تبدیل شدن ورزش به جولانگاه چهره‌های سیاسی در سال‌های اخیر نقدهای زیادی را به دنبال داشت. اینک اما شرایط جدید و متفاوتی به‌وجود آمده که به تمایل بی‌سابقه چهره‌های مختلف ورزشی برای حضور در فضای سیاسی برمی‌گردد.
کد خبر: ۵۵۸۶۰۸
ترافیک ورزشی‌ها پشت دیوار شورای شهر

انتخابات شورای شهر نزدیک است و نامزد شدن تعداد زیادی از چهره‌های مختلف ورزشی جنبه دیگری از ورزش را نشان می‌دهد، جنبه‌ای که به خارج شدن ورزشکاران از نقش‌های همیشگی و وابسته به ورزش حکایت دارد.

پیشینه حضور ورزشی‌ها در سیاست

هر چند حضور ورزشکاران در انتخابات شورای شهر و مجلس نیز در گذشته اتفاق افتاده، اما تا به حال سابقه نداشته است این تعداد ورزشکار که چند نفر از آنها از قهرمانان نامی المپیک و جهان محسوب می‌شوند برای حضور در انتخابات شورای شهر تمایل نشان بدهند.

امامعلی حبیبی شاید نخستین ورزشکاری باشد که پس از پایان دوران ورزشی‌اش حضور در رده‌های سیاسی را تجربه کرد. قهرمان سابق جهان و المپیک سال 1342 کاندیدای انتخابات مجلس شد و از حوزه شهرستان بابل برای نشستن روی یکی از 200 کرسی مجلس آن زمان انتخاب شد.

اولین حضور یک چهره ورزشی در دنیای سیاست چندان مورد قبول عام قرار نگرفت، اما این اتفاق در سال‌های بعد جسته و گریخته باز هم تکرار شد و ورزشکاران دیگری هم حضور در دنیای سیاست را تجربه کردند.

در سال‌های اخیر نیز هادی ساعی و علیرضا دبیر به شورای شهر راه یافتند تا جمع ورزشی‌ها با توجه به حضور رسول خادم در شورای شهر تهران کامل شود، اما در حالی که انتخابات دوره بعدی شورای شهر در راه است تعداد ورزشی‌های نامزد شده نسبت به دوره قبل افزایش چشمگیری یافته است.

حسین رضازاده، یوسف کرمی، حمید سوریان، عباس جدیدی، میرشاد ماجدی، آرش میراسماعیلی، حمید درخشان، بهنام ابوالقاسم‌پور، حسن میرزا آقابیگ، وحید مرادی، احمد دنیامالی، مجید امین ترابی و چند چهره مطرح ورزشی دیگر، خود را نامزد انتخابات کرده‌اند، اما حضور نمایندگان جامعه ورزش در شورای شهر تا چه اندازه برای ورزش مفید و موثر است و آیا این چهره‌های مطرح صلاحیت حضور در شوراها را دارند یا این‌ که بدون در نظر گرفتن مهارت‌های اجرایی تنها به پیشینه درخشان ورزشی خود دل بسته‌اند؟

اطلاعات گسترده شرط مهم

وظایف تعریف‌شده‌ای در شورای شهر وجود دارد که تنها مسائل مدیریتی یا اخلاقی را دربرنمی‌گیرد. حتی ورزشکاران نامزدشده‌ای که در امور مدیریتی باتجربه و ماهر محسوب می‌شوند یا این‌ که از نظر اخلاقی کاملا مورد تائید همگان قرار داشته باشند، باز هم در جنبه‌های دیگر ممکن است با مشکل مواجه شوند.

مجید امین‌ترابی، قهرمان سابق تکواندوