سازگاری با محیط‌زیست، محور اصلی طراحی خودروی برقی بی.ام.و است

BMW i3 ، خودروی شهری تمام الکتریکی

هزینه‌های بالای سوخت و ضرورت مبارزه با آلودگی هوا بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی را به فکر تولید خودروهای الکتریکی انداخته است. شرکت خودروسازی آلمانی BMW نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.
کد خبر: ۵۸۵۹۲۸
BMW i3 ، خودروی شهری تمام الکتریکی

خودروی i3 از جمله خودروهای الکتریکی ساخت شرکت BMW است. بر خلاف این که پیش از این بسیاری از خودروهای بنزینی را با تغییر موتور آنها به خودروی الکتریکی تبدیل می‌کردند، این خودرو از پایه به صورت الکتریکی ساخته شده است.
 
در حقیقت BMW که از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودروهای لوکس است، قصد دارد با تولید خودروهای الکتریکی بازار خودرو را متحول سازد و به همین منظور این خودرو را همزمان در پکن، لندن و نیویورک رونمایی و معرفی کرده است.

اگر چه مصرف‌کنندگان به علت قیمت بالا و کارایی خودروهای الکتریکی چندان تمایلی به خرید این خودروها نشان نداده‌اند، اما BMW با اقدامی جسورانه قدم به این عرصه گذاشته است.

خودرویی که با محیط زیست سازگار است

از زمانی که طرح مفهومی اولیه BMW i3 در کنار رقیب توانمندش i8 رونمایی شد بیش از دو سال می‌گذرد.

اگرچه i3 در رقابت با i8 در جلب توجه رسانه‌ها و هنرمندان که همواره به دنبال خودروهایی متفاوت هستند،‌ موفقیت چندانی نداشت، اما پس از دو سال تلاش، مهندسان و متخصصان آلمانی هر آنچه در توان داشته‌اند به کار بسته‌اند تا بتوانند براساس این طرح مفهومی، نخستین خودروی الکتریکی BMW را به مرحله تولید برسانند.

این خودرو از جمله خودروهایی است که سازگاری با محیط‌زیست را محور اصلی طراحی آن قلمداد کرده و الکتریکی‌بودن آن را تنها بخش کوچکی از امکانات و توانمندی‌های این خودرو برای سازگاری هر چه بیشتر با محیط‌زیست دانسته‌اند.

 BMW i3 یک خودروی تمام الکتریکی درونشهری است که ظرفیت چهار سرنشین را دارد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو را می‌توان به مجهزبودن آن به فناوری e-drive اشاره کرد.

می‌توان با هر بار شارژ کامل خودرو مسافتی در حدود 128 تا 160 کیلومتر را با این خودرو طی کرد.

به این ترتیب، براساس شرایط مختلف آب و هوایی و سبک و شیوه رانندگی که در افراد مختلف متفاوت است، به طور متوسط هر دو یا سه روز یکبار به شارژ نیاز دارد البته طراحان این خودرو حالتی تحت عنوان Ecopro نیز برای این خودرو در نظر گرفته‌اند که در این شرایط با هر بار شارژ می‌تواند مسافتی بیش از 200 کیلومتر را هم طی کند.

شتاب‌گیری صفر تا صد خودرو در حدود هشت ثانیه برآورد شده و حداکثر سرعت آن هم در حدود 150 کیلومتر بر ساعت است.

BMW i3 الکتریکی مجهز به یک موتور الکتریکی است که از یک مجموعه باتری لیتیومی تغذیه می‌شود و معادل 180 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

شارژ کامل این خودرو به کمک شارژرهای معمولی شش ساعت طول می‌کشد، اما در شرایطی که راننده با کمبود زمان مواجه باشد، می‌تواند از شارژرهای سریع استفاده کند که در مدت زمان 30 دقیقه تا 80 درصد باتری خودرو را شارژ می‌کند البته یک موتور بنزینی 34 اسب بخاری با حجم 650 سی‌سی نیز روی خودرو نصب شده است که اگر شارژ باتری در حال به پایان رسیدن باشد می‌توان در شرایط اضطراری از آن به عنوان منبع تغذیه خودرو استفاده کرد.

باتری‌هایی برای همیشه

به گفته متخصصان، نگهداری از باتری‌ها در دمای اتاق کارایی آن را افزایش می‌دهد، اما از خودروها در فضای داخلی خانه استفاده نمی‌شود، بنابراین برای حفظ کارایی باتری‌هایی که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید چاره دیگری اندیشید.

متخصصان شرکت BMW برای این کار سیستمی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند دمای باتری خودروها را در شرایط بهینه حفظ کند.

به این ترتیب، با ایجاد شرایط متعادل نه‌تنها عمر مفید باتری، بلکه کارایی آن نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.

این سیستم، سیستمی هوشمند است که امکان تهویه هوای اطراف باتری را فراهم می‌کند و در نتیجه دمای اطراف باتری در شرایط بهینه حفظ می‌شود.

به عبارتی، این سیستم در روزهای گرم، دمای هوای اطراف باتری را کاهش و در روزهای سرد سال، دمای هوا را افزایش می‌دهد.

بر این اساس، آنها پیش‌بینی کرده‌اند با استفاده از این سیستم عمر باتری با عمر مفید خودرو برابری کند اما براساس آنچه متخصصان BMW اعلام کرده‌اند مثل این‌که قرار نیست باتری‌های لیتیومی خودروهای i3 پس از به پایان رسیدن عمر مفیدشان بازنشسته شود، بلکه برای دوره بازنشستگی آنها فعالیت دیگری در نظر گرفته شده است.

یکی از بزرگ‌ترین معایب باتری‌ها این است که اساسا بازیافت آنها کار ساده‌‌ای نیست، اما قرار است این باتری‌ها پس از هزار بار شارژ و سرویس مجدد یعنی در حقیقت زمانی که عمر مفید آنها به پایان می‌رسد، به‌عنوان انبارهای موقتی برای ذخیره انرژی خورشیدی مورد استفاده قرار گرفته و در این چرخه راه متفاوتی را در پیش گیرد.

علاوه بر این، می‌توان تعدادی از این باتری‌ها را کنار هم قرار داده و از آنها در مقیاس تجاری استفاده کرد، اما برای مصارف خانگی، استفاده از یک باتری به تنهایی کافی است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رقابتی خودروهای الکتریکی این است که با هر بار شارژ باتری چه مسافتی را می‌توان طی کرد.

شرکت BMW به منظور کاهش 30 درصدی مصرف انرژی در هنگام ترافیک، در این خودرو به جای هیترهای معمولی از پمپ‌های حرارتی کم‌مصرف استفاده کرده است.

چراغ‌های داخلی خودرو نیز از انواع چراغ‌های LED است که در مقایسه با چراغ‌های معمولی انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مسیر سبز تولید

وزن خودرو نقش مهمی در میزان انرژی مصرفی خودروها دارد. متخصصان شرکت BMW زمان و هزینه زیادی را صرف کرده‌اند تا بتوانند در حد امکان وزن این خودرو را به حداقل برسانند.

آنها برای نخستین‌بار در ساخت این خودروهای الکتریکی از پلیمر تقویت‌شده با فیبر کربنی استفاده کرده‌اند.

کاربرد این پلیمرها تاکنون در انحصار ساخت ابرخودروها بوده و اکنون برای نخستین بار وارد چرخه تولید خودروهای الکتریکی شده است؛ به این ترتیب، وزن خودرو به 1270 کیلوگرم کاهش یافته است.

10 درصد از کربن به کار گرفته‌شده در بدنه این خودرو از مواد بازیافتی بوده و این هم گام دیگری برای افزایش سازگاری با محیط‌زیست است اما ویژگی مهم‌تر این که همه قطعات سازنده آن قابل بازیافت است بنابراین، i3 برای نشان‌دادن لطف و محبتش به طبیعت چیزی کم ندارد اما داستان دوستی این خودرو با محیط‌زیست، مدت‌ها پیش از این که چرخ‌های i3 قدم به جاده‌ها بگذارد، آغاز شده است.

جالب است بدانید انرژی مورد نیاز کارخانه تولیدکننده این خودرو که در شهر لایپزیک آلمان قرار دارد، از طریق سیستم‌های برقی بادی تامین می‌شود. مصرف انرژی در این کارخانه 50 درصد دیگر کارخانه‌های خودروسازی است.

این در حالی است که این کارخانه نه‌تنها از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بلکه از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب نیز توانسته است از دیگر کارخانه‌های اتومبیل‌سازی پیشی گیرد. علاوه بر این، انرژی مازاد سیستم‌های برق بادی این کارخانه در بخش‌های دیگر تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این خودرو اواخر پاییز امسال به بازار عرضه می‌شود که قیمت پایه پیش‌بینی‌شده برای آن حدود 45 هزار و 200 دلار یعنی حدود 113 میلیون تومان برآورد شده است.

فضای جدید و ناآشنا

اگر نگاهی به شکل ظاهری i3 بیندازید، متوجه می‌شوید طراحی جدید ‌BMW با خودروهای دیگر تولید این شرکت متفاوت است.

خطوط عمودی جلوی پنجره در این خودرو حذف شده و این تغییر موجب شده فضای داخلی i3 شبیه به یک خودروی فضایی به نظر برسد.

اگرچه این فضا شما را تا حد زیادی از فضای آشنا و همیشگیBMW دور می‌کند، اما طراحان i3 بر این باورند با گذشت زمان همه به این تغییرات عادت می‌کنند. به هر حال این خودرو، فلسفه جدیدی در دنیای خودرو است و قصد دارد تحولات چشمگیری را در این عرصه ایجاد کند.

منبع: gizmag
مترجم: فرانک فراهانی‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها