معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور خبر داد:

کسری هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

یارانه دهک های درآمدی بالا حذف می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حذف برخی از دهک های درآمدی بالا که واقعاً به یارانه نیاز ندارند و یارانه های نقدی در هزینه های زندگی آنها نقشی ایفا نمی کند، در دستور کار ستاد هدفمند سازی یارانه هاست.
کد خبر: ۶۰۳۶۴۹
یارانه دهک های درآمدی بالا حذف می شود

علی طیب نیا در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک مسکن در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: مشکل عمده ای که وجود دارد این است که ما در ایران اطلاعات لازم در خصوص درآمدهای مردم را به گونه ای که بتوان دهک های درآمدی را از هم تفکیک کرد در اختیار نداریم و کارگروهی در این باره فعال شده اند تا شیوه های شناسایی و تفکیک این دهک ها را مشخص کنند.

وی گفت : آنچه که سیاست دولت است و نمایندگان مجلس هم با آن هم نظر و همصدا هستند ، این است که بتوانیم زمینه شناسایی دهک های درامدی بالا را فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد اظهار داشت : با این اقدام پرداخت ها عادلانه و صرفاً به دهک های پایین درآمدی انجام می شود.

وی با بیان اینکه  یارانه نقدی ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری دارد، گفت : مبالغی هم از سایر ردیف های بودجه صرف پرداخت یارانه نقدی می شود اما متاسفانه با کمبود مواجه هستیم.

 طیب نیا گفت : هر ماه حدود 3500 میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شود و تراز سالی هدفمندسازی یارانه ها با مشکلات بسیار جدی مواجه است.

وی اعلام کرد: با تصمیم هیئت وزیران ستاد هدفمند سازی یارانه ها جلساتی را آغاز کرده است و در آغاز ارزیابی و آسیب شناسی مشکلات مرحله اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها هستیم.

طیب نیا افزود: این در حالی است که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی به ماهانه حدود 1500 میلیارد تومان می رسد و ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری منابع مربوط به پرداختهای نقدی یارانه است که با روشهای مختلف تامین می شود.

وی افزود: این در حالی است که شاید کل هزینه های عمرانی دولت در طول سال حدود 10 هزار میلیارد تومان هم نباشد.

وزیر اقتصاد این وضعیت را نامساعد خواند و گفت: باید این موضوع اصلاح شود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه پیش بینی کرده بود که قیمت حامل های انرژی حدود 38 درصد افزایش یابد و این کار باید از ابتدای تیر سال جاری صورت می گرفت اما دولت قبل بنا به دلایلی این ماموریت را انجام نداد.

طیب نیا گفت: با توجه به گذشت زمان شاید این 38 درصد هم جوابگوی کمبود منابع مالی لازم برای پرداخت یارانه نقدی نباشد.

وی تصریح کرد: البته دولت قصد افزایش قیمت حامل های انرژی را فعلاً ندارد.

وزیر اقتصاد  افزود: در این حال گزینه هایی که پیگیری می شود و حکم قانونی است، از ناحیه مجلس به دولت تحمیل شده و همین افزایش حاملهای انرژی با هدف برقراری تعادل در تراز مالی سازمان هدفمند ساز یارانه هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مرتضی امیرشقاقی
Spain
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
با سلام و احترام. روح مصوبه پرداخت براین بود كه تولیدات اصلی كشور به قیمت واقعی به فروش برسد و از درآمد ناشی از جهت جبران به قشر كم درآمد از جمله حقوق بگیرها پرداخت و بخشی در جهت توسعه وعمران هزینه شود! ظاهرا دولت محترم دهم در محاسبه و یا در فرآیند كار اشتباه كرده است .یعنی اصل مصوبه درست و اجرا غلط بود. پیشنهاد : اول عارضه یابی شود.دوم یارانه قشری از مردم كه زندگیشان به این پول های كوچك وابسته است مثل خانم های خانه دار و آقایان بیكار بالای 50 سال افزایش یارانه، كسبه و حقوق بگیران بادرآمد بالای /0000/000/30ریال قطع یارانه،مكانیزه شدن درآمد كلیه مردم كشور می تواند در برقراری توزیع درآمد عادلانه كمك موثری بكند.مكانیزه شدن كلیه معاملات و اخذ مالیات از كلیه درآمد های مردم ،قطع رانت ها در معاملات دولتی و لغو مصوبه های ویژه در معاملات دولتی و ایجاد رقابت آزاد و عادلانه در قراردادهای دولتی و جلوگیری از تجمع ثروت و قدرت در قشری از جامعه. كه متاسفانه این عوامل ضعیف عمل شده است.
بی نام
Germany
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
به نظر من تصمیم به جایی است كه كسانی كه در آمدهای بالا دارند یارانه نگیرند وعاقلانه است.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
بااحترام به همه نظرات
طبق قانون یارانه حق تمام مردم چه فقیر وجه غنی هست واین قضیه در دولت قبل توسط همین مجلس به دولت اعلام شد.فلذا باید پرداخت بشه مگراینكه دولت افرادبادرامد بالا رو غیرایرانی محسوب كنه.

نیازمندی ها