به همت بنیاد برکت در منطقه محروم بابل انجام شد:

تولید مکمل غذایی دام و طیور در استان مازندران

خط تولید مکمل غذایی ‌«دی کلسیم فسفات» با مشارکت بنیاد برکت در منطقه بندپی شهرستان بابل راه اندازی شده که تکمیل ظرفیت آن ضمن افزایش فرصت های شغلی در این بخش محروم نیاز مزارع پرورش دام و طیور استان مازندران را فراهم می کند.
کد خبر: ۶۱۲۵۵۷
تولید مکمل غذایی  دام و طیور در استان مازندران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد برکت، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به قصد توانمند سازی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته در پروژهای اقتصادی و تولیدی در مناطق محروم مشارکت می جوید.

این بنیاد اجتماعی و عام المنفعه تاکنون تلاش کرده در حوزه کارآفرینی فردی و جمعی و تشکیل شرکت با افراد حقیقی یا حقوقی، در زمینه راه اندازی طرح های اقتصادی در مناطق کمتر برخوردار کشور اقدام کند.

بنیاد برکت درصدد است برای کارآفرینی و توانمندسازی مناطق محروم کشور، میزان سرمایه گذاری در این مناطق را تا 40 هزار میلیارد ریال افزایش دهد. این در حالی است که تاکنون بنیاد برکت بیش از 13هزار و 600 میلیارد ریال در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده است.

سید رضا سیف الله پور رییس هیات مدیره کارخانه نگین فسفات شمال و شریک بخش خصوصی این پروژه در مورد اهمیت مکمل «دی کلسیم فسفات» اظهار کرد: این مکمل حاوی عناصر کلسیم و فسفر است که نقش بسیار مهمی در زمینه پرورش دام و طیور و حتی آبزیان دارد.

استخوان بندی محکم و مقاوم، افزایش اشتها، افزایش بازدهی تولید در طیور گوشتی و تخمگذار از جمله مزایای وجود کلسیم و فسفر در جیره غذایی طیور هستند و رشد استخوانی مناسب، افزایش تولید گوشت و شیراوری، افزایش باروری و آبستنی و افزایش اشتها و بازدهی مناسب تولید نیز از جمله مواردی است که در پی وجود این عناصر در جیزه غذایی دام  شکل می گیرد.

فقدان کلسیم و فسفر منجر به نرمی استخوان و فلجی در جوجه ها، کاهش ضخامت پوسته تخم مرغ، کاهش میزان تولید تخم مرغ و جوجه دهی شده و همچنین می تواند منجر به کاهش کارایی، قلب و عضلات، رشد استخوان و نیز بی اشتهایی دام و طیور  شود.

وی  افزود: پرندگان محلی  به طور غریزی به دنبال کربنات کلسیم و اسید فسفریک در خاک می گردند زیرا خاک این ریز مغذی ها را در  خود دارد. لیکن بسیاری از زمین ها از این نظر ضعیف بوده و لازم است مزارع پرورش دام و طیور آن ها را همراه با خوراک های دیگر به دام و طیور خود بخورانند. هر یک تن خوراک دام و طیور برای تقویت نیازمند 15 کیلو از این مکمل غذایی است.

سیف‌الله پور گفت:عملیات اجرایی این کارخانه پس از اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی در سال 86 شروع شد و در دهه فجر سال 89 پس از تست آزمایشی کارخانه به بهره برداری رسید لیکن به دلیل کمبود منابع مالی طرح های توسعه ای آن انجام نشد و عملا کارخانه متوقف بود.

شریک بخش خصوصی این پروژه تولیدی با اشاره به اینکه بنیاد برکت از سال 92 به عنوان شریک وارد پروژه شد و با حمایت های مالی بنیاد کارخانه وارد مرحله اصلی تولید شد، افزود: ما با مشارکت بنیاد برکت تاکنون 50 میلیارد ریال در این پروژه سرمایه گذاری کرده ایم.هم اکنون 13 نفر در این کارخانه مشغول به کارند که به تدریج با افزایش میزان تولید ظرفیت اشتغال آن به حدود 45 نفر خواهد رسید.

سیف الله پور خاطر نشان کرد: در گذشته مکمل غذایی «دی کلسیم فسفات» از چین و برخی کشور ها تامین می شد ولی از سال گذشته با توسعه تولید داخل واردات این محصول از چین متوقف شد. هم اکنون درخواست های خارجی برای صادرات این محصول وجود دارد و زمینه صادرات آن به کشور های آسیای میانه، عراق و افغانستان فراهم است.

رییس هیات مدیره کارخانه نگین فسفات شمال افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت هفت هزار و 318 متر راه اندازی شده  که زیربنای آن در مجموع دوهزار متر مربع شامل سالن تولید،  انبار و بخش های اداری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها