می‌گویند سرانه مطالعه در جامعه ما مطلوب نیست، شاید آمار و عدد و ارقام به این مطلب گواهی می‌دهد و شاید هم از شواهد و قرائن می‌شود به این نکته پی برد. وجود فضاهای آموزشی، سالن‌های مطالعه، کتابخانه‌های کوچک و بزرگ در هر شهر و روستایی و تعداد افرادی که در یک شبانه‌روز به آن مراجعه می‌کنند، ما را در صحت و سقم این ادعا یاری می‌کند.
کد خبر: ۵۶۲۹۶۱
راهی برای رونق کتابخوانی

قرائن و ظواهر همان صحنه‌هایی است که همه ما در زندگی روزمره خود در جامعه با آن مواجهیم. میزان مراجعه ما به کتابفروشی‌ها، میزان اختصاص مبلغی مشخص در هرماه برای هزینه و تغذیه فکری در مقایسه با تغذیه جسمی و سبدهای متنوع غذایی، مقایسه تعداد کتابفروشی‌های یک شهر در مقیاس با تعداد دیگر واحدهای صنفی مثل سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها، ساندویچی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها، میزان مطالعه ما در مجامع و اماکن عمومی مثل متروها، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه، داخل وسایل نقلیه عمومی و ... همه و همه قرائن و ظواهری است که میزان مطالعه افراد جامعه و نتیجه‌گیری مطالعه آنان را نشان می‌دهد.

سخن از پایین بودن سرانه مطالعه هرچند ممکن است به صورت شعاری غیرکارشناسی شده تلقی شود، اما اگر هم خوشبین به این ادعا نباشیم، زمینه‌های ارتقای سطح سواد عمومی جامعه، تعالی فرهنگ مردم، اقبال به کتابخوانی و مطالعه در بسیاری از اماکن وجود دارد که تاکنون از آن غفلت کرده‌ایم و شاید درصدد توجه به آن برنیامده باشیم.

چه بسا گاهی برای ویزیت و معاینه در درمانگاه، بیمارستان و مطب پزشکی زمان زیادی را سپری می‌کنیم و در فرصت انتظار هیچ توجهی به کتابخوانی نداریم، همین طور در اماکن دیگر. شاید بتوان با ایجاد کتابخانه‌های کوچک و تجهیز آن به کتاب‌های کوچک و جیبی به فرهنگ کتابخوانی رونق بیشتری داد.

محمد خامه‌یار  جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها