اما میتوان کتابهای عامهپسندی را که برای طراحی جلد روی آنها کار میشود به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول کتابهایی هستند که داستانهای عاشقانه دارند و نزد فرهیختگان ادبیات به رمانهای زرد مشهور هستند.
این داستانها طبعا به اصول داستاننویسی معتقد نیستند و تعدادی صحنه و روایت عادی که در زندگی روزمره هر انسانی وجود دارد را کنار هم میچینند و داستان خود را روایت میکنند.
دسته دیگر هم مجموعه کتابهایی هستند که امثال و حکم و روایتهای دنیای قدیم را به زبان امروزی بازنویسی میکنند.
در دسته اول برای طراحی جلد، به بازار توجه شده و تصاویری به دور از هر گونه انتزاع برای کتابها در نظر گرفته میشود، مثلا اگر کتاب روایت عشق و عاشقی مریم و رامین است این دو شخصیت روی کتاب تصویر میشوند تا مخاطب بداند با چه ماجرایی روبه روست و جذب کتاب شود.
در دسته دوم هم باز خبری از ایدهها و طرح جلدهای انتزاعی نیست، مثلا اگر داستان درباره حضرت نوح (ع) باشد، طرح جلد کشتی نوح خواهد بود.
در سایر موارد هم سراغ طرحهای نگارگری و فرمهای سنتی معمولا میروند؛ در هر دوی این موارد طرح جلد به شکلی است که مورد پسند عوام است.
یعنی طرح کاملا رو راست است و خبری از مفاهیم موجود در لایههای زیرین اثر نیست؛ پس حداقلی که ناشران برای طراحی جلد این کتابها در نظر میگیرند این است که طرح جلد زیبا باشد و به همین دلایل میتوان گفت اساسی ترین نکته در نگاه طراحان جلد این کتابها نگاه به خواست بازار و مخاطب این نوع کتاب هاست البته فراموش نکنیم برای طراحی جلد کتابهای عامه پسند به گرافیستهای حرفهای مراجعه نمیشود.
این کتابها اصولا به تصویرسازان سپرده میشود و آنها هم سعی میکنند طرحی به دور از هر گونه انتزاع را برای آنها طراحی کنند.
البته همین تصویرسازیها هم امروز نسبت به گذشته سیری نزولی طی کردهاند و دیگر در این آثار ردی از کارهای بزرگانی چون صادق صندوقی و غلامعلی مشهدی نیست و کارها همه کامپیوتری و با نرم افزارهای مختلف انجام میشود و به همین دلیل پنجشش سال گذشته طرح جلد این کتابها افت محسوسی داشته است.
امیر عبدالحسینی - گرافیست
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد