قالیباف در شبکه خبر سیما:

دنبال دعواهای سیاسی نیستم

قالیباف در برنامه رویکردها:

در سیاست خارجی به دنبال منافع و امنیت ملی خود هستیم

محمدباقر قالیباف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در سیاست خارجی به دنبال منافع و امنیت ملی خود هستیم و در حوزه امنیت ملی با سه قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی روبرو هستیم.
کد خبر: ۵۶۹۶۴۴
در سیاست خارجی به دنبال منافع و امنیت ملی خود هستیم

محمدباقر قالیباف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در  برنامه رویکردها ، برنامه ها شبکه 4 سیما در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه الگوی شما برای سیاست خارجی چیست، اظهار داشت: هر دولت و نظامی با ابزارهای متعدد اهداف خود را پیگیری می‌کند و سیاست خارجی نیز از بهترین فرصت‌هایی است که هر نظام می‌تواند از آن برای زندگی مناسب‌تر خود استفاده کند.

قالیباف با بیان اینکه رسالت سیاست خارجی در نظام اسلامی تضمین منافع و امنیت ملی و همچنین هویت دینی کشورمان در عرصه بین‌المللی است، تصریح کرد: ما به که عنوان نامزد ریاست جمهوری با مردم صحبت می‌کنیم شرط اول قانون و نگاه تخصصی به موضوعات است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سؤال که رئیس جمهور نسبت به سیاست خارجی طبق قانون چه وظیفه‌ای دارد، ادامه داد: سیاست خارجی در قانون اساسی ما طوری نیست که رئیس جمهور بتواند در آن تغییرات اساسی و جدی در یک دوره چهار ساله ایجاد کند بلکه سیاست خارجی تداوم‌دار و چشم‌انداز طولانی مدت دارد.

وی بر همین اساس به سیر ثابت سیاست خارجی آمریکا اشاره و افزود: اوباما می گفت که به دنبال جنگ‌افروزی نیست اما در واقع سیاست خارجی آنها در قبال جمهوری اسلامی تغییر نکرد و این در واقع دیپلماسی است که هر کدام از رؤسای جمهور‌ آمریکا یک روش را دنبال کردند.

قالیباف تاکید کرد: در جمهوری اسلامی مجموعه سه قوه در تعیین سیاست خارجی نقش داشته و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه نقش کلیدی و اساسی دارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت دیپلماسی اشاره و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدل شما در دیپلماسی چیست، خاطرنشان کرد: ما در سیاست خارجی به دنبال منافع و امنیت ملی خود هستیم و در حوزه امنیت ملی با سه قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی روبرو هستیم.

وی رابطه بین قدرت نظامی و اقتصادی را یک طرفه ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر کشوری که از نظر اقتصادی بنیه قوی داشته باشد، بنیه نظامی‌اش نیز قوی خواهد بود، اما در قدرت سیاسی در آن جایی که بن‌بست ایجاد شود قدرت نظامی جایگزین خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه ما باید درک درستی از صحنه بین‌الملل داشته باشیم به عدم استقرار نظم نوین جهانی و دوران گذار فعلی اشاره کرد و افزود: در این جا دو بحث مطرح است که آیا در نظم جهانی فعلی قدرت‌های نوظهور جایگزین قدرت‌های قدیمی می‌شوند؛ به نظر بنده قدرت‌های جدید در مسیر رشد قرار دارند که در این زمینه می‌توان به قدرت‌های نوظهوری همچون چین، برزیل، هند و ژاپن اشاره کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سؤال که آیا آنها می‌پذیرند که در صحنه بین‌الملل خلاف نظم فعلی عمل کنند، پاسخ آن را منتفی دانست و گفت: آنها با توجه به اینکه در نظم فعلی در حال قدرت گرفتن هستند، حاضر نمی‌شوند که پارادایم فعلی را برهم بزنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدل شما چیست و آیا به دنبال تنش‌زدایی هستید یا اعتمادسازی، تصریح کرد: رویکرد منطقه‌گرایی باید اساس کار باشد؛ موقعیت ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی یک فرصت استثنایی را برای ایران فراهم کرده که باعث شده یکی از بزگترین فرصت‌های جمهوری اسلامی محسوب شوند که البته به آن توجه نشود بزرگترین تهدید خواهد بود.

قالیباف منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا را مهمترین مناطقی دانست که در همه روابط سطح جهانی اثرگذار است و گفت:‌ایران هم بهترین صحنه رقابتش این است که در حوزه منطقه‌گرایی به این منطقه توجه داشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید با کشورهای همسایه تعامل خوب و سازنده داشته باشیم، یادآور شد: ما کشوری ایدئولوژیک هستیم و تقریب مذاهب، مبارزه با تروریسم و پرچمداری برای صلح از موضوعات جدی است که باید در روابط با کشورهای همسایه و منطقه مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه در خصوص حوزه آمریکای لاتین و موقعیت اقتصادی آن اعلام کرد: شاید حوزه آمریکای جنوبی جنبه‌های اقتصادی داشته باشد، اما باید بپذیریم که نمی‌توانیم آنجا آن اثری را که در حوزه خاورمیانه برای منافع و امنیت ملی و هویت انقلابی خود داریم، داشته باشیم.

قالیباف پایه اصلی در سیاست خارجی را قدرت عنوان کرد و گفت: البته مبانی و ایدئولوژی نیز در سیاست خارجی مؤثر است و آرمان‌ها در سیاست خارجی در سایه قدرت معنا می‌یابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درباره راه‌های تحقق اقتصاد غیرنفتی اظهار داشت: در حوزه اقتصاد وقتی بر اساس برنامه‌ریزی نگاه می‌کنیم همیشه فرصت‌ها و تهدیدها توأمان هستند.

وی افزود: بسیاری از وقت‌ها فرصت‌ها اگر خوب مدیریت نشوند خودشان به بزرگترین دردسر و تهدید تبدیل می‌شوند.

قالیباف گفت: اگر تهدیدها خوب مدیریت شوند و سوءتدبیر نباشد و پختگی و درایت و شجاعت در تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، تبدیل به فرصت می‌شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: نفت برای ما یک فرصت است اما واقعیت این است که این فرصت امروز به بزرگترین تهدید برای کشور ما تبدیل شده است.

قالیباف افزود: امروز حتی در حوزه اقتصاد غیرنفتی هم مانند حوزه صادرات، حتماً نفت‌آلوده هستند و بحث رانت نفت و دولت رانتی وجود دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد ما متأسفانه امروز به نفت تکیه زده و این باعث شده نتوانیم در تولید و دیگر ظرفیت‌هایمان به درستی استفاده کنیم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها بر لزوم عدم اتکاء به نفت در اقتصاد تأکید فرمودند و در سیاست‌های کلی نیز این موضوع ابلاغ شده است.

قالیباف افزود: متأسفانه وقتی سیاست‌بازی بر اقتصاد حاکم می‌شود، همینطور که بعضاً در حوزه فرهنگ نیز پیش آمده و وعده‌های کوتاه‌مدت و مقطعی می‌دهیم، هیچگاه اقتصاد پویا پیدا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: نفت انفال عمومی است و ما هرچقدر در حوزه نفتی جز سرمایه‌گذاری به صورت هزینه‌ای عمل کنیم، یک تهدید است.این تهدید در حقیقت، از بین بردن تولید و کار و کشتن استعدادها و از بین بردن ظرفیت‌هاست.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: امروز مهمترین منبعی که می‌توانیم به آن تکیه کنیم منابع انسانی هستند اما نفت و گاز به گونه‌ای شده که ارزش آن بیش از انسان‌ها شده است.

قالیباف با تأکید بر لزوم جداسازی اقتصاد از نفت، تصریح کرد: این کار هیچ راهی جز این ندارد که به تولید توجه کنیم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از تجربیات دیگر کشورها در عرصه اقتصاد، ادامه داد: اقتصاد هر کشور در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات متمرکز است.

قالیباف گفت: وقتی ما این تقسیم‌بندی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم کشورهایی که امروز به رشد اقتصادی مناسب رسیده‌اند، حدود 70 درصد GTP و اشتغال و کار و تولیدشان در حوزه خدمات و 30درصد در حوزه کشاورزی و صنعت متمرکز است.

وی ادامه داد: البته در همین بخش هم سهم صنعت از کشاورزی بیشتر است که به عنوان نمونه آمریکا با اقتصاد بزرگش و اینکه قطب کشاورزی است، سهم کشاورزی‌اش در تولید ناخالص ملی 4درصد اما در کشور ما 25 درصد است.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: امروز یک نفر ما از اقلام اساسی و حیاتی دوهزار و 400کالری انرژی مصرف می‌کند.

وی با اشاره به آمار سال 91 افزود: میزان واردات کیلو کالری انرژی که ما در حوزه کشاورزی وارد کردیم به ازای هر فرد ایرانی بر اساس 75میلیون نفر جمعیت، 1300کالری بوده است.

قالیباف ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که ما چقدر در حوزه کشاورزی بد مدیریت کرده‌ایم و حتی منابع موجود خود را از دست داده‌ایم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: امروز حدود 43 تا 45 درصد اقتصاد ما در تولید ناخالص داخلی مربوط به حوزه خدمات می‌شود. و این نشان می دهد که ما حدود 25درصد ظرفیت خالی داریم.

قالیباف افزود: از سوی دیگر ما نیروی جوان خوبی داریم که بیکاری در این قشر به ویژه جوانان تحصیل‌کرده 30درصد است.

وی با بیان اینکه عرصه خدمات باز است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های قطعی من برای رشد تولید و اشتغال و رفع بیکاری توجه کردن به عرصه خدمات در بخش تولید ناخالص داخلی با تأکید بر جوانان است.

«به طور واضح و روشن در بحث فناوری اطلاعات و IT base کردن فناوری روز در بخش‌های مختلف برنامه داریم که بر اساس آن به دنبال حل موضوع پهنای باند هستم.»

قالیباف گفت: فیلترینگ در همه جای دنیا وجود دارد و اینگونه نیست که من بگویم آن را قبول ندارم اما باید از تنگ‌نظری و برخورد سلیقه‌ای در این عرصه پرهیز کرد.

وی ادامه داد: بخشی از اقتصاد ما فناوری اطلاعات است و بخش دیگری از آن نقدینگی بسیار زیادی است که تورم را ایجاد کرده که باید آن را به سمت تولید هدایت کنیم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از بورس به عنوان یکی از مراکز و کارهای خدماتی یاد کرد که اقتصاد را رونق می‌دهد و میزان تجارت را بالا می‌برد.

قالیباف افزود: امروز بخشی از نقدینگی موجود به سمت سفته بازی و کارهای غیرتولیدی و غیرموجه اقتصادی رفته است که اتفاقاً محیط‌های مالیات‌گریز است.

وی ادامه داد: اشکال اقتصاد ما این است که انعطاف‌پذیر و قابل کنترل نیست و ما باید آن را به این مسیر بیاندازیم و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم.

قالیباف تأکید کرد که اگر ما این حرکت‌ها را انجام دهیم و واقعاً به بحث‌های دانش‌بنیان در حوزه مسائل اقتصادی توجه کنیم، به سمت اقتصاد غیرنفتی و پویا می‌رویم.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها