاهش تصادفات جاده‌ای در دستور کار پلیس قرار گرفته، اما این اقدامات ـ گر چه اندکی در کاهش تصادفات نقش داشته ـ نتوانسته است آن را به سطح استاندارد‌های جهانی برساند. باید بپذیریم مجازات‌های اعمال شده برای رانندگان متخلف بازدارنده نبوده و این روند تخلفات در مدار تکرار قرار دارد.

6 ـ مقایسه آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در ایران با جهان، نشان دهنده عمق فاجعه‌ای است که هر روز زندگی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند. میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و دو برابر ترکیه است.

در حالی که تصادفات جاده‌ای نهمین علت مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود،این حوادث در ایران دومین علت مرگ و میر است و آمارها نشان می‌دهد ناامن‌ترین جاده‌های دنیا زیر پای رانندگان ایرانی قرار دارد.

7 ـ فراموش نکنیم تا زمانی که نظارت در تولید و ساخت خودرو‌ها وجود نداشته باشد و جاده‌ها به سطح استاندارد نرسد، مجازات برای تخلفات رانندگی و کنترل رفت و آمدهای جاده‌ای و آموزش و کنترل مداوم رانندگان حمل و نقل عمومی کافی نخواهد بود و تا این روند ادامه داشته باشد، آمار مرگ و میر در جاده‌های کشور که هر روز رو به افزایش است، همچنان گوی سبقت را از دیگر کشور‌ها خواهد ربود.

ناصر صبوری - دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
چشم انتظار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
۰
۰
من نیز یكی از داغداران حوادث جاده ای هستم. 7 سال است كه هنوز رفتن مادرم را باور نكرده ام و همچنان چشم به راه و دلتنگ چشمهای مهربانش هستم.
دیاكو.كردستان
United States
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
۰
۰
من خودم راننده كامیون هستم این اتوبوسهای جدید خیلی پر قدرت وسرعتی هستن.روز نیست تو اتوبان بااین راننده اتوبوسهای لجوج درگیر نشیم .2كیلومترمونده به ما با 150 میان تقاضای ازادی لاین میكنن.
راننده اتوبوس در جواب دیاكو از كردستان
Netherlands
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
ربطی به سرعت ندارد , این حادثه بر اثر نقص فنی كه خود شركت مسافربری مقصر اصلی است دارد ؛ زیرا طبق مقرارت معاینه فنی خودرو لاستیك مناسب نداشته , لاستیك های خودرو كاملا صاف و فرسوده شده بوده و بر اثر تركیدن این حادثه بوجود آمده ، حداكثر سرعت اتوبوس ها ٨٠ كیلومتر است كه در دستگاه جی پی اس اتوبوس ثبت و همچنین در پلیس راه ها هم ثبت می شود ، قبل از اظهار نظر فكر كنیم و بعد نظر مناسب دهیم .از طرفی اتوبوس های اسكانیا از لحاظ بدنه بسیار ضعیف و استهلاك قطعات آنها هم بالا است .

نیازمندی ها