اختصاص ۶۸۱ میلیارد تومان به اجرای راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان وبلوچستان گفت: هیات دولت دو مصوبه شامل ۳۸۱ میلیارد تومان از محل فروش نیروگاه چابهار و ۳۰۰ میلیارد تومان از فولاد خوزستان برای اجرای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد اختصاص داد.
کد خبر: ۵۷۹۵۲۰
اختصاص ۶۸۱ میلیارد تومان به اجرای راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد

محمود میری در نشست شورای استانی مسکن افزود: با توجه به اینکه قرارگاه خاتم قرار بود این پروژه را اجرا کند و به سبب داشتن پروژه های زیاد، به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد ترک تشریفات مناقصه این پروژه انجام شود.

وی گفت: اساس توسعه سیستان وبلوچستان بر محور ترانزیت و موقعیت راهبردی آن قرار دارد لذا سه محور مهم شامل شمال جنوب (چابهار-زاهدان- میلک)، شرقی غربی (میرجاوه- زاهدان- کرمان) و جنوب شامل محور کنارک- جاسک در طرح مهر ماندگار قرار دارد.

وی ادامه داد: ساخت پروژه راه زابل - زاهدان نیز تا ۱۰ ماه پیش تنها در دو قطعه آغاز شده بود که آن هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشت اما از ۱۰ ماه پیش تاکنون قطعه زاهدان - کوله سنگی زیرسازی و کمربندی زابل - محمدآباد هشت کیلومتر دو بانده شده است.

وی اعتبار سال ۹۱ طرح را ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ذکر و بیان کرد: با اینکه پارسال بدترین سال مالی بود توانستیم این اعتبار تخصیصی را ۱۰۰درصد جذب کنیم، علاوه بر این هفت میلیارد تومان نیز اضافه بر موافقت نامه از محل مهر ماندگار اخذ کردیم.

معاون عمرانی استاندار سیستان وبلوچستان اظهار داشت: پروژه زابل - زاهدان ۵۸ میلیارد تومان بدهی داشت که به دستور وزیر راه و شهرسازی ۳۰ میلیارد تومان قرار شد از محل تهاتری مخابرات پرداخت شود که در نهایت ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از همین محل اخذ شد.

وی افزود: پروژه بزرگراه زاهدان - بم نیز تا پیش از مسوولیت استاندار ۴۲ کیلومتر قرارداد داشت که حدود چهار کیلومتر آن اجرا شده بود اما از ۱۰ ماه پیش این طرح با جدیت دنبال شد بطوری که در پایان اسفند ماه ۲۰ کیلومتر آن تحویل و اکنون ۳۱ کیلومتر آسفالت و تحویل شده و تا پایان شهریور تا تل سیاه به طول ۴۵ کیلومتر به اتمام می رسد.

وی افزود: این در حالی است که از سمت نصرت آباد به زاهدان نیز دو قرارداد جدید منعقد شده و تا پایان شهریور هشت کیلومتر آن زیرسازی، آسفالت و تحویل می شود.

وی تصریح کرد: در ۱۰ ماه گذشته افزون بر یک برابر ۵۲ ماه پیش از آن کار شده است.

او بیان کرد: محور کنارک - جاسک یکی از مهمترین راهها در سیستان و بلوچستان است که می تواند جنوب استان را متحول کند.

وی افزود: این محور نیاز به ساخت چندین پل داشت که تمامی آنها به جز پل رابچ ساخته شده و این پل نیز تا دو ماه آینده به اتمام می رسد.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۱۵۳ کیلومتر از محور کنارک - جاسک در حوزه این استان و بقیه در حوزه هرمزگان قرار دارد گفت: قرارداد ساخت افزون بر ۱۲۰ کیلومتر این محور با پیمانکاران امضا شده و حدود ۳۰ کیلومتر باقی مانده که در دست اقدام است.

وی خاطر نشان کرد: با وجودی که بیشترین اعتبارات این پروژه در اختیار هرمزگان قرار می گرفت اما هنوز هیچ اقدامی از جاسک به سمت کنارک انجام نشده که با پیگیریهای به عمل آمده مقرر شد هشت میلیاد تومان اعتبار این طرح به سیستان و بلوچستان و دو میلیارد تومان به هرمزگان اختصاص یابد، در حالی که در گذشته تخصیص اعتبار آن برعکس بود.

میری ادامه داد: ساخت باند دوم فرودگاه زاهدان برای نشست و برخاست هواپیماهای بزرگ نیز در سال ۹۰ مورد موافقت قرار گرفت و قرار شد ۳۰ میلیارد تومان شامل ۱۵ میلیارد تومان از وزارت راه و شهرسازی و ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات استانی تامین شود.

وی در خصوص ساخت باند دوم محور زاهدان - بیرجند هم گفت: برای ساخت این محور چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافته که هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است از این رو با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد ۵۰ درصد اعتبارات تخصیصی این محور به سیستان و بلوچستان اختصاص یابد تا عملیات اجرای آن آغاز شود.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: انتقال آب از دریای عمان نیز یکی از طرحهای مهمی است که این استان آن را طرح و پیگیری کرد که در نهایت در ردیف بودجه منظور و برای آن چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان تحت عنوان لایحه مطالعه و اجرای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی در نظر گرفته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها