فرمانده مرزبانی ناجا خبر داد:

کشف 4200 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی از کشف 4 تن و 200 کیلوگرم انواع موادمخدر طی 48 ساعت گذشته مرزبانان در درگیری با سوداگران مواد افیونی در سیستان و بلوچستان خبرداد.
کد خبر: ۵۵۹۶۶۶
کشف 4200 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه پلیس‏،‌ سردار حسین ذوالفقاری در حاشیه همایش یک روزه فرماندهان مرزبانی و مراکز آموزشی سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت:‌ در این همایش‏، عملکرد مرزبانی ناجا در سال 91 مورد ارزیابی قرار گرفت و رده های برتر مورد تقدیر واقع شدند.

وی با اشاره به عملکرد مرزبانی در سال 91‏، اظهارداشت: هدف کلی ما در سال گذشته، افزایش چهار درصدی‏ اشراف در مرزهای کشور بود که براساس معیارهای تعیین شده و بررسی های صورت گرفته این هدف کلی تحقق یافت.

پوشش 200 کیلومتر از خلاء های مرزی، دستاورد مرزبانی در سال 91

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: پوشش 200 کیلومتر از خلاء های مرزی در مرزهای کشور از دستاوردهای این فرماندهی در سال 91 به شمار می آید.

سردار ذوالفقاری با اشاره به آمار کاهشی جرایم مرزی، اذعان داشت: در سال گذشته، جلوگیری از مواد مخدر به داخل کشور 10 درصد، ورود سلاح به داخل کشور 40 درصد، قاچاق مشروبات الکلی 27 درصد،‌ قاچاق دخانیات 14 درصد و جلوگیری از ورود متجاوزان مرزی 13 درصد کاهش داشته است.

وی‏، همچنین به کاهش 33 درصدی خروج اتباع بیگانه به خارج از کشور و نیز کاهش 50 درصدی گروگان گیری که منشاء فرا مرزی داشته در سال گذشته اشاره کرد.

این مقام ارشد مرزبانی کشور با اشاره به افزایش 38 درصدی کشفیات مواد مخدر در مرزها، تصریح کرد: در سال گذشته، شاهد افزایش 92 درصدی جلوگیری از قاچاق سوخت بودیم.

وی با اشاره به کاهش شهدای مرزبانی در مبارزه با تروریست ها و قاچاقچیان مواد افیونی، گفت: در سال گذشته، شاهد کاهش 26 درصدی شهدا و کاهش 49 درصدی مجروحان مرزبانی در مبارزه با تروریست ها و قاچاقچیان موادمخدر بودیم.

کشف بیش از 35 هزار راس دام قاچاق در سال گذشته

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: در سال گذشته، 35 هزار و 624 راس دام قاچاق کشف شد که این رقم نسبت به سال 90، 192 درصد افزایش داشته که البته قاچاق دام به دلیل تفاوت قیمتی که در ورای مرزها داشت، صورت می گرفت.

ذوالفقاری، با بیان اینکه عملیات های مرزبانی در سال جاری تشدید شده است‏، اذعان داشت: برخی از مناطقی که در کنترل ما نبود، در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفته است‏، همچنین فعالیت های عمرانی در این مناطق نیز با سرعت شروع و ادامه دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جنوب شهر سراوان از جمله مناطقی است که در طول تاریخ، نیرویی به نام مرزبان در آنجا مستقر نبوده اما امروز با وجود نیروهای ما‏، جرایم مرزی به شدت کنترل شده است.

وی، اذعان داشت: طی چند وقت گذشته، روزانه دو تا سه میلیون لیتر قاچاق سوخت در مرز صورت می گرفت اما امروز این مناطق تحت کنترل هستند و مهار شده است.

کشف 4200 کیلو گرم موادمخدر در سیستان و بلوچستان

فرمانده مربانی ناجا با اشاره به عملیات 48 ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان، گفت: در این عملیات، چهار تن و 200 کیلوگرم انواع مواد مخدر، شش دستگاه موتورسیکلت و یک قبضه سلاح جنگی از قاچاقچیان کشف شد.

به گفته این مقام مسئول، ‌در این عملیات، سه سوداگر مواد افیونی به هلاکت رسیده و یک نفر از آنان مجروح و دستگیر شده است.

 بکارگیری مرزیاران در سالجاری به صورت نیمه وقت و تمام وقت

ذوالفقاری در خصوص برنامه های سال 92 فرماندهی مرزبانی ناجا، اظهارداشت: افزایش 4.5 درصدی کنترل مرزهای کشور و نیز پوشش خلاء های مرزی در سراسر کشور تا پایان سال، اولویت فعالیت مرزبانی نیروی انتظامی در سال جاری به شمار می آید.

وی، بکارگیری مرزیاران را یکی دیگر از برنامه های این فرماندهی دانست و اذعان داشت: این افراد که از میان مرزنشینان، آغاز به فعالیت می کنند، به صورت تمام وقت و نیمه وقت در خدمت مرزبانی ناجا بوده و البته حقوقی نیز دریافت می نمایند.

سردار ذوالفقاری افزود: از تمام طرح هایی که در مرزها برای ارتقای منطقی معیشت مرزبانان ارائه شود، حمایت می کنیم؛ پیشنهاد مرزبانی نیروی انتظامی به دولت که البته به تصویب نیز رسید این بود که مازاد سوخت با تعیین سهمیه برای مرزنشینان توسط آنان فروخته شود که این امر به تامین امنیت سرحدات کمک شایانی می کند.

این مقام ارشد مرزبانی ایجاد پایگاه های جدید اطلاعاتی در جدار مرزهای کشور؛ راه اندازی سه واحد جدید مرزبانی در سیرکان، نگور و هنگ زاهدان واقع در سیستان و بلوچستان و نیز ایجاد واحد مرزی مستقل در غرب کشور،«ثالث باباجانی»، را از دیگر فعالیت های مرزبانی نیروی انتظامی اعلام کرد.

وی همچنین از پیگیری ها برای مدرنیزاسیون مرز ایران و افغانستان با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد.

نصب GPS بر روی شناورها

این مقام مسئول با اعلام نصب جی پی اس بر روی شناورهای صیادی و تجاری، گفت: برای کنترل شناورها که از محدوده استحفاظی خارج نشوند، این کار صورت می گیرد، بنابراین مالکان باید تا مهلت تعیین شده شناورهای خود را تجهیز کنند.

ذوالفقاری تصریح کرد: در سال جاری بر آنیم تا روزی را به عنوان «روز مرزبان» معرفی کنیم که این امر در صورت تصویب در تابستان اعلام می شود؛ پیشنهاد معرفی روز مرزبان در سازمان جدید مرزبانی به ستاد کل داده شده که پس از موافقت در تقویم رسمی کشور نیز گنجانده می شود.

وی، تغییر لباس نیروی دریایی و حفاظت شیلات را از دیگر برنامه های مرزبانی ناجا در سالجاری دانست.

اجرای کامل حریم منطقه ممنوعه در مرزها

این مقام ارشد انتظامی، اجرای کامل حریم منطقه ممنوعه در مرزها را از دیگر برنامه های این فرماندهی عنوان کرد و اذعان داشت: این طرح با هدف افزایش امنیت مرزها در عمده استان های کشور مشخص شده است.

سردار ذوالفقاری، کمک به امنیت انتخابات کشور را از دیگر برنامه های مرزبانی در سالجاری برشمرد و افزود: براساس بررسی های صورت گرفته، مرزها تحت کنترل هستند و مرزبانی ناجا، اجازه هیچگونه ناامنی از آن سوی مرزها برای این رویداد بزرگ سیاسی را نمی دهد.

وی افزود: برخی از منابع غیررسمی از ایجاد ناامنی ها در مرزهای کشور روایت می کنند اما تا این لحظه هیچ خبر رسمی مبنی بر ایجاد مشکل در مرزهای کشور به دست ما نرسیده است.

فرمانده مرزبانی ناجا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شناورهای جدیدی که چندی پیش در آبهای جنوب کشور کار خود را آغاز کردند، تا چه میزان توان امنیت دریایی کشور را ارتقاء می دهند‏، گفت: شناورهای مزبور با توان بالاتری وارد حوزه دریا شده اند و با گشت زنی های خود در مناطق انحصاری، اعمال حاکمیت می کنند.

سردار ذوالفقاری در خصوص ویژگی های این شناورها، اظهارداشت: شناورهای جدید توان حرکت در عمق را دارند و همچنین با تجهیزات به روزتر می توانند مدت قابل توجهی سوخت را به همراه داشته باشند. بازسازی هایی که بر روی شناورهای قبلی صورت گرفته به نحوی است که می توان گفت تنها یک پوسته از شناورهای گذشته باقی مانده و تمام تجهیزات آن به روز است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته توجه ویژه ای به تجهیز مراکز آموزشی، ساخت و ارتقاء شناورها داشتیم، اذعان داشت: اعتبارات لازم در این بخش به ما داده شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نظارت بر اسکله ها در راستای جلوگیری از قاچاق، گفت: برخی از اسکله ها مربوط به نیروهای مسلح است که در آن فعالیت های آموزشی، امنیتی و دفاعی انجام می شود و واضح است که نیروی انتظامی بر این اسکله ها نظارت ندارد، چراکه هیچگونه سندی مبنی براینکه از این اسکله ها قاچاق صورت می گیرد، وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اكبر
United States
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
۰
۰
4000 تن یا 4 تن؟

نیازمندی ها