انتخاب جانشین لوکا بوناچیچ؛

تقوی سرمربی مس کرمان شد

باید پولی که از فوتبال در می‌آید خرج فوتبال شود

تقوی: بی‌ادبی در فوتبال افزایش پیدا کرده است

مجتبی تقوی با پشت سر گذاشتن یک فصل دشوار با سایپا هدایت تیم دیگری را در لیگ سیزدهم بر عهده خواهد داشت.
کد خبر: ۵۶۸۰۲۲
تقوی: بی‌ادبی در فوتبال افزایش پیدا کرده است


سایت جام جم ورزشی/ مجتبی تقوی در سال 1372 به همراه تیم فوتبال سایپا در میان تعجب همگان عنوان قهرمانی لیگ فوتبال کشور را کسب کردند و در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا حضور یافتند که حذف شدند. در سال 1373 بازهم نارنجی‌پوشان در مسابقات لیگ کشور قهرمان شدند و این‌بار توانستند مقام چهارمی در باشگاه‌های آسیا را کسب کنند. وی چندین بار نیز به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت شد. تقوی کار مربی‌گری را با نونهالان باشگاه پیکان آغاز کرد، سپس دوسال دستیار اول کادر فنی ایتالیایی بزرگسالان سایپا شد، بعد از آن یک سال دستیار محمد مایلی کهن در سایپا بود، پس از آن تقوی در سال 2005 به عنوان نفر اول سایپا معرفی شد. با مجتبی تقوی  در خصوص مشکلات فوتبال کشور  در حالی به گفت‌وگو نشستیم که او سه روز پیش به عنوان  سرمربی مس کرمان انتخاب شد.

او در گفت و گو با سایت جام  جم ورزشی مشکلات فوتبال ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد:
* نظر شما درخصوص لیگ دوازدهم چیست؟
- با همه احترامی که برای مسئولان  فوتبال ایران قائل هستم باید بگویم که در لیگ دوازدهم هیچ پیشرفتی ندیدم و حتی مشکلات جدیدی اضافه شده بود. لیگ دوازدهم دو بحث فنی و غیرفنی داشت؛ در بحث فنی باید بگویم که فوتبال ایران یک فوتبال نتیجه‌گرا است و فوتبال نتیجه‌گرا به شرایط مالی خوب احتیاج دارد که متاسفانه بحران مالی در تیم‌ها تاثیر زیادی در روند کارشان گذاشته است.  در بحث غیرفنی نیز باید بگویم که، بی‌ادبی در فوتبال ما علاوه بر اینکه کاهش پیدا نکرده حتی زیاد هم شده است. ما نتوانستیم افراد خاصی که بی‌ادبی را ترویج می‌دهند کنترل کنیم و به آنها مسیر منطقی بدهیم. دیگر اینکه در نیم‌فصل اول کیفیت چمن ورزشگاه‌های ما معمولی بود اما  در نیم‌فصل دوم خیلی بدتر شد و همان کیفیت معمولی نیم‌فصل اول هم از بین رفت. ما که زمین مناسب برای بازی رسمی نداریم؛ دیگر زمین تمرین‌هایمان مشخص است که چگونه هستند! نداشتن زمین تمرین در کارفنی مربی تاثیر می‌گذارد و مربی را در آموزش با مشکل مواجه می‌کند. مثلا وقتی من به دلیل عدم زمین تمرین ‌نتوانم فوتبال روی زمین را به شاگردانم یاد بدهم چه انتظاری از بازیکن و فوتبال می‌توان داشت. وضعیت سخت‌افزاری تمام کشورهای آسیایی به غیر از چند کشور خاص بهتر از ایران است.
* شما فکر می‌کنید دلیل بی‌کیفیت بودن فوتبال ایران سخت‌افزاری است...
- واقعا نمی‌توان در این زمین‌ها بازی کرد. بازیکنان در بعضی از زمین‌ها حتی نمی‌توانند 2 تا پاس سالم به یکدیگر بدهند. چه توقعی می‌توان از بازیکن داشت. دو تیم در این زمین‌ها می‌آیند زیر توپ می‌زنند تا یک توپی با خوش‌شانسی وارد دروازه حریف شود و از همان گل دفاع کند تا برنده شود.
* چگونه است که باشگاه‌ها پول ساختن زمین مناسب را ندارند اما به بازیکنان پول‌های خوبی می‌دهند...
- همه فکر می‌کنند که بازیکنان پول پارو می‌کنند اما اینگونه نیست، شرایط بازیکنان کاملا معمولی است.
* می‌توانید درخصوص باشگاه‌های نتیجه‌گرا بیشتر توضیح دهید...
- بیشتر باشگاه‌های ایران نتیجه‌گرا هستند. باشگاه‌هایی می‌تواند نتیجه بگیرند که در هر پستی 2 یا 3 بازیکن داشته باشند. در حال حاضر با توجه به اینکه هر 4 یا 5 روز تیم‌های ایرانی بازی رسمی دارند و فشار زیادی را در یکسال تحمل می‌کنند؛ تیم‌هایی که در هر پستی 2 یا 3 بازیکن دارند این فشار را احساس نمی‌کنند و با تغییر بازیکن می‌توانند تیم خود را بالانس کنند و سرحال باشند اما تیم‌هایی مثل ما که در بیشتر پست‌ها بازیکن کم دارند با دادن مصدوم و محروم با مشکل مواجه می‌شوند و یک نوع بی‌عدالتی در لیگ به وجود می‌آید. البته تیم‌هایی که در هر پستی چند بازیکن تراز اول دارند کار اصولی را انجام می‌دهند و کار آنها به هیچ ‌وجه غلط نیست.
* مشکل مالی چه مقدار به فوتبال ایران ضربه می‌زند و چه تاثیری در روند فوتبال گذاشته است؟
- خیلی تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر کدام تیم ایرانی رفته است تا با تیم‌های خارجی بازی تدارکاتی انجام دهد؟ هیچکدام. چرا بازی انجام نداده‌اند؟ چون بودجه ندارند که هزینه سفر و هتل را بدهند. چرا آنها را دعوت نمی‌کنند؟ چون بودجه ندارند که هزینه‌هایشان را بدهند. بیشتر کشورهای آسیایی به راحتی اینگونه هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. این‌ها فقط نمونه هستند که من می‌گویم. اگر بخواهیم کامل توضیح دهیم خیلی زمان می‌برد.
* در تمام باشگاه‌های دنیا بازیکنان زیادی از تیم‌های پایه به رده بزرگسالان می‌رسند، چرا باشگاه‌های ایران توانایی بازیکن‌سازی ندارد؟
- با توجه به نتیجه‌گرایی باشگاه‌ها؛ مشکلات مالی تیم‌ها باعث شده است که نتوانند بر روی تیم‌های پایه خود سرمایه‌گذاری کنند. باشگاه‌ها باید پول بیشتری برای تیم‌های پایه خود اختصاص دهند. بارها برای دیدن بازی‌های تیم‌های امید رفته‌ام، اصلا به امیدها بها داده نمی‌شود. زمین‌هایشان به هیچ‌وجه استاندارد نیست. اگر در شرایط فعلی باشگاهی بخواهد به سراغ سازندگی برود، باید آبروی خود را بگذارد.
* اما اینگونه که فوتبال نابود می شود...
- در حال حاضر همه مصرف کننده هستند پس چه کسی باید تولید کند. نه تنها در فوتبال بلکه در تمام حوزه‌ها هیچ اهمیت و بهایی به تولید کننده داده نمی‌شود. هیچکس نمی‌آید که تولید کننده را حمایت کند. در همه حوزه‌ها صدای تولید کننده‌ها در آمده است.
* شما از اینکه با سایپا آبرو و حیثیت خود را گذاشته‌اید و با بازیکنان جوان پا به میدان می‌گذارید پشیمان نیستید؟
- خیر، برای رضای خدا و پیشرفت فوتبال کشور این کار را کرده‌ام. با این حال ناراحتم که حمایتی از باشگاه سایپا نمی‌شود. شما که پول به تولید کننده نمی‌دهید حداقل او را حمایت کنید. باید جوان‌ها را تربیت کرد تا بازیکن خوب تولید کنیم. تنها چیزی که چینی آن وجود ندارد فوتبالیست است. باشگاه‌ها باید تولید کننده شوند. باشگاه ها باید به سمت تولید بروند.
* فکر نمی‌کنید بعضی از باشگاه‌ها بیش از حد طبیعی برای برخی از بازیکنان پول پرداخت کرده‌اند، آیا این بازیکنان ارزش میلیاردی داشته‌اند؟
- آن هم اشتباه است. وقتی مدیریت برنامه بودجه وجود نداشته باشد همین می‌شود که می‌بینید. وقتی محل درآمدزایی را تعریف نمی‌کنیم چه انتظاری می‌توان داشت.
* چگونه می‌توان پول را در فوتبال بالانس کرد؟
- باید پولی که از فوتبال در می‌آید در فوتبال خرج شود. مثلا مالک قطری تیم منچسترسیتی قصد داشت پول کلانی را وارد فوتبال انگلیس کند اما فوتبال انگلیس اجازه این کار را نداد و به آن گفت که به اندازه در‌آمد باشگاه باید خرج کند، به دلیل اینکه التهاب در فوتبال جزیره ایجاد می‌کرد. در فوتبال ایران شخصی می‌آید پول کلان وارد فوتبال می‌کند، قیمت بازیکنان به یکباره از 250 میلیون به یک میلیارد می‌رسد، التهاب در بازار فوتبال ایجاد می‌کند و بعد از آن می‌رود و غیب می‌شود. این آدم فقط قیمت‌ها را به هم زد و التهابی در فوتبال ایجاد کرد و رفت. دلیل اینکه شخصی می‌آید و چنین کاری می‌کند بی‌نظمی فوتبال است.
* فوتبال ایران این روزها حال‌ و روز خوبی ندارد، باید چه برنامه‌ریزی و چه کارهایی انجام دهیم تا از این وضعیت ناراحت بحرانی خارج شویم؟
- باید از فوتبال حمایت ویژه‌ای شود. اگر مسئولین دلشان برای فوتبال می‌سوزد همین کاری را انجام دهند که همه دنیا انجام می‌دهند. بروند ببینند که تیم‌های معتبر دنیا چه کاری می‌کنند ما هم همان کار را کنیم. مثلا در همین بحث اشتباه داوری؛ وقتی دیدند داورها اشتباه می‌کنند 2 داور به  داورها اضافه کردند تا خط عرضی را کنترل کنند. یعنی به جای شعار دادن، آمدند کار عملی کردند. ما نمی‌خواهیم هزینه کنیم، تنها شعار می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم.
* ارزیابی شما از عملکرد کروش چیست، آیا ایشان توانسته‌اند خواسته‌های فوتبال ایران را برآورده کنند؟
- معمولا تیم‌ملی کشوری که قصد دارد به جام‌جهانی برود هماهمنگی بسیار زیادی با باشگاه‌ها برقرار می‌کند اما متاسفانه هماهنگی بین تیم‌ملی و باشگاه‌ها وجود ندارد. استراتژی باشگاه‌ها با تیم‌ملی کاملا فرق دارد. از نظر من تیم‌ملی از نظر فنی پیشرفت نکرده و مشکلات برطرف نشده‌اند.
* محافل ورزشی از استعفای علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال سخن می‌گویند، آیا موافق استعفای ایشان هستید؟
- در این حوزه اظهار نظر نمی‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها