یافته‌های مربوط به تلومرها - کلاهک‌هایی که هنگام تقسیم سلولی از نوک کروموزوم‌ها محافظت می‌کند - نشان می‌دهد زندگی سالم می‌تواند نشانه‌های بارز پیری را در سلول‌ها معکوس کند. تلومرها با هربار تقسیم سلولی کوتاه‌تر می‌شوند و انسان با مستهلک‌شدن آنها مانند شمعی که در حال سوختن و کوچک‌تر‌شدن است پیر‌تر می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۲۳۹

اکنون دانشمندان به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد در صورتی که مردم سبک زندگی سالم و شادی داشته باشند و بتوانند آن را در درازمدت حفظ کنند، تلومرها می‌توانند مجددا رشد کنند.

دانشمندان طی مطالعه‌ای که روی ده مرد در اوایل شصت سالگی آنها انجام شد، از آنها خواستند سبک زندگی خود را تغییر داده، سبکی بشدت سالم را تعقیب کنند.

رژیم غذایی آنها عاری از گوشت و شامل ورزش به‌مدت 30 دقیقه در روز، انجام یک‌ساعت تمرینات یوگا و مدیتیشن (تسلط بر ذهن) در روز و هر هفته یک‌بار شرکت در جلسات گروه درمانی بود. پس از پنج سال زندگی با روش جدید، تلومرهای یک نوع از گلبول‌های سفید خون به طور متوسط و نسبت به شروع مطالعات حدود 10 درصد طویل‌تر شده بود.

در مقابل، همین تلومرها در 25 نفر از افرادی که در همین مدت به شیوه زندگی معمول خود ادامه داده بودند به طور متوسط 3 درصد کوتاه‌تر شده بود. بعلاوه محققان دریافتند هر چه روش و رژیم سالم زندگی ده نفر تحت مطالعه را دقیق‌تر و شدیدتر کنند، تلومرهای آنها ‌طویل‌تر خواهد شد.

دیان اورنیش از موسسه تحقیقات طب پیشگیری در سائو سالیتوی کالیفرنیا می‌گوید: در مفهوم بیولوژیک این مردان جوان‌تر شده‌اند، اما هنوز نمی‌دانیم این موضوع در درازمدت چه مفهومی داشته و عواقب آن چیست.

مطالعات قبلی در مورد مقایسه طول تلومرها در افراد یک جامعه حاکی از آن بود که تلومرهای کوچک‌تر با زندگی ناسالم شامل بیماری‌های قلبی، سرطان، زوال عقل و همچنین طول عمر کوتاه‌تر در ارتباط هستند.

پیش از این محققان دریافته بودند که تلومرها در برخی سلول‌های بنیادی یا برخی سلول‌های سرطانی بازسازی می‌شوند، اما این اولین باری است که مطالعات نشان می‌دهد تغییر خاص در سبک زندگی، تلومرها را قادر می‌سازد این عمل را در سلول‌های معمولی تکرار کنند.

ماریا بلاسکو یکی از اعضای مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا می‌گوید: این نتایج بسیار خوب بوده و وعده ظهور داروهایی جدید در طب پییشگیری را می‌دهد. او و همکارانش طی تحقیقی نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی کالری محدود در موش‌ها باعث رشد تلومرها می‌شود در حالی که رژیم غذایی معمولی باعث کوتاه‌تر شدن همان تلومرها می‌شود.

کارول گریدر از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور که کشف او در خصوص تلومرها سهمی از جایزه نوبل 2009 را به او اختصاص داده می‌گوید: البته هر کسی با این داده‌های به دست آمده از تلومرها متقاعد نمی‌شود، زیرا روش‌های معمول اندازه‌گیری تلومرها خود مورد سوال است. هنوز مشخص نیست تغییرات بسیار کوچک طول تلومرها واقعی است یا می‌توان آن را نوسانات طبیعی در میان انبوه داده‌های از دست رفته قلمداد کرد.

منبع: newscientist

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها