نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه بررسی رأی اعتماد به کابینه، خط مشی و اصول کلی برنامه دولت یازدهم را بررسی کردند.
کد خبر: ۵۸۷۳۷۶
صف آرایی موافقان و مخالفان کلیات وزرای پیشنهادی

 به گزارش جام جم آنلاین، در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، مخالفان و موفقان به ابراز نظر درباره برنامه های کلی دولت یازدهم پرداختند. مخالفان در این جلسه، عقیده داشتند که پس از خلق حماسه سیاسی خلق حماسه اقتصادی مد نظر کابینه قرار نگرفته است.

آنان به حضور برخی از اعضای کابینه در فتنه 88، همچنین بالا بودن سن اعضای آن و شرکت سهامی شدنش اشاره داشتند اما موافقان بر خردمندانه بودن دولت، تزریق امید به جامعه و همچنین به کارگیری افراد با تجربه و کارآمد که می‌توانند در پیشبرد اهداف کشور موثر باشند، تاکید کردند.

از جمله مخالفانی که در نوبت صبح در مخالفت با برنامه های کابینه به اظهار نظر پرداخت حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده برخوار و میمه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ، احمد بخشایشی، نماینده اردستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عطاء الله حکیمی، نماینده رودبار و عضو کمیسیون اقتصادی، علی محمد بزرگوار، نماینده کهگیلویه و عضو کمیسیون کشاورزی بودند.

موافقان نیز احمد شوهانی، نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کاظم جلالی، نماینده شاهرود و رئیس مرکز پژوهش های مجلس، جلیل جعفری، نماینده خلخال و عضو کمیسیون انرژی و یونس اسدی نماینده مشکین شهر و عضو کمیسیون کشاورزی بودند.

مردم منتظر خلق حماسه اقتصادی هستند

حاجی دلیگانی، نماینده برخوار و میمه در مخالفت با برنامه های دولت یازدهم گفت: پس از خلق حماسه سیاسی مردم منتظر خلق حماسه‌ای اقتصادی هستند که متأسفانه در برنامه‌های دولت یازدهم چنین چیزی دیده نمی‌شود.

وی مشخص نکردن برنامه ای برای نحوه ادامه دادن برنامه هدفمندی یارانه ها، اندیشیده نشدن تدبیری برای به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام و طراحی نکردن برنامه هایی برای انضباط مالی دولت را از جمله ضعف های برنامه دولت یازدهم دانست.

کابینه آقای روحانی شبیه شرکت سهامی است

احمد بخشایشی نیز در مخالفت با کلیات برنامه دولت یازدهم اظهار کرد: کابینه آقای روحانی شبیه شرکت سهامی است که آقای آخوندی( وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی) در آن سهم آقای ناطق نوری، آقای پورمحمدی ( وزیر پیشنهادی دادگستری ) سهم آقای آملی لاریجانی و حجتی ( وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ) سهم آقای عبدالله نوری است.

وی افزود: سن متوسط اعضای این کابینه 62 سال و دولت سالمندی است.

به کابینه دولت رای می دهیم تا از مردم عقب نمانیم

شوهانی در موافقت با برنامه دولت یازدهم تصریح کرد: دکتر روحانی در فرایند انتخابات با رفتار مدنی و سیاسی نوید پیروزی را برای همگان به ارمغان آورد.

وی با اشاره به مشارکت حداکثری مردم و لبیک به فرمایش‌های مقام معظم رهبری، تأکید کرد هم اکنون مسئولیت بزرگی بر دوش مسئولان قرار داده شده است و نمایندگان مجلس باید در حمایت از دولت از افراط و تفریط دوری کنند و به کابینه پیشنهادی رأی بدهند تا از مردم عقب نمانند.

بهانه سن بالای کابینه غیر منصفانه است

جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در حمایت و موافقت با برنامه دولت تأکید کرد:بهانه سن را نباید در نظر بگیریم چون رفتاری غیر منصفانه است و اتهام وارد کردن در مورد این که دولت آینده شرکت سهامی است کار خوبی نیست.

وی افزود : ترکیب کلی کابینه از متخصصان است تا بتوانند کشور را از شرایط فعلی خارج نمایند.

جلالی در خصوص ادعای حضور فتنه گران در کابینه نیز پرسید: آیا کسانی که در سال 88 در ستادهای انتخاباتی فعال بودند می توان فتنه گر حساب کرد؟ یا کسانی که اعتراض قانونی کردند فتنه گر بودند؟ کسانی فتنه گر هستند که بعد از 29 خرداد و سخنان رهبری  و تأیید انتخابات از سوی شورای نگهبان نتایج را قبول نکردند و به آن اعتراض کردند.

وی ادامه داد:ما از دولت دفاع می کنیم مشروط بر این که اعتدال ، پیروی از خط امام و رهبری و خون شهدا را در صدر کار خود قرار دهد.

بیشتر کابینه دولت یازدهم از اصحاب فتنه اند

حکیمی، نماینده رودبار در مخالفت با کابینه اظهار کرد: آقای روحانی، لباس روحانیت دارد و دیپلمات زرنگی است اما پس از انتخابات در ستاد خود را به روی اصولگرایان بست.

وی گفت: متأسفانه پس از انتخابات افرادی در کابینه جمع شده اند که از اصحاب فتنه بودند و همگی از تحصیلکردگان غربی هستند.

وی خطاب به روحانی افزود : شما چه فکری در سر دارید؟ روحانی قبل از انتخابات با بعد از انتخابات کاملاً متفاوت است.

منافع ملی و تعامل سازنده اولویت کار دولت یازدهم است

جعفری، نماینده خلخال در موافقت با برنامه دولت تصریح کرد: دولت یازدهم قوی ترین برنامه اقتصادی را تهیه کرده و یا در دست تهیه دارد.

 وی یکی از ثمرات دولت یازدهم  را انسجام ملی و تزریق تدبیر و امید در جامعه دانست.

تخریب یک دولت از ابتدا کار خوبی نیست

اسدی، نماینده مشکین شهر نیز در موافقت با دولت روحانی گفت : روحانی امیدواری را به جامعه آورد. خوب نیست از ابتدای راه تخریب این دولت را در دستور کار قرار دهیم .

وی افزود: آقای روحانی در قدم اول توسعه پایدار کشور را مد نظر قرار داده است.

ما با فتنه گران سر سازش نداریم

بزرگواری، نماینده کهگیلویه و بویر احمد در مخالفت با برنامه دولت ابراز کرد: این دولت از عناصر فتنه 88 استفاده کرده است. ما با فتنه گران سر سازش نداریم چون هزینه های زیادی را بر نظام تحمیل کرده‌اند. اگر آقای زنگنه وارد میدان شود، مهدی هاشمی و آقازاده های «دله دزد» هم به میدان می‌آیند.

وی افزود: آقا زاده های دله دزد، به نظام ما خیلی ضربه زده اند.

 این سخن نماینده کهگیلویه با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس و چند تن از نمایندگان و تذکرات شان همراه شد.

فاطمه امیری خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها