کشت شالی سمی برای مزارع گلستان

کارشناسان، کشت شالی در استان کم آب گلستان را تهدیدی برای مزارع قلمداد و بر ضرورت رعایت الگوی تناوب کشت در استان تاکید می کنند.
کد خبر: ۵۶۶۷۱۵
کشت شالی سمی برای مزارع گلستان

محدودیت منابع آبی از یک سو و نیاز فراوان شالی به آب از سوی دیگر سبب شده تا کارشناسان نسبت به روند روبه رشد کشت شالی در استان ابراز نگرانی کنند.

اجرایی شدن الگوی تناوب کشت از مهمترین ضرورتهایی است که به تاکید کارشناسان به عنوان علاج بخشی بخش کشاورزی در استان باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد.
 
گلستان از جمله پنج استان کشور بوده که طرح الگوی کشت در آن به صورت پایلوت اجرا می شود و این طرح در شهرهای گنبدکاووس، علی آبادکتول و مینودشت در حال اجراست.
 
به تاکید محققان، برای رسیدن به کشاورزی پایدار، باید به سمت اجرایی شدن این الگو در استان گام برداریم و برای اجرایی شدن الگوی کشت حمایت های دولت و اصلاح قانون ضروری است و تا زمانی که ضمانت های اجر ایی و حمایت های دولت در این بخش تامین نشود نمی توان انتظار داشت این الگو اجرایی شود.

عدم رعایت الگوی کشت مانع اساسی

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه می گوید: مهمترین مشکل بخش کشاورزی، عدم رعایت الگوی کشت در منطقه است، درحالیکه یکی از سیاست های نظام تامین امنیت غذایی است.
 
سهراب سهرابی افزود: از مزایای الگوی کشت، کشاورزی دانش بنیان، افزایش توان اقتصادی خانوار، افزایش استفاده صحیح از آب خاک و منابع پایه، رعایت سیاست توسعه پایدار با اولویت حفظ محیط زیست، توسعه سرمایه گذاری در امور صنایع تبدیلی، تکمیلی و زیربنایی است.هدف از الگوی کشت افزایش تولید، افزایش پایداری، استفاده درست از عوامل تولید و پایدرای و افزایش درآمد است.
 
وی تصریح کرد: 70 الگوی تناوب کشت در استان شناسایی شده که باید ترویج یابد و این الگو ها شامل غلات دانه ریز، حبوبات، سبزی و صیفی جات، نباتات صنعتی، نباتات علوفه ای و... است.
 
رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان اظهار داشت:  اصول طراحی تناوب شامل مباحث اقتصادی، الگوی ریشه ای گیاهان، امکان پذیر بودن الگوی کشت در درآمد منطقه است و باید ارجح ترین  و سودمنتپترین نوع کشت در هر منطقه ارزیابی و شناسایی شود.

شالی سمی برای مزارع گلستان

سهرابی یادآورشد: متاسفانه به دلایل متعددی از جمله قیمت گذرای نامناسب سطوح کشت اصلی کاهش یافته و کشت شالی در این منطقه رو به افزایش است.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که کشت شالی در منطقه مینودشت به عنوان یک سم و سرطان محسوب می شود که از لحاظ فنی مورد تایید نیست و در بلند مدت موجود وارد کردن آسیب هایی به زمین های منطقه می شود و نیاز است جهاد کشاورزی شهرستان تدابیری در این زمینه بیندیشد،
 
سهرابی افزود: طرح الگوی کشت بصورت پایلوت در استان در حوزه آبخیزی داری چلچای مینودشت، نصرت آباد علی آباد و آب سطحی در شش تعانی تولید از اراضی سد بوستان گبند در حال اجراست و طرح های فنی آن تهیه شده و نیاز به تخصیص اعتبار است.
 
رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی گلستان اظهارداشت: با توجه به اینکه این مناطق از نظر زیرساخت همانند نیروهای فنی و و آب و خاک پتانسیل لازم را داراست باید طرح توسعه یابد.
 
وی افزود: فقط اعتبار لازم در بخش آموزش و ترویج 986 میلیون و 400 هزار ریال است که باید تامین شود.

گرایش به کشت گیاهان دارویی

دری مسئول گیاهان دارویی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان رعایت الگوی کشت را ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد و افزود: در سالهای اخیر گرایشات به کشت گیاهان دارویی افزایش یافته است و از طرف استاندار کمیته راهبردی تشکیل شده است.
 
وی اظهارداشت: به عنوان با توجه به شرایط موجود کفش محله مینودشت می تواند در زمینه پرورش گل محمدی توسعه خوبی یابد و بجای عرضه به استانهای دیگر می تواند شرکت تعاونی در منطقه ایجاد کرد تا گل خاص استان یا شهرستان تهیه و عرضه شود.
 
مسئول گیاهان دارویی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: در سالجاری باید اولویت طرحها مشخص شود و افزایش سرانه درآمد مردم در این طرح ها تعیین شود.
 
فرماندار مینودشت نیز در خصوص تغییر الگوی کشت، گفت: این طرح و ایده باید مورد توجه قرار گیرد و در بحث گیاهان دارویی باید در زمینه بسته بندی و صنایع تبدیلی سرمایه گذاری کرد تا به عنوان یک گیاه استراتژیک محسوب شود.
 
وی افزود: چون هر چه از گیاه دارویی فاصله بگیریم مشکلات بیشتر می شود و به دلیل اهمی حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی این امر اولویت شهرستان مطرح شد.
 
مصیب عنابستانی اظهارداشت: معتتقدم که مشکل آب در شهرستان نداریم ولی مشکل مدیرت منابع آبی وجود دارد و یکی از اولویت های مهم، جاده بین مزارع است که باید احداث شود.

اجرای طرح الگوی کشت در مینودشت

مدیر جهاد کشاورزی مینودشت نیز در زمینه تغییر الگوی کشت، گفت: این طرح در پنج استان کشور و  سه شهرستان گلستان به صورت پایلوت در حال اجراست که مینودشت نیز از جمله این شهرستانها انتخاب شده است.
 
قربانی یادآور شد: در مینودشت قرار است مدیریت جامعی صورت گیرد که 26 روستا را شامل می شود و 10 میلیارد تومان از طریق تسهیلات مصوب شده که تاکنون شش میلیارد و 700 میلیون تومان آن تحقق یافته ولی در زمینه پرداخت اعتبارات تملک دارایی اعتبار خاصی تخصیص نیافته است.
 
عیسی قربانی اظهار داشت: مشکلات تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار، بالا رفتن قیمت ها، خرد بودن زمین های کشاورزی، کوهستانی بودن و شیب دار بودن اراضی از جمله مشکلات است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها