جام جم گزارش می دهد

روزهای سیاه ببر سفید

ابتکار در نشست خبری:

مبادله ببر سیبری و پلنگ اقدام تشریفاتی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست پروژه مبادله ببر سیبری و پلنگ را اقدام تشریفاتی خواند و گفت: در رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست مسائل مهم تری وجود دارد که تلاش می کنیم گونه های در معرض تهدید و انقراض را احیا و زیستگاه های این گونه ها حفظ شود.
کد خبر: ۶۰۸۱۱۹
مبادله ببر سیبری و پلنگ اقدام تشریفاتی است

 در نخستین نشست خبری دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست که صبح امروز یکشنبه 28 مهرماه برگزار شد، مهمترین برنامه های این سازمان در دولت تدبیر و امید اعلام شد.

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست(پام)،  معصومه ابتکار در نخستین نشست خبری که پیش از ظهر روز یکشنبه 28 مهرماه در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به انتشار فراخوان همکاری فعالین مدنی و علاقمندان طبیعت در سایت اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این سازمان از گزارش فعالین مدنی برای معرفی مشکلات محیط زیست در تهیه گزارش 100 روزه وضعیت محیط زیست کشور استفاده می کند.
همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست از درج برنامه روزانه کاری خود در پورتال اطلاع رسانی این سازمان خبر داد و گفت: به منظور ارتقای شفاف سازی ، اطلاع رسانی و آگاهی همه کاربران اهم برنامه های کاری روزانه  خود در سایت این سازمان قرار می گیرد.
وی ادامه داد :  اهم برنامه های سفر های استانی،‌دیدار ها در سایت درج و  به طور منظم به روز می شود.

                    محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی دعاوی حقوقی معاف شد

معصومه ابتکار با اعلام اینکه محیط زیست بر اساس مصوبه کمسیون لوایح دولت از پرداخت هزینه دادرسی دعاوی حقوقی معاف شد ،‌گفت: در موارد زیادی ناچار می شویم نسبت به کسانیکه محیط زیست را تخریب ، تصرف می کنند یا به هر نحوه ای به حیات وحش آسیب می رسانند ناچار به طرح دعاوی با هزینه بالا بودیم که با دفاع در کمسیون لوایح ،‌ محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی معاف شد.
به گفته وی ، این اقدام مهمی برای ارتقای وضعیت محیط زیست کشور برای تسهیل دعاوی محیط زیست است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تلاش می شود دعاوی نهاد های مدنی و اشخاص حقیقی که صرفاً برای محیط زیست انجام شده و منابع طبیعی مدنظر بوده است بر اساس این مصوبه از پرداخت هزینه دادرسی دعاوی حقوقی معاف شوند.

سومین سفر استانی ابتکار به استان اصفهان

وی با اشاره به اینکه فردا برای رسیدگی به وضعیت محیط زیست استان اصفهان به این استان سفر می کند، گفت: دیدار با مسئولین استان و کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شرکت در نشست حفاظت کیفی زاینده رود و تالاب گاو خونی و کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا استان و جلسه با فعالین و نهاد های مدنی و رسانه ها  از جمله برنامه های کاری این سفر است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سفر های استانی برای پیگیری مشکلات زیست محیطی ادامه پیدا می کند، گفت: یکی از مهم ترین مقدمات سفر های استانی حضور استانداران است که خیلی از استانداران در حال تغییر و تحول است و فراهم نمودن مقدماتی که حضور در استان مفید باشد و جنبه تشریفاتی نداشته باشد.

برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در کلان شهر ها مجددا احیا می شود

معصومه ابتکار با اعلام اینکه احیای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای هفت کلان شهر ها که آلوده محسوب می شوند، در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است،‌افزود: تاکنون کارگروه کاهش آلودگی هوا در شهر کرج در استان البرز و شهر اراک در استان مرکزی با رویکرد احیای برنامه های کاهش آلودگی هوا برگزار شده است که در بقیه کلان شهر ها نیز با جدیت و با رویکرد احیای برنامه کاهش آلودگی دنبال می شود.
 
وی با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوا ناشی از خودرو و بخش دیگر آن مربوط به ریزگرد ها است،‌ گفت: منشا ریزگرد ها ناشی از کشور عراق و بخش دیگر آن ناشی از خشک شدن تالابها و مدیریت ناصحیح سرزمین است.
ابتکار از پیگیری و برنامه ریزی کاهش آلودگی هوا به طور ویژه در تهران در عالی ترین سطح مسئولین خبر داد و افزود: بزودی اولین کارگروه استانی کاهش آلودگی استان تهران تشکیل می شود.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم ترین مسائل در کاهش آلودگی کلان شهر ها را ارتقا استاندارد های سوخت عنوان کرد و گفت: رویکرد وزارت نفت بسیار مثبت است و وزیر نفت شخصاً پیگیر ارتقای استاندارد سوخت است و سازمان حفاظت محیط زیست برنامه های جدی برای ارتقای استاندارد سوخت  و استاندارد خودرو های داخلی دارد.
وی با اشاره به مصوبه دولت برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده ،‌گفت: این مصوبه با تاکید بر تامین تسهیلات برای از رده خارج شدن خودرو های فرسوده به تصویب رسیده است.
معصومه ابتکار با اعلام اینکه خروج مینی بوس های فرسوده اجرایی نشده است ، افزود: با تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا و اختصاص اعتبارات لازم خروج خودرو های فرسوده دنبال می شود.

بررسی کیفیت آب شرب بر عهده وزارت بهداشت است

معاون رییس جمهور، مسئولیت اصلی بررسی وضعیت کیفیت آب شرب بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای نظارت عالیه بر کیفیت آب شرب در جلسه ای با حضور مسئولین امور آبفا ، این موضوع  را بررسی می کند.
وی ادامه داد: پارامتر های مختلفی برای سنجش آب وجود دارد که هر روز پارامترهای جدید نیز مطرح می شود که نیاز به تکمیل آزمایشات است.

مشکلات محیط بانان پیگیری می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مکاتبات انجام شده برای افزایش و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این سازمان ، گفت: برخی از اعتبارات برای طرح ها ی سازمان گرفته شد که تاکنون میزان تخصیص کم بوده است و امیدواریم به تدریج این اعتبارات افزایش یابد.
وی از پیگیری اعتبارات برای دیه محیط بانان خبر داد گفت: امیدواریم با مساعدت های دولت بتوانیم مشکلات محیط بانان را به طور عاجل حل کنیم.
معصومه ابتکار از انجام اقدامات مقدماتی برای راه اندازی صندوق ملی محیط زیست خبر داد و گفت: بزودی هیئت مدیره این صندوق معرفی و منابع خوبی برای آن جمع آوری می شود که منبع خوبی برای پروژه های ملی و بین المللی است.

آلودگی هوا در شهر های بزرگ و ریزگرد ها در اولویت کاری سازمان حفاظت محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پیگیری مشکلات محیط زیست کشور بر اساس میزان تاثیر بر سلامت افراد و آسیب های به طبیعت اولویت بندی می شود، اظهار داشت: موضوع آلودگی هوا در شهر های بزرگ و پدیده ریزگرد که منشاء آن خشک شدن تالابها و فقدان مدیریت جامع در سرزمین است، در اولویت مهم کاری سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
وی ادامه داد: پیگیری این موضوع به این مفهوم نیست که به مسائل دیگر پرداخته نمی شود بلکه به دلیل آثار گسترده ای که مدیریت صحیح تالابها، آلودگی هوا و ریزگردها بر روی سلامتی ،‌منابع طبیعی ، کشاورزی ، جنگلها داشته است در اولویت برنامه های محیط زیست کشور قرار دارد.

تولید کنندگان امواج در قالب ضوابط فعالیت کنند

معصومه ابتکار موضوع امواج را یکی از دغدغه های مهم محیط زیست عنوان کرد و تاکید کرد: تولید کنندگان امواج، آنتن ها با هر کاربری که هستند، باید در قالب ضوابط حرکت کنند.
وی با اعلام اینکه فعالیت هر دستگاهی که فرستنده امواج است و ضوابط را رعایت می کنند، اشکالی ندارد، اظهار داشت: موج از هر جنسی از جمله آنتن تلفن همراه، پارازیت ماهواره ها،‌بانک ها، بی سیم سیستم های بانکی باشد باید در چارچوب و ضوابط دقیق باشد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر ، هر دکل و آنتنی که در شهر احداث می شود باید از شهرداری مجوز اخذ کند.
معصومه ابتکار با اشاره به اینکه در نظر داریم تعداد دکل ها در سطح شهر کم شود و موضوع دکل های مشترک دنبال شود،‌گفت: دکل هایی که قبلاً نصب شده است ، بر اساس ضوابط امواج بررسی می شوند.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست ،‌مسئول اصلی امواج، وزارت بهداشت است و کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این زمینه ساز و کار هایی پیش بینی کرده است.

18 راهکار فوری در کارگروه نجات دریاچه ارومیه تصویب شد

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه کارگروه نجات دریاچه ارومیه در حال فعالیت است و مسئولیت آن بر عهده وزیر نیرو است، گفت: نقش سازمان حفاظت محیط زیست در این کارگروه بر جای خود باقی است و بسیاری از راهکار ها توسط محیط زیست قابل اجرا و پیگیری خواهد بود.
وی از تصویب 18 برنامه با اولویت در کارگروه نجات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این برنامه ها در فازی است که باید عملیاتی شود و برای برخی از آنها  اعتباراتی پیش بینی شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دستگاه های اجرایی که در این زمینه مسئولیت دارند باید برای عملیاتی شدن این برنامه ها همکاری کنند.

تمام مصوبات محیط زیست در دولت گذشته بازنگری می شود

معصومه ابتکار از تشکیل کارگروهی با حضور مشاوران حقوقی در معاونت توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: تمام مصوبات که مربوط به واگذاری مناطق حفاظت شده، مصوبات سفرهای استانی و اتفاقاتی که در مناطق تحت مدیریت سازمان در این کارگروه بازنگری می شود.
وی لغو مصوبه فروش پارک طبیعت پردیسان و لغو کارگروه معادن در استانها را یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در بازنگری مصوبات برشمرد.

مبادله ببر سیبری و پلنگ اقدام تشریفاتی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست پروژه مبادله ببر سیبری و پلنگ را اقدام تشریفاتی خواند و گفت: در رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست مسائل مهم تری وجود دارد که تلاش می کنیم گونه های در معرض تهدید و انقراض را احیا و زیستگاه های این گونه ها حفظ شود.
همچنین در این نشست معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه مبادله ببر سیبری و پلنگ به نفع سازمان حفاظت محیط زیست نبوده است.

دستور العمل باغ وحش های کشور بازنگری می شود

احمد علی کیخا ، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه وضعیت موجود باغ وحش های کشور مطلوب نیست ،‌گفت: در کارگروهی با حضور اساتید دستور العمل باغ وحش بازنگری می شود.
وی با تایید خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی ،‌گفت: این جرایم از طریق پلیس بین الملل پیگیری می شود.

باغ گیاهشناسی نوشهر و تهران با حمایت رسانه ها و جامعه مدنی حفظ شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باغ گیاه شناسی نوشهر و تهران با حمایت رسانه ها و جامعه مدنی حفظ شد،‌گفت: اگر رسانه ها نبودند معلوم نبود چه بلایی به سر باغ گیاه شناسی نوشهر می افتاد.

 دستورالعمل فوری برای بازدید جنگل ابر

احمدعلی کیخا تصریح کرد: معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست  همچون گذشته مخالفت شدید خود را با احداث این جاده با توجه به اینکه مسیرهای جایگزین برای این جاده وجود دارد، اعلام می کند کمااینکه در مدیریت قبلی سازمان هم اسناد نشان می دهد که تنها موافقت این سازمان با بازسازی این جاده در حد یک جاده روستایی بوده است.
به گفته وی، مردم باید بدانند که حفاظت از محیط زیست ممکن است مقداری هزینه داشته باشد اما نمی توان برای تمام روستاها در کشور تسهیلات رفاهی با کمترین هزینه را به بهای نابودی محیط زیست تامین کرد.
کیخا یادآور شد: در بازدیدی که چند ماه پیش از جنگل ابر داشتم ساخت این جاده با توجه به مخالفت های کارشناسان و نهادهای مردمی متوقف شده بود، اما با توجه به اینکه اسنادی مبنی بر رانش زمین در روستاهای اطراف این منطقه وجود دارد، دستورالعمل فوری برای بازبینی سریع این منطقه ارائه می شود.

پتروشیمی بندر امام به دلیل آلایندگی جریمه شد

وی در خصوص آلودگی پتروشیمی بندر امام نیز گفت: این واحد برای ارتقایاستانداردهای زیست‌محیطیی خود باید اقدام کند و قطعا سازمان حفاظت محیط زیست به طورجدی با هرگونه آلودگی که به محیط زیست، طبیعت و دریا برخورد می‌کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که برای جریمه آلودگی پتروشیمی بندر امام در استان خوزستان اقدام شده است افزود: در عین حال طی 3 هفته آینده نیزبرای بررسی مشکلات این استان به خوزستان سفر خواهم کرد.
نمی‌گویم هر کاری که در دولت هفتم و هشتم انجام شد به نفع محیطزیست بود/سومین گزارش وضعیت محیط زیست کشور تهیه می‌شود
وی در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد دولت‌های هفتم تا دهم گفت: نمی‌گویم هر کاریکه در دولت هفتم و هشتم انجام شد به نفع محیط زیست بود اما در سال‌های اخیر با یکسری مسایلی مواجه شدیم که برای ما معضلات ملی ایجاد کرد.
ابتکار با تاکید بر این که مسایلی که مطرح شد به هیچ وجه سیاسی‌کاری نیست افزود: نمی‌خواهم عوام فریبی کنم اما حل معضلاتی که طی این سال‌ها رخ داده است زمان‌براست.
وی از تدوین 2 گزارش عملکرد زیست‌محیطی کشور در دولت هفتم و هشتم خبر داد و گفت: گزارش سوم وضعیت محیط زیست کشور نیز در دولت یازدهم با تاخیری 8 ساله تهیه خواهدشد.

