وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته اظهاراتی جنجالی داشت. علی جنتی درباره ضرورت رفع فیلتر فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی و پیگیری مشکلات پیش آمده برای برخی روزنامه‌ها و وام خبرنگاران سخن گفت.
کد خبر: ۶۱۳۰۴۰

به گزارش خبرگزاری‌ها، علی جنتی در حاشیه نخستین نشست فعالان رسانه‌‌های دیجیتال به خبرنگاران گفت:نه فقط فیسبوک بلکه دیگر شبکه‌های اجتماعی باید قابل دسترس باشند و قید غیرقانونی ازآنها برداشته شود، اما تصمیم برای رفع فیلترینگ فیسبوک مربوط به کمیته فیلترینگ است که مستقیما زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و این وزارتخانه در کمیته یاد شده فقط یک نماینده دارد.

جنتی گفت: باید با اعضای این کمیته صحبت کنیم که نه‌‌فقط فیسبوک بلکه دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز قابل دسترس باشد و قید غیرقانونی برداشته شود؛ چرا که امروز انتقال آزاد اطلاعات براحتی صورت می‌گیرد و ما هم چاره‌ای جز تسهیل این انتقال نداریم و با فیلترینگ نمی‌توان جلوی دسترسی آزاد به اطلاعات را گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما چاره‌ای جز تولید محتوا نداریم. همان‌طور که در حوزه شبکه‌های تلویزیونی نتوانستیم با ایجاد پارازیت و ممانعت از نصب دیش مانع دسترسی به این شبکه‌ها شویم، با فیلترینگ هم نمی‌توانیم تاثیری در دسترسی به اطلاعات داشته باشیم.

جنتی ادامه داد: باید به فکر راه‌های دیگری مانند تولید محتوای بهتر باشیم تا مثلا در حوزه تلویزیونی مخاطب سمت شبکه‌های بیگانه کشیده نشود. همچنین در حوزه رسانه‌های دیجیتال هم باید محتوای قوی تولید شود تا بتوانیم از فرهنگ بومی‌مان حراست کنیم. جنتی با اعتقاد بر این‌که اگر بتوانیم شرایط را درک و بدرستی طراحی کنیم برای ما یک نعمت است، تصریح کرد: باید بدانیم که امروزه رسانه‌های برخط تا چه اندازه در انتقال فکر موثرند. ما در ایران در این زمینه منابع قدرتمندی داریم که باید از آن استفاده کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این‌که امروز بیشتر کشورهای پیشرفته از فناوری اطلاعات بهترین استفاده را می‌کنند، گفت: آثار عظیم این استفاده را در توسعه کشورشان و همچنین در رشد تولید ناخالص ملی آنها می‌توان بخوبی مشاهده کرد. علاوه بر آن نقش فناوری اطلاعات در قدرت کشورها و سلطه آنها بر دیگران، حائز اهمیت است. کشور آمریکا بیشترین بهره را از این فناوری برای سلطه بر دیگران می‌برد و امروزه شاهدیم از طریق شنود مکالمه‌های سران کشورهای اروپایی اطلاعات آنها را به دست آورده و در جهت منافع ملی خود استفاده می‌کند.جنتی افزود: حوزه فناوری و رسانه‌های دیجیتال در سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوایی خلاصه می‌شود. نقش کشور ما در حوزه سخت‌افزار معادل صفر است و این در حالی است که در حوزه نرم‌افزار با پیشرفت اندکی روبه‌روست و در حوزه محتوایی با توجه به ریشه‌های ملت ما با یک میدان وسیع روبه‌رو هستیم که می‌توانیم از آن بهترین بهره را ببریم.

جنتی با اشاره به این‌که هم‌اکنون 330 هزار شبکه بانکی، 350 دانشگاه و بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها با 81 هزار کیلومتر فیبر نوری بین‌شهری و 30 هزار کیلومتر فیبر نوری درون‌شهری به این شبکه‌ها متصل شده‌ است، گفت: ضریب تلفن همراه در کشور 120درصد و تعداد دامنه‌های ir از مرز 400 هزار گذشته است. همچنین 400 میلیون دلار صادرات نرم‌افزار در کشور داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که در بحث رسانه‌های دیجیتال مشکل داریم، بیان کرد: در عین حال که قانون در این حوزه وجود دارد، اما شاهد تخلفات زیادی هستیم. باید با این پدیده‌ها برخورد و ضوابط این حوزه را محکم کرد.

جنتی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی هنوز نظام به این نتیجه نرسیده است که آیا باید به قوانین مالکیت معنوی جهانی پیوست یا خیر که امیدواریم در این زمینه بتوانیم به یک نقطه روشن برسیم؛ زیرا بسیاری از آثار ما در خارج از کشور مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم درباره آخرین وضع پرداخت وام مسکن خبرنگاران که در دولت قبلی وعده آن داده شده بود، گفت: فعلا نمی‌توانیم درباره وام مسکن خبرنگاران قولی بدهیم زیرا از گذشته تعهدات بسیار زیادی بر عهده صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران گذاشته شده و دیون زیادی دارد که دولت برای پرداخت دیون گذشته دچار مشکل شده است.

وی تاکید کرد: اگر در گذشته وعده‌ای داده شده باید از کسانی که این وعده‌ها را دادند، سوال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها