شرط تامین اجتماعی برای پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر ارز مابه‌التفاوت قیمت دارو در بودجه‌ سال 92 به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نشود، امکان تحت پوشش قرار دادن افزایش قیمت داروها در سال جدید وجود ندارد.
کد خبر: ۵۷۳۶۳۱
شرط تامین اجتماعی برای پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها

خلیل نوکهن اهوازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قیمت 1100 قلم داروی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، اعلام کرد: بر اساس محاسبات انجام شده در سازمان تامین اجتماعی، تغییر قیمت داروها در اردیبهشت ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش 76 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طبق این محاسبات داروهای خارجی نیز از 2 تا بیش از 5 برابر افزایش قیمت داشته‌اند که نشان‌دهنده‌ افزایش بیش از 100 درصدی قیمت این داروهاست.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در مرحله‌ اول قرار شد قیمت 500 قلم داروی خارجی اعلام شود، گفت: تا کنون تنها قیمت تعدادی از این اقلام اعلام شده و وزارت بهداشت به صورت تدریجی در حال اعلام قیمت داروهای خارجی است.

اهوازی با بیان این‌که سالانه در سرانه سلامت مصوب، رشد 15 تا 20 درصدی قیمت دارو پیش بینی می‌شود، بیان کرد: در سال 92 نیز رشد 15 درصدی در سرانه مصوب سلامت کشور که مبلغی معادل 14 هزار و 300 تومان است در نظر گرفته شد، اما به دلیل وابستگی شدید دارو به ارز و نیز قطع ارز مرجع و جایگزینی ارز مبادله‌ای، قیمت داروها دچار افزایش شدیدی شد.

وی با بیان این‌که در بودجه‌ سال 92 معادل 1800 میلیارد تومان به عنوان مابه‌التفاوت قیمت دارو و 450 میلیارد تومان برای بیماران خاص، داروهای خارجی، شیر خشک، واکسن و... در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بر اساس جلساتی که با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشته‌ایم، قرار است این یارانه‌ها در وزارت بهداشت محاسبه شده و به شکل سرانه به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص یابد و تنها بر اساس این سرانه، سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند تفاوت مازادی را که از محل افزایش قیمت ارز ایجاد شده، پوشش دهند.

به گفته‌ اهوازی، تا کنون هیچ مبلغی به سازمان‌های بیمه‌گر توسط وزارت بهداشت به عنوان سرانه تخصیص یافته از یارانه مصوب اعلام نشده، در حالی که وزیر بهداشت دستور داده جلساتی در این زمینه برگزار شود و یارانه‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص یابد.

وی در مورد اعتبارات در نظر گرفته شده برای دارو در سازمان تامین اجتماعی در سالیان گذشته، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته حدود 23 تا 25 درصد اعتبارات و بودجه‌ سازمان در بخش دارو هزینه می‌شد که به طور دقیق در سال 91 این رقم 24 درصد بود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: با توجه به روال قیمت‌گذاری فعلی دارو و افزایش قیمت‌ها، سازمان تامین اجتماعی باید 48 درصد بودجه و اعتبارات خود را به دارو اختصاص دهد و این موضوع سبب می‌شود مابقی خدمات از جمله خدمات پزشکی، بیمارستانی و غیره با مشکل تامین اعتبار مواجه شوند.

اهوازی، همچنین افزایش بی‌رویه قیمت داروها در سال جدید را موجب ورشکستگی بعضی از داروخانه‌ها دانست.

وی با تاکید بر این‌که در سرانه سلامت سال 92، افزایش 15 درصدی برای قیمت دارو در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مبلغ 1800 میلیارد تومان نیز به عنوان سرفصلی جداگانه در بودجه سنواتی سال 92 با عنوان مابه‌التفاوت قیمت دارو در نظر گرفته شده، اما نحوه‌ انتقال این ارز به سازمان‌های بیمه‌گر و چگونگی پوشش آن توسط این سازمان‌ها مشخص نشده است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در مورد پرداخت افزایش قیمت داروها در حال حاضر، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مردم متحمل پرداخت این افزایش قیمت‌ها هستند. منتظریم در جلسه‌ای که از طریق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با حضور مدیران ارشد سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود، تکلیف این موضوع مشخص شود تا در اسرع وقت سازمان‌های بیمه‌گر افزایش قیمت داروها را پوشش داده و هزینه‌ متحمل شده از دوش مردم برداشته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها