تعیین سن فرسودگی

در خبرها از قول رئیس سازمان بهزیستی آمده بود که تا 20 سال آینده، سالمندان کشور سه برابر خواهند شد. از قرار معلوم، اکنون تعداد این عزیزان حدود 6.2 میلیون نفر است. داشتیم با خواندن این خبر به تأمل و تفکر فرو می‌رفتیم و می‌خواستیم در راستای آن، چند کلمه‌ای به عرض برسانیم، چرا که عاقبت همه ما یک روز سالمند می‌شویم؛ اما درست در زیر همین خبر که عرض شد، یک خبر دیگر هم دیدیم که رقم 20 در آن خودنمایی می‌کرد.
کد خبر: ۶۰۴۵۷۵
تعیین سن فرسودگی

از قول رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده بود که: «هیات وزیران، سن فرسودگی خودروها را 20 سال تعیین و مصوب کرد خودروهای فرسوده‌ای که در آلودگی شهرها تاثیرگذار است، از چرخه حمل و نقل کشور حذف شود.»

در هر دو خبر، سخن از سالمندی و فرسودگی است، اما هیچ ربطی به یکدیگر ندارند، فلذا سوءتفاهم نشود. در یکی، صحبت از انسان است که اگر سالمند شود، هرچند دچار فرسودگی جسمی و عصبی و روحی می‌شود اما باید که مورد تجلیل و تکریم قرار گیرد و از تجربیات ارزشمندش به‌عنوان سرمایه و پشتوانه حرکت نسل جوان کشور استفاده بهینه به عمل آید.

همه ما باید فردای خودمان را در همین آیینه مشاهده کنیم. لهذا انسان سالمند از رده خارج نمی‌شود، بلکه تازه به‌گونه‌ای دیگر و در رده‌ای بالاتر، مورد توجه و التفات اطرافیان (اعم از دولت و ملت) قرار می‌گیرد.

و اما در جای دیگر، سخن از خودروست. ماشین بی‌جانی که مرکب انسان است و ایضاً همان سالمند بازنشسته عزیز که گاهی شدیدا نیاز به خودرو دارد.

طبق خبری که از قول خانم «معصومه ابتکار» عرض شد، بتازگی آمدند برایش سن فرسودگی تعیین کردند که اگر بیست ساله شد و باعث آلودگی هوای شهرها بود، از رده خارج شود.

چرا که شئ بی‌جان است و از دور خارج شدنش بلااشکال. این طرح برای سلامتی همان سالمندان فوق‌الذکر نیز بیشتر از همه ضروری است و به‌قدری طرح خارج کردن خودروهای فرسوده (مشتی ممدلی سابق!)، خوب و مفید است که الان سال‌هاست می‌خواهند آن را اجرایی کنند.

بسته پیشنهادی: در مقوله حفظ تعادل سنی جمعیت کشور که دولت و والدین باید خودشان برنامه‌هایی بچینند که این مشکل برطرف شود و تعداد سالمندان جامعه از جوانان پیشی نگیرد؛ اما درخصوص خودروهایی که سن فرسودگی برایشان تعریف کردند، نکاتی به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند:

1ـ عدم برخورد یکدست:سن فرسودگی ژیان مثلا با سن فرسودگی فلان خودروی آخرین سیستم که فقط با پول سپرش می‌شود یک ماشین ژیان یا پراید خرید؛ نمی‌تواند یکسان باشد.فلذا نمی‌شود که تمامی خودروها را در بیست سالگی با یک چوب راند؛ مگر چوبش مشکل فنی داشته باشد.

2ـ گوشزد به مسئولان: یواشکی در گوش پاره‌ای از مسئولان گفته شود که: «قربان، هیچ‌کس دوست ندارد خودروی فرسوده سوار شود، منتها با قیمت خودرو چنان تا کردید که اگر همین خودروی فرسوده‌اش را بفروشد، با پول آن می‌تواند یک دوچرخه صفر کیلومتر ابتیاع کند.» حالا فوقش موتورسیکلت معروف که سر کلاه گذاشتن بر سر راننده‌اش بحث و دعواست.

3ـ تسهیلات غیرفرسوده: یک مقداری تسهیلات خرید خودروی تازه نفس را جدید و به روز کنیم و از حالت فرسودگی دربیاوریم. مثلا چه اشکال دارد که دو تا خودروی فرسوده بیاورند، به عوضش یک خودروی صفر هلو تحویل بگیرند؟... فکر می‌کنید جای دوری می‌رود؟ (می‌توانید کیلومترشمارش را نگاه کنید!)

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها