موانع روابط ایران و آمریکا

تلویزیون بی بی سی درگفت و گو با ریچارد مورفی، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا به بررسی موانع مناسبات تهران- واشنگتن پرداخت.
کد خبر: ۶۰۲۱۱۷
موانع روابط ایران و آمریکا

مورفی با بیان اینکه رهبران سیاسی دو کشور به همدیگر اعتماد ندارند به شدت به هم مشکوک هستند گفت:دو طرف از زخم‌هایی که در گذشته با همدیگر رنج می برند، اتفاقی که در انقلاب افتاد در مورد  مورد گروگانگیری به راحتی با لبخند زدن نمی شود این خاطرات را فراموش کرد.

وی افزود: آقای اوباما هم گفتند که قربانیان طرف ایرانی به خاطر استفاده از گازهای شیمیایی در جنگ عراق فقط بخشی از درد و رنجی بود که مردم کشیدند، آن خاطرات را نمی شود پاک کرد ولی می شود ارزیابی مجدد کرد.

ریچارد مورفی تصریح کرد: فکر می کنم در هر دو کشور افرادی هستند که نمی خواهند یک رابطه جدید بین ایران و آمریکا ایجاد شود، یک سری از ایرانی هایی که در ایران به آمریکا نگاه می کنند و  یک سری از آمریکایی هایی که در آمریکا به ایران نگاه می کنند. ما دیدیم افرادی از اعضای کنگره به تندی از آقای اوباما نقد کردند، در تهران هم به ماشین آقای روحانی  کفش پرتاب کردند ، به همین خاطر مخالفین تغییر وجود دارند در هر دو کشور و هر کسی و هر کدام از آنها دلایل خودشان را دارند ولی دو رهبر فکر می کنم که الان این فرصت را دارند تا یک تغییری را ایجاد بکنند تا رهبری خودشان را نشان بدهند و یک آینده خیلی بهتری را برای هر دو کشور ما به ارمغان بیاورند.

چرا احمدی نژاد مجوز مذاکره نداشت

علی مطهری نماینده مردم تهران  در پاسخ به این سئوال که چرا در دولت های گذشته اجازه مذاکره با مقامات آمریکایی داده نشده است و چه شرایطی ایجاد شده که بعد از 35 سال در دولت جدید این اقدام انجام می شود، گفت: دولت قبلی در اواخر دوره خود چنین رویکردی را داشت اما به دلیل اینکه اعتماد کافی به تیم دولت و اطرافیان رئیس جمهور و کسانی که به نیویورک می رفتند وجود نداشت، این راه باز نشد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با مهر خاطر نشان کرد: اصل صحبت و مذاکره هیچ قبحی ندارد. پیامبر هم با ابوسفیان پیش از فتح مکه صحبت و مذاکره داشت، این گونه انتقادها و رفتارها یک نوع عوام فریبی است و با صحبت های مقام معظم رهبری نیز سازگار نیست چرا که ایشان با تعبیر «نرمش قهرمانانه» راه را باز کرده اند.  
 
وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم گفتمان متفاوتی دارد و افراد مطمئن تر، باتجربه تر و قابل اعتمادتر برای مذاکره در این دولت وجود دارند علاوه بر این در چند سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران قدرت کنونی را نداشت. ما در برنامه هسته ای پیشرفت های قابل توجهی داریم، از نظر تاثیرگذاری در منطقه نیز در سطح بالایی هستیم به طوری که آمریکایی ها به ما نیاز دارند، مجموع این عوامل را وقتی در کنار هم بگذاریم می بینیم فرصت مناسبی برای رفع تنش ها، مذاکره و ایجاد رابطه پدید آمده است.

دیدارهیئت ارتش آزاد با دولت سوریه

روزنامه ایندیپندنت انگلیس از دیدار محرمانه هیئتی از گروه موسوم به ارتش آزاد با مقامات بلندپایه دولت سوریه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛روزنامه ایندیپندنت انگلیس روز دوشنبه در گزارشی از دیدار محرمانه نمایندگانی از گروه موسوم به ارتش آزاد با مقامات بلندپایه سوریه پیش از یک ماه ونیم گذشته در دمشق خبر داد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه هیئتی از ارتش آزاد در دیدار با مقامات بلندپایه سوریه حامل ابتکار عملی بوده است،بر گفتگو بین تعدادی از افسران گروه موسوم به ارتش آزاد با مقامات دولت سوریه تاکید کرد.

ایندیپندنت همچنین نوشت:در ابتکار عمل ارتش آزاد هیچگونه بندی درخصوص دعوت به کناره گیری از بشار اسد در مرحله کنونی نیامده است.

نقش ایران در قطعنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه

یکی از مسائل بسیار مهمی که طی هفته های اخیر به واسطه ابتکارات دیپلماتیک بین المللی تا حدی فروکش کرده  و خطر جنگی جدید را از منطقه خاورمیانه دور کرد، مسئله خلع سلاح شیمیایی سوریه بود. در این میان، وزیر خارجه روسیه طی اظهاراتی، نقش ویژه ایران در طرح قطعنامه خلع سلاح سوریه را فاش کرده است.

به گزارش «تابناک»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه فاش کرده که یک عبارت کوچک اما بسیار مهم در متن قطعنامه شورای امنیت برای خلع سلاح شیمیایی سوریه، در حقیقت از سوی ایران پیشنهاد شده و در این متن گنجانده شده است. پیشنهادی که مورد حمایت روسیه و نیز آمریکا قرار گرفت.

به نوشته سایت شبکه خبری «راشا تودی»، لاوروف با یادآوری مذاکرات سخت و فشرده اخیر برای موضوع سلاح های شیمیایی سوریه، گفته این ایران بود که یک پیشنهاد اضافه کردن یک بخش بسیار مهم به قطعنامه مرتبط با این موضوع را داد و به این ترتیب، روند رسیدن به راه حلی دیپلماتیک برای این مسئله را هموار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
۰
۰
چرا آقای روحانی 4 سال پیش كاندید نشد؟ اونكه اینهمه نابسامانی روداشت می دید؟ بازم خدا نگهش داره خیلی پرتجربه و كاربلده. انسان وقتی باهاش یه جایی بره احساس میكنه مثل كوه پشتشه. به امید پیروزی بیشتر واسه دولتش.

نیازمندی ها