معاون نظارتی بانک مرکزی: برخی صرافی‌های خیابان فردوسی پلمب شد

آغاز پلمب صرافی‌های غیرمجاز

از نظارت بانکی تا نظارت تخصصی

شناسایی چالش‌های موسسات اعتباری غیربانکی از اهمیت زیادی برخوردار است. این‌گونه موسسات متشکل از صندوق‌های قرض‌الحسنه یا تعاونی‌های اعتباری می‌باشند که در قانون پولی و بانکی کشور نیز موسساتی که کار اعتباری می‌کنند، اما فعالیت‌ها و حجم اعتبارشان در کل اعتبارات کشور موثر نیست، به عنوان موسسات اعتباری غیربانکی شناخته می‌شوند.
کد خبر: ۵۹۷۱۸۸
از نظارت بانکی تا نظارت تخصصی

اما در واقعیت به نظر می‌رسد با توجه به تعاریف و پارامترهای موجود تفاوت چندانی بین موسسات اعتباری غیربانکی و بانک وجود ندارد.

بسیاری از صندوق‌های قرض‌الحسنه با عنوان قرض‌الحسنه خدماتی را مشابه فعالیت شرکت‌های مضاربه انجام می‌دهند یا این‌که تعاونی‌های اعتباری طبق قوانین کشور باید اعتباراتی را برای کارگران، کارمندان یک موسسه، سازمان دولتی و سازمان خصوصی با کنترل دامنه سپرده‌گذار و تسهیلات گیرندگان در نظر بگیرند، در صورتی که این‌گونه فعالیت‌ها در کشور به طور تمام عیار اتفاق نیفتاده است.

تعاونی‌های اعتباری و شرکت‌های لیزینگ با شرط و شروط، جزو موسسات اعتباری هستند که از عنوان بانک استفاده نمی‌کنند، اما صرافی‌ها علی‌الاصول به عنوان موسسات اعتباری نمی‌باشند لذا انجام ادغام مناسب موسسات اعتباری غیربانکی و تمرکز بر شناسایی فعالان بازار پولی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این بین، بانک مرکزی برای رفع مشکلات موجود از منظر شناخت قوانین و مقررات و همچنین شناسایی زمینه فعالیت این‌گونه موسسات باید نظارت تخصصی خود را با مشخص کردن محدوده نظارتی، دامنه کار و معرفی موسسات تحت نظارت، با جدیت تمام اعمال کند.

حمید تهرانفر - معاون نظارتی بانک مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
م.شعبانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
۰
۰
كدام نظارت؟ وقتی بانك خصوصی... شركت شرخری خصوصی برای وصول مطالباتش تأسیس می كند و اطلاعات محرمانه مشتری مانند: كد ملی، شماره شناسنامه، محل اقامت، محل كار و تلفن همراه و ثابت و شماره حساب های بانكی و ... را به اشخاص نامحرم و غیر متخصص به منظور اعمال فشار و نه انجام اقدامات قانونی و حقوقی میدهد و اصلاً ابایی از هیچ سیستم نظارتی ندارد، دیگر كدام نظارت؟
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
۰
۰
با سلام، با شعبانی موافقم، واقعاً باید به این بانك مركزی با این نظارتش آفرین گفت!!!!
شروین از بندرلنگه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
۰
۰
این است نظام بانكداری اسلامی!
م.الف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
۰
۰
این پدیده توسط برنامه محترم پایش واكاوی و ریشه یابی شود.در صورت تعمیم به سایر بانك ها وای به حال مردم و قانون.
اخلاقی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
۰
۰
تخلف كه شاخ و گوش ندارد.متخلفین نظام بانكی از بی تدبیری و عدم نظارت سوء استفاده می كنند.به راستی اگر نظارت صحیح وجود داشت امكان تخلف بود؟ اشاعه اطلاعات و آبروی مردم در نظام اسلامی مانند حفظ خون مسلمان اهمیت دارد پس چرا بانك مركزی جمهوری اسلامی با این بدعت ها برخورد نمی كند ؟؟؟؟

نیازمندی ها