اقدام درخور توجه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

همرزم ها، اسناد سری جنگ را رو می‌کنند

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس امروز دو کتابی را رونمایی کرد که برای نخستین بار ، در بردارنده مجموعه ای از اطلاعات بسیار سری جنگ است؛ اطلاعاتی که اگر راوی ها نبودند تا ثبت شان کنند، هرگز باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۵۸۷۷۴۰
همرزم ها، اسناد سری جنگ را رو می‌کنند

راوی ها همان شخصیت های پشت پرده و پنهان خط مقدمند، که همه جا همراه فرماندهان و سربازان بودند و گرچه حتی یک گلوله شلیک نکردند و ابزارشان فقط کاغذ و قلم بود اما نقش مهمی در جنگ داشتند. این گروه آموزش دیده بودند تا همه وقایع جنگ را از گزارش های عادی روزانه گرفته تا تصمیمات بسیار محرمانه ، بنویسند و حفظ کنند.

با گذشت سال ها پس از جنگ اما، هنوز اسم راوی‌ها حتی به گوش خیلی ها که داعیه تلاش برای حفظ ارزش های جنگ را دارند، نا آشناست تا چه رسد به ما و مردم عادی که از جنگ فقط سربازان و فرماندهانش را می‌شناسند. مراسم امروز در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، درباره همین شخصیت‌های گمنام بود.

ظاهر این مراسم در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، که حالا جبهه ای های قدیم نامش را خلاصه کرده اند و آن را مرکز اسناد می نامند، ساده بود. حوالی ساعت 10 و 15 دقیقه صبح، در ردیف اول سالن این مرکز سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه ، دکتر حسین اردستانی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کنار هم نشسته بودند و به پارچه ساتن قرمزی نگاه می کردند که قرار بود تا نیم ساعت بعد آن را از روی دو کتاب جدید چاپ شده در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بردارند و به این ترتیب از آنها رونمایی کنند.

با این حال گرچه مراسم امروز به ظاهر فقط رونمایی دو کتاب بود اما در حقیقت ، آغاز  مجموعه ای از  رویدادهای مهم و بی سابقه در حوزه فرهنگسازی پس از جنگ بود چرا که کتاب های رونمایی شده درباره روای هاست. به طوری که یکی از آنها با عنوان« لشکر 17 علی بن ابی طالب در عملیات بدر » که آن را راوی شهید حسین الله داد نوشته است به ارائه گزارش روزانه صحنه این نبرد می پردازد و دیگری هم که عنوان کلی «راویان صحنه جنگ» را دارد درباره زندگی راوی شهید دیگری به نام محمد رضا ملکی است که دقیقاً شرح می دهد او چگونه به مسئولیت دشوار روایتگری اش عمل می کرده است.

اگر به گذشته برگردم ، هرگز راوی نمی شوم !

چه شد که راوی های حافظ تاریخ از حافظه تاریخی مردم کشورمان حذف نشدند و کتاب هایی پس از سال ها درباره شان منتشر شد؟ شاید علتش این باشد که  خیلی از آنها هنوز زنده‌اند و در جنگ شهید نشده اند و اتفاقاً بعضی های شان هم دستی در کارهای فرهنگی دارند مثل دکتر حسین اردستانی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که حالا وقتی یاد دوران راوی بودنش می افتد می‌خندد و میگوید « راوی گری آنقدر سخت بود که اگر باز به گذشته برگردم هرگز انتخابش نمی کنم اما به هر حال گرچه دوران سختی را گذراندیم وقتی به دستاوردمان که مجموعه ای عظیم از همه وقایع جنگ با جزئیات است می اندیشم، به آنچه انجام داده ایم افتخار می کنم .»

او اعلام می کند که مرکز اسناد از این پس قصد دارد شماری از گزارش های روزانه صحنه نبرد را که بوسیله راوی ها نوشته شده است منتشر کند و علاوه بر آن در حال تهیه مجموعه کتاب هایی درباره زندگی این گروه و شیوه انجام مسئولیت شان نیز هست.

بر اساس گزارشی که اردستانی ارائه می کند هم اکنون از راوی ها، 29 هزار نوار، 12هزار دفترچه وبیش از 700 گزارش باقی مانده است که هریک جزئی از خاطرات جنگ را با جزئیات به تصویر می کشند.

اول غال شان می گذاشتیم ، بعد رفیق شان می شدیم

پس از سخنان اردستانی،سردار سرتیپ عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پشت تریبون رفت. همه همرزمان سردار که برخی از آنها در سالن نیز حضور داشتند می دانستند که او سرش امروز حسابی شلوغ بوده اما او نخواسته این مراسم را از دست بدهد.

 عراقی درباره علت حضورش در مراسم می گوید:از یک سو من، هم در عملیات بدر حضور داشتم و وقتی نام آن را شنیدم نتوانستم مراسم رونمایی از کتابی در این باره را از دست بدهم و از سوی دیگر، شخصیت راوی‌ها در زمان جنگ برایم بسیار قابل احترام و عزیز است.

او از سختی کار راوی‌ها تعریف می‌کند که چطور خودش و بقیه فرماندهان جنگ ، به علت ناشناخته بودن وظایف این گروه نمی توانستند به آن ها کاملاً اعتماد کنند و همه اطلاعات را در اختیارشان بگذارند و خیلی وقت ها غال‌شان می گذاشتند اما راوی ها آنقدر صبور و خوش خلق بودند که دست آخر رفیق فرماندهان و سربازان می‌شدند و اطلاعات را با جزئیات از آنها می‌گرفتند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید می‌کند:یکی از شاخص‌های امنیت ملی در دنیا، حفظ دستاوردهای فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی مردم یک کشور است که جنگ هم جزوی از این دستاوردها است و به همین علت حفظ و پاسداری از خاطراتش، به ارتقاء امنیت ملی در کشور کمک می‌کند.

حرف پایانی عراقی، درد دل خیلی از همرزم هایش است که تریبونی برای رساندنش به گوش جامعه پیدا نکرده اند . او می گوید:نباید بگذاریم جنگ صرفا به نام یک گروه خاص در جامعه شود بلکه باید کاری کنیم که هر فرد از جامعه از هر قشری و با هر دیدگاه فکری ، دفاع مقدس را جزئی از تعلقاتش بداند و به آن احترام بگذارد و نوشتن از جنگ، با زبانی همه فهم، یکی از این روش ها برای ایجاد احساس تعلق به آن در جامعه است.

مریم یوشی زاده-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها