69 سال پیش در روز اول اوت سال 1944 میلادی نیروی مقاومت داخلی لهستان در شهر ورشو دست به حمله علیه اشغالگران نازی زد.
کد خبر: ۵۸۴۵۶۳
قیام شهر ورشو علیه آلمان نازی

به گزارش جام جم آنلاین ، در این روز ارتش مقاومت لهستان و مردم در شهر ورشو علیه اشغالگران نازی قیام کردند.

جوزف استالین رهبر اتحاد شوروی با قیام ورشو مخالف بود به همین دلیل به ارتش سرخ که به ساحل رودخانه ویستول رسیده بود و فاصله چندانی تا شهر ورشو نداشت ، دستور توقف داد.

استالین بااین اقدام به آلمانی ها مهلت کافی داد تا قیام را سرکوب کرده و صدها هزار نفر از مردم ورشو را به قتل رسانده یا به اردوگاه های مرگ انتقال دهند و شهر ورشو را ویران کنند.



قیام کنندگان مدت 63 روز در مقابل ارتش آلمان مقاومت کردند اما با توجه به این که هیچ کمکی از خارج به آنها نرسید ، سرانجام قیام ورشو در روز 2 اکتبر سال 1944 میلادی توسط نازی ها درهم شکسته شد.



در جریان قیام ورشو حدود 200 هزار غیرنظامی کشته شدند و 165 هزار نفر نیز توسط نازی ها به اردوگاه های مرگ انتقال یافتند و 350 هزار نفر نیز ناگزیر به فرار شدند.

به دستور هاینریش هیملر، ارتش نازی 85 درصد از شهر ورشو را با خاک یکسان کرد.



سرانجام 5 ماه پس از آغاز قیام ارتش سرخ در روز 17 ژانویه سال 1945 میلادی وارد ورشو شد. دیگر فردی در این شهر وجود نداشت که بتواند در مقابل اشغالگر سرخ مقاومت کند و کمونیست های لهستانی به آسانی قدرت را در دست گرفتند.

در روز اول اوت سال 1944 میلادی نیروی مقاومت داخلی لهستان و مردم در شهر ورشو علیه اشغالگران نازی قیام کردند.



آنها در جریان قیام خود در مقابل ارتش مجهز نازی بی آن که کمکی دریافت کنند ، با جان فشانی هایشان حماسه خلق کردند.

قیام ورشو به بهای جان حدود 200 هزار غیرنظامی تمام شد و اغلب 165 هزار نفری نیز که به اردوگاه های مرگ نازی انتقال یافتند ، کشته شدند.



استالین دیکتاتور شوروی با بی رحمی ناظر قتل عام و ویرانی ورشو بود تا کمونیست ها بتوانند بدون کوچکترین مقاومتی قدرت را در لهستان در دست گیرند.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها