غائله انتخاب شهردار ، ختم به خیر می‌شود؟

پاتیناژ روی قانون، برای انتخاب شهردار

4 عضو شورای شهر تهران برنامه های کاری شان را در شورا تشریح کردند:

رسیدگی به مطالبات اجتماعی؛ اولویت کاری شورای شهر جدید

آمارهای سامانه نظارت همگانی شهرداری نشان می دهد نیمی از مطالبات مردم تهران، فرهنگی- اجتماعی است و به همین علت شورای شهر چهارم پایتخت، قصد دارد بیشتر بر این نوع مطالبات تمرکز کند. این، جان کلام حرف های 4 عضو منتخب شورای شهر چهارم است که دیروز در نشستی خبری برنامه های آینده این شورا، را تشریح کردند.
کد خبر: ۵۸۳۸۵۳
رسیدگی به مطالبات اجتماعی؛ اولویت کاری شورای شهر جدید

هنوز کار شورای شهر سوم شهر کاملا تمام نشده است اما اعضای منتخب شورای شهر چهارم در نشست های گروهی با یکدیگر، مشغول بررسی وضعیت شهری که قرار است شورای شهر فعلی تحویل بگیرد هستند تا اولویت های کاری شان را از همین حالا مشخص کنند و به محض نشستن پشت میز شورای شهر چهارم، بی معطلی کار را آغاز کنند.

سرجمع این نشست های گروهی گفته‌های معصومه آباد، اقبال شاکری، محسن پیرهادی و رضا تقی‌پور، اعضای منتخب شورای شهر چهارم است که امروز دوشنبه در نشستی خبری در خبرگزاری تسنیم، مطرح شد.

نخستین پرسش رسانه ها از این اعضا درباره نخستین اقدامات شان در آغاز کار شورای شهر چهارم بود. شاکری اعتقاد دارد نخستین گام باید ایجاد هیأت رئیسه در شورای شهر و سپس تاکید بر اسناد بالادستی همچون طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران است چرا که بدون تکیه بر این طرح ها نمی‌شود هیچ اقدام اجرایی در پایتخت انجام داد.

شاکری توضیح می دهد که  دیگر اولویت های شهری در قالب همین بستر تعریف می شود. برای نمونه با تکیه بر همین اسناد می توان به ساختاری پایدار برای ساز و کار شهرداری رسید تا برنامه هایش در بلند مدت بر اساس بودجه پیش بینی شده به سرانجام برسد و ساختاری توانمند پیدا کند. حتی حل مشکل حمل و نقل در پایتخت و توسعه و گسترش خدمت رسانی الکترونیک به شهروندان نیز در گرو تأکید دوباره بر همان اسناد بالادستی است.

پیرهادی هم در این اولویت بندی با شاکری موافق است و می گوید: مباحث عمرانی تا حدی در شهر دیده شده اما شهر موجودی زنده است و ابعاد اجتماعی-فرهنگی گسترده ای دارد و مسلماً رسیدگی به این نوع مباحث در اولویت کاری ما خواهد بود.

او همچنین بر ایجاد سامانه یکپارچه ای برای مدیریت اطلاعات و منابع شهری و توسعه خدمات الکترونیکی برای مدیریت منطقی وعقلانی تاکید می کند. دغدغه تقی پور، دیگر عضو شورای شهر چهارم رسیدن به ادبیاتی مشترک در جمع 31 نفره شورای شهر است تا اعضا بتوانند به دور از بازی های سیاسی به امور شهر برسند.

عضو منتخب شورای شهر چهارم تاکید دارد که در ازای خدماتی که شهرداری به مردم ارائه می دهد شهروندان هم باید در مشارکت شهر سهیم شوند و تکالیفی را بپذیرند که تعیین این تکالیف و آموزش آنها به اهالی پایتخت جزئی از همان برنامه های فرهنگی اجتماعی آینده شورا به حساب می آید.

سیکل معیوب رسیدگی به آسیب های اجتماعی را اصلاح کنیم

آباد، عضو دیگر شورای شهر هم با استناد به آماری از سامانه 1888 ( سامانه نظارت همگانی شهرداری ) که نشان می دهد 56.2 درصد  از مطالبات مردم شهر تهران، فرهنگی و اجتماعی است می پذیرد که اصلی ترین مسئولیت شورا هم باید در این حوزه باشد و تلاش اعضا باید منجر به ارتقاء کیفیت زندگی مردم پایتخت شود.  

با این حال، آباد انتقادی هم دارد و توضیح می دهد که  شهرداری و شورای شهر بیش از آنچه وظیفه قانونی شان بوده است در رسیدگی به انواع آسیب های اجتماعی تلاش کرده اند اما سیکل رسیدگی به این نوع آسیب ها از سوی سازمان هایی که متولی اصلی رسیدگی به این نوع آسیب های اجتماعی هستند و برای این مسئولیت بودجه دریافت می کنند، معیوب است و به همین علت آسیب دیدگان اجتماعی هر بار پس از یک دوره گرفتن خدمات از شهرداری ، به مشکل شان بر می گردند چون مسائل شان به شکل ریشه ای و علمی از سوی سازمان های اصلی مسئول در این زمینه حل نمی شود.

آباد که پیش از این هم عضو شورای شهر تهران بوده است از عملکرد قالیباف به عنوان شهردار دفاع می‌کند و  مثال می زند : تا پیش از سال 84 سرانه هر شهروند  از فضای سبز 8.5 متر مربع بود در حالی که این سرانه هم اکنون به 16 متر مربع رسیده است. هفت رود دره که کانون بزه بود هم اکنون به تفریحگاه تبدیل شده و بزرگراه ها و پل های مختلفی نیز در شهر راه اندازی شده است.

تقی پور هم با آباد موافق است اما گلایه ای هم دارد : دولت وظیفه داشت به توسعه یافتگی شهر در مسائلی همچون حمل و نقل کمک کند اما به وظیفه اش به خوبی عمل نکرده است.

شایعه چیز خوبی نیست

در بخش دیگری از این نشست خبری خبرنگار جام جم آنلاین از اعضای جدید شورای شهر درباره شایعه‌ای پرسید  که مدتی است برخی گروه ها درباره هزینه تبلیغات انتخاباتی شهردار مطرح می کنند و آن را با نیمه کاره ماندن برخی پروژه های شهری مرتبط می دانند. پیرهادی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: نظارت بر امور شهری، جزو وظایف شوراست و ما با اقتدار آن را انجام می دهیم اما در نظر داشته باشید که شایعه ، همانطور که از اسمش پیداست چیز خوبی نیست و این در طول تاریخ هم سابقه داشته است!

پاسخ شاکری اما به این پرسش دقیق تر است. او تصریح می کند: یکی از فعالیت های مفید در شورای شهر، گزارش دهی و گزارشگیری است. خوشبختانه در مقطعی هستیم که می توانیم به شیوه الکترونیکی بودجه ای را که صرف پروژه ها می‌شود رصد کنیم و بر این اساس با اطمینان می گوییم حساب و کتاب ها دقیق است.

پرسش دیگری که ما در گفتگو با اعضای منتخب شورای شهر مطرح کردیم درباره موضوعاتی بود که شورای شهر سوم در مواجهه با آنها سکوت اختیار کرده بود که از آن دست می توان به افزایش پارکومترها و خیابان فروشی، بی سرانجام ماندن ماجرای گم شدن مجسمه ها و قطع چنارها در خیابان ولیعصر (عج) اشاره کرد.

آباد در پاسخ به این موضوع با لبخند می پرسد« آیا منظورتان آن 6 چنار است ؟! » و وقتی ما می گوییم که به هر حال این ماجرا به گوش رسانه های خارج از کشور هم  رسیده است و جنجالی شده می گوید « من از رسانه های داخل می خواهم به این نوع موضوعات دامن نزنند تا اسباب سوء استفاده رسانه‌های خارجی هم باز نشود. » او تاکید می کند که چنارهای قطع شده بی ریشه بوده است و از سوی دیگر شهرداری در مناطق دیگر تهران با گسترش فضای سبز موضوع را جبران کرده است.

او درباره پرونده گم شدن مجسمه ها نیز تأکید می کند « این موضوع مربوط به خیلی وقت پیش بوده است و به جای آن مجسمه ها، مجسمه های دیگری نصب شده است. » و وقتی جام جم آنلاین توضیح می دهدکه مردم هنوز هم کنجکاوند بدانند که چگونه مجسمه های چند تنی  از جلوی چشم شان ناپدید شد می گوید « پیگیری این پرونده با نیروی انتظامی بوده که هنوز پاسخی دراین باره نداده است. »

شهردار در راه است

اعضای شورای شهر هنوز به رای کلی برای انتخاب فردی خاص به عنوان شهردار نرسیده اند با این حال هر چهار عضو در این زمینه با هم تفاهم دارند که یکی از نخستین اقدامات شان انتخاب شهردار است.

این اعضا تأکید می کنند که شهردار آینده باید سابقه مدیریتی درخشان داشته باشد تا با آزمون و خطا پایتخت را اداره نکند؛ پاکدست، متعهد و متخصص باشد  و از مقبولیت اجتماعی نیز برخوردار باشد تا پایتخت اسلامی جهان را که به عنوان امانت از شهردار قبلی تحویل می گیرد ، آبادتر و باشکوه به شهردار بعدی تحویل دهد.  

مریم یوشی زاده-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
amirhossein
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
۰
۰
با سلام این فرد خب می تواندكتر قالیباف باشد

نیازمندی ها