فعالین محیط زیست باید مانع بروز تخلفات و شکار بی رویه شوند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی پیشنهاد استفاده نماد یوزپلنگ آسیایی در لباس پیراهن تیم ملی فوتبال خبر داد و گفت: یوزپلنگ آسیایی یکی از گونه های مهم که برای کل منطقه آسیا است.
وی ادامه داد : نماد یوزپلنگ ،‌نماد مهمی برای تلاشی است که برای تخریب تنوع زیستی  انجام می شود و امید است از این نماد برای تغییر در رویه شکار بی رویه استفاده شود.
معصومه ابتکار با اعلام اینکه شکار بی رویه آسیب هایی به تنوع حیات وحش کشور وارد کرده است،‌از نهاد های مدنی ، شوراهای شهر و روستا، اهل شکار خواست وضع حساس حیات وحش را در نظر بگیرند و مانع آسیب و تخریب طبیعت شوند .
به گفته وی ، بسیاری از گونه های حیات وحش فرصت بازسازی جمعیت خود را ندارند و فعالین محیط زیست باید مانع بروز تخلفات، شکار بی رویه و تخریب گونه های جانوری شوند.

معادن شن و ماسه منبع تولید ریزگرد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه منشا همه ریزگرد ها بیرونی نیست، گفت: معادن شن و ماسه یکی از منابع تولید ریزگرد ها است و مدیریت معادن در حین فعالیت به گونه ای است که آسیب جدی به عرصه سرزمین وارد می کند و از لحاظ منظر شهری تخریب می شود.
وی با اشاره به اینکه در دنیا برای منظر قیمت تعیین می شود، گفت: حق نداریم مناظر زیبای شهر ها را به دلیل فعالیت اقتصادی معادن از بین ببریم.
به گفته وی ، نیازمند توجه بشتر سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه معادن است  این سازمان خواهان متوقف شدن فعالیت های اقتصادی نیست ولی مدیریت سرزمین به خوبی انجام نشده و باید رویکرد ها تغییر یابد.
معصومه ابتکار ادامه داد :سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ترویج مدیریت صحیح در بخش معادن است.

برخورد جدی با صنایع آلاینده

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه با صنایعی که ملاحظات زیست محیطی را رعایت نکنند ،‌برخورد می شود، گفت: تلاش این سازمان تعامل با صنایع است و تلاش می کنیم از ابزار های تشویقی برای صنایع سبز برقرار شود .
وی تاکید کرد: اگر صندوق ملی محیط زیست تشکیل شود بسیاری از صنایع می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند و مشکلات زیست محیطی خود را برطرف کنند.

الزامات محیط زیست در طراحی صنایع لحاظ شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مسائل محیط زیست از ابتدای طراحی صنایع باید در نظر گرفته شود، گفت: صنایع باید همانطور که برای خط تولید برنامه ریزی می کنند ، باید برای مدیریت پساب،‌انرژی، مدیریت پسماند ویژه ، سلامت محیط کارگران برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.
ابتکار ادامه داد : واحد های صنعتی هزینه های محیط زیست را بخشی از هزینه های تولید بدانند و در مطالعات اقتصادی الزامات کاری محیط زیست در نظر گرفته شود.

هزینه های محیط زیست احصا شود

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نگاه تعاملی با دستگاه های مرتبط با محیط زیست باید برقرار شودو سازمان حفاظت محیط زیست در سطح برنامه ریزی ، سیاست گذاری و نظارت وارد شود، اظهار داشت: آسیب هایی که توسعه در اثر بی توجهی به محیط زیست وارد شده است بسیار سنگین است .
 
وی ادامه داد : باید تلاش شود هزینه های محیط زیست احصا شود که این هزینه ها بابت تخریب جنگلها، مراتع،‌تالابها ، غارها،‌کوه و از بین رفتن جاذبه های گردشگری و طبیعتی است که آیندگان می خواهند از آن استفاده کنند .
 
معصومه ابتکار با تاکید بر اینکه باید حسابهای ملی سبز شود، افزود: اگر بعنوان مثال هزینه های زیست محیطی چرای دام را احصا نکنیم هزینه های بیشتری را کشور متحمل می شود.
 
به گفته وی،‌برای تهیه یک کیلو گرم گوشت ،‌15 هزار لیتر آب مجازی مصرف می شود که اگر فرسایش و تخریب مرتع را اضافه کنیم،‌هزینه ها بیشتر می شود.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید نگاه نوینی در خودکفایی به مسئله اقتصاد محیط زیست داشته باشیم، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان دستگاهی که توسعه پایدار را در کشور تضمین می کند همکاری همه دستگاه ها در کشور برای برقراری توسعه پایدار می طلبد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها