اما میتوان کتابهای عامهپسندی را که برای طراحی جلد روی آنها کار میشود به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول کتابهایی هستند که داستانهای عاشقانه دارند و نزد فرهیختگان ادبیات به رمانهای زرد مشهور هستند.
این داستانها طبعا به اصول داستاننویسی معتقد نیستند و تعدادی صحنه و روایت عادی که در زندگی روزمره هر انسانی وجود دارد را کنار هم میچینند و داستان خود را روایت میکنند.
دسته دیگر هم مجموعه کتابهایی هستند که امثال و حکم و روایتهای دنیای قدیم را به زبان امروزی بازنویسی میکنند.
در دسته اول برای طراحی جلد، به بازار توجه شده و تصاویری به دور از هر گونه انتزاع برای کتابها در نظر گرفته میشود، مثلا اگر کتاب روایت عشق و عاشقی مریم و رامین است این دو شخصیت روی کتاب تصویر میشوند تا مخاطب بداند با چه ماجرایی روبه روست و جذب کتاب شود.
در دسته دوم هم باز خبری از ایدهها و طرح جلدهای انتزاعی نیست، مثلا اگر داستان درباره حضرت نوح (ع) باشد، طرح جلد کشتی نوح خواهد بود.
در سایر موارد هم سراغ طرحهای نگارگری و فرمهای سنتی معمولا میروند؛ در هر دوی این موارد طرح جلد به شکلی است که مورد پسند عوام است.
یعنی طرح کاملا رو راست است و خبری از مفاهیم موجود در لایههای زیرین اثر نیست؛ پس حداقلی که ناشران برای طراحی جلد این کتابها در نظر میگیرند این است که طرح جلد زیبا باشد و به همین دلایل میتوان گفت اساسی ترین نکته در نگاه طراحان جلد این کتابها نگاه به خواست بازار و مخاطب این نوع کتاب هاست البته فراموش نکنیم برای طراحی جلد کتابهای عامه پسند به گرافیستهای حرفهای مراجعه نمیشود.
این کتابها اصولا به تصویرسازان سپرده میشود و آنها هم سعی میکنند طرحی به دور از هر گونه انتزاع را برای آنها طراحی کنند.
البته همین تصویرسازیها هم امروز نسبت به گذشته سیری نزولی طی کردهاند و دیگر در این آثار ردی از کارهای بزرگانی چون صادق صندوقی و غلامعلی مشهدی نیست و کارها همه کامپیوتری و با نرم افزارهای مختلف انجام میشود و به همین دلیل پنجشش سال گذشته طرح جلد این کتابها افت محسوسی داشته است.
امیر عبدالحسینی - گرافیست
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگوی «جامجم» با کارگردان، بازیگر و تهیهکننده فیلم پیشمرگ
حمید درخشان در تحریریه «جامجم»:
حجتالاسلام دکتر حسن رضاییمهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم از مهمترین نقش رئیس مکتب جعفری میگوید