رایزنی‌ها برای ارائه پیشنهادهای جدید هسته‌ای از سوی 1+5 شدت گرفته است

شروع گمانه‌زنی‌ها درباره بسته‌های پیشنهادی جدید

کمتر از ده روز مانده به آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و در حالی که دو طرف خواهان ارائه بسته جدیدی برای رسیدن به توافق‌های دیپلماتیک هستند، هنوز روشن نیست که چه پیشنهادهایی قرار است روی میز مذاکرات ژنو قرار گیرد و محور این گفت‌وگوها شود.
کد خبر: ۶۰۴۴۹۳

به گزارش جام‌جم، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان شنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت که طرح ارائه شده از سوی 1+5 در مذاکرات آلماتی به تاریخ پیوسته و ایران در انتظار پیشنهادهای جدید است. با وجود این در آن سوی مذاکرات، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا از ایران خواسته تا پیشنهادی تازه روی میز بگذارد. این همه در حالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان چارچوبی برای مذاکرات پیش‌رو تعیین کرده و به سفیر جدید هلند گفته است: ایران، داشتن حقوق هسته‌ای در چارچوب ان.پی.تی. را حق مسلم خود می‌داند و آمادگی دارد تا در چارچوب مذاکرات 1+5، ابهامات را رفع کند.

لغو گام‌به‌گام تحریم‌ها در ازای غنی‌سازی 5 درصدی

اما اصرار کری بر پاسخ ایران به پیشنهاد آلماتی و تاکید ظریف بر اتمام تاریخ مصرف این بسته پیشنهادی در حالی است که دیروز روزنامه عربستانی الحیات چاپ لندن به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که کشورهای 1+5 قرار است پیشنهاد جدیدی درباره پرونده هسته‌ای ایران در نشست آتی این گروه با تیم مذاکراتی ایران در ژنو مطرح کنند.

به نوشته این روزنامه، پیشنهاد جدید که در مذاکرات بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم مهر روز میز قرار خواهد گرفت، از ایران می‌خواهد با تعلیق غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم و تعطیل کردن تاسیسات غنی‌سازی فردو موافقت کند. بر این اساس ایران باید اورانیوم غنی‌شده تا 20درصد خود را نیز به کشور هسته‌ای بزرگی تحویل دهد و در مقابل میله سوخت 20درصد برای مصارف و تحقیقات پزشکی رآکتور تهران دریافت کند. ایران باید پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح اتمی را امضا کند و در مقابل کشورهای 1+5 متعهد می‌شوند که حق غنی‌سازی 5 درصد اورانیوم ایران را تحت نظارت بین‌المللی به‌رسمیت بشناسند و مرحله به مرحله [گام به گام] در راستای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اقدام کنند تا پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ارجاع داده شود.با این حال آن‌گونه که الحیات گزارش کرده، وزیر خارجه ایران در آستانه گفت‌وگوهای ژنو، نقشه راهی برای تیم مذاکراتی ایران بر اساس دستاوردها و گفت‌وگوهای صورت گرفته در نیویورک تعیین کرده است.

رایزنی 1+5‌ درباره بسته جدید هسته‌ای در ژنو

اما به نظر نمی‌رسد آنچه الحیات ادعا کرده، مورد اجماع تمامی کشورهای عضو 1+5 باشد، زیرا وزیر امور خارجه روسیه دیروز در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام که در جزیره بالی در اندونزی در حال برگزاری است، اعلام کرد اظهارات اخیر مقامات ایران در مورد ارائه پیشنهاد جدیدی از سوی غرب برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای در نشست هفته آینده ژنو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایسنا گزارش کرده که لورن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفته است «ما به استفاده از انرژی هسته‌ای بله می‌گوییم، ولی به استفاده از سلاح هسته‌ای خیر می‌گوییم، زیرا چنین چیزی به طور کلی باعث اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در این منطقه ناآرام می‌شود.»در آستانه برگزاری این مذاکرات، قائم‌مقام وزیر خارجه سوئیس به ایران سفر کرده و شاید با توجه به جایگاه سوئیس در روابط تهران و واشنگتن، سفر «ایو رسیه» و دیدار او با محمدجواد ظریف بی‌ارتباط با شدت گرفتن رایزنی‌ها برای رسیدن به توافق‌های تازه هسته‌ای نباشد.

امیدواری آلمان به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای

اما تلاش‌های فشرده دیپلماتیک برای رسیدن به یک دستورکار ثمربخش در مذاکرات هفته آینده به اظهارات وزرای امور خارجه روسیه و فرانسه و سفر دیپلمات سوئیسی محدود نمانده و سفرای جدید آلمان و هلند نیز روز گذشته در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، ضمن تقدیم استوارنامه خود تلاش کردند تا جدیت غرب برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران را مورد تاکید قرار دهند.

در همین خصوص، سفیر جدید آلمان در تهران هنگام تقدیم استوارنامه خود به حسن روحانی، اظهار امیدواری کرد که در نشست ژنو درباره پرونده هسته‌ای ایران پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای حاصل شود.

روحانی: آلمان در مذاکرات هسته‌ای نقشی موثر داشته باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور نیز در این دیدار با اشاره به نقش سازنده آلمان در موضوع هسته‌ای ایران اظهار امیدواری کرد، در اجلاس آینده ژنو نیز این کشور نقش مثبت و سازنده‌ای در خصوص حل و فصل مساله هسته‌ای ایران ایفا کند.روحانی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران مخالف سلاح کشتار جمعی است و خود قربانی این‌گونه سلاح‌ها می‌باشد، تصریح کرد: ایران به لحاظ دینی و مذهبی استفاده از سلاح کشتار جمعی را غیراخلاقی و غیرمنطقی می‌داند.وی افزود: بی‌تردید فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بوده و می‌خواهد از حقوق هسته‌ای‌ خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و بدون هیچ‌گونه تبعیض برخوردار باشد.

تحریم‌ها علیه ایران، ضدحقوق بشر است

همچنین یوهانس دوما سفیر جدید هلند در تهران دیروز با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در این دیدار تحرکات ایجادشده در حل پرونده هسته‌ای ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت: امیدواریم بزودی شاهد تسهیل و توسعه روابط ایران با کشورهای اتحادیه اروپا از جمله هلند در تمامی عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باشیم.

وی با بیان این مطلب که جمهوری اسلامی ایران مصمم است مساله هسته‌ای در زمان کوتاه حل شود، تصریح کرد: ایران، داشتن حقوق هسته‌ای در چارچوب ان.پی.تی. را حق مسلم خود می‌داند و آمادگی دارد تا در چارچوب مذاکرات 1+5، ابهامات را رفع کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به مساله حقوق بشر و تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، تاکید کرد: همه باید دقت کنیم که موضوع حقوق بشر یک مساله سیاسی نشود و به این نکته توجه داشته باشیم که مساله حقوق بشر در هیچ کشوری کامل نیست و نواقصی دارد. البته باید با به رسمیت شناختن تفاوت‌های فرهنگی یکدیگر اصولی نظیر آزادی بیان و تبادل اندیشه‌ها را مورد احترام قرار دهیم.

روحانی با انتقاد از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران که حتی دسترسی مردم ایران به دارو را با مشکل مواجه کرده است، آن را تحریم ضدحقوق بشری خواند.

مذاکرات نیویورک، بستری تازه برای ایجاد فضای جدید دیپلماتیک

اما تاکید سفرای جدید آلمان و هلند بر توسعه روابط اتحادیه اروپا با تهران در حالی است که رئیس مجلس کشورمان با بیان این‌که دخالت‌های آمریکا بر روابط ایران و اروپا تاثیر گذاشته است، گفت: در نیویورک بستر جدیدی فراهم شد که می‌توانیم روابط را در فضای جدیدی شکل دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، علی لاریجانی در ضیافت شام ایرانیان مقیم صربستان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به آمریکا و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: دوره حرف‌های گذشته سپری شده و باید با واقعیات امروز حرف زد، برخی حرف‌ها در رسانه‌ها از سیاستمداران غربی شنیده می‌شود که نشان می‌دهد آنان در گذشته سیر می‌کنند.

رایزنی در داخل، برای مذاکرات موثر در خارج

اما در همان حال که ایران تا یک هفته دیگر مذاکرات خود با 1+5 را ادامه می‌دهد، دستگاه دیپلماسی کشور تلاش دارد تا دیگر نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز داخلی را با راهبرد تنش‌زدایی خود همراه کند. در همین خصوص وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس تلاش کرد تا از دستاوردهای سفر نیویورک دفاع کند.

محمدجواد ظریف در صفحه فیس‌بوک خود در این رابطه نوشته است: «دیروز (یکشنبه) چند جلسه داشتم که طولانی‌ترین و جالب‌ترین آنها حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس بود. حدود سه ساعت طول کشید و باعث شد 90 دقیقه به جلسه دولت دیر برسم. جلسه کمیسیون امنیت ملی در فضایی جدی، ولی صمیمانه برگزار شد و تقریبا همه نمایندگان محترم حاضر در جلسه از تلاش‌های انجام شده در سفر نیویورک قدردانی کردند. انتقادهایی هم داشتند که سعی کردم به آنها پاسخ دهم... آنچه من در کمیسیون دیدم بیشتر نقد خیرخواهانه بود و به همین دلیل حتی یک ساعت از وقت تعیین شده، بیشتر ماندم تا هم از نظرات نمایندگان استفاده کنم و هم دیدگاه‌های خودم و دولت را توضیح دهم.» به این ترتیب به‌نظر می‌رسد در حالی که دیپلمات‌های غربی تلاش دارند تا از طریق دیپلماسی رسانه‌ای، پیشنهادهای خود برای پیشبرد پرونده هسته‌ای کشورمان را مورد بررسی قرار دهند، تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز با ایجاد اجماع داخلی پشتوانه مذاکرات خارجی را افزایش می‌دهد تا چنان که نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران دیروز گفت، «دیپلماسی قوی خارجی با استحکام قدرت درونی امکان‌پذیر شود.»

ظریف: غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران از حقوق اصولی ایران است

وزیر امور خارجه کشورمان، غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران را از حقوق اصولی کشورمان دانست و تصریح کرد: تحولات سال‌های اخیر ثابت کرد که رویکرد تهدید و تحریم هرگز منافع و اهداف طرف مقابل را برآورده نکرده و تداوم آن نیز تکرار اشتباهات گذشته است که مانع از روند صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران نشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف عصر دیروز در دیدار ابو رسیه، قائم مقام وزارت امور خارجه سوئیس با اشاره به سطح خوب روابط و همکاری‌های دوجانبه تهران ـ برن، خواستار توسعه و تقویت این روابط و همکاری‌ها در سطوح دو و چندجانبه شد.وی گفت: ایران و سوئیس از زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و عرصه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری برخوردارند.

وی با اشاره به مذاکرات خوب خود با وزرای امور خارجه گروه 1+5 در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد، مذاکرات آتی در ژنو فرصتی استثنایی برای آغاز رویکردی جدید در تعامل بین ایران و غرب با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های طرفین باشد.

وی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی‌های منطقی متقابل تاکید کرد و بهره‌مندی صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را از حقوق مسلم و اصولی ایران دانست.

ابو رسیه، قائم مقام وزارت امور خارجه سوئیس نیز در این دیدار با اشاره به میزبانی دور جدید مذاکرات هسته‌ای در شهر ژنو ابراز امیدواری کرد با تعامل و مذاکرات سازنده بین ایران و گروه 1+5، شاهد نتایج و پیشرفت‌های مثبتی در جهت منافع متقابل طرفین باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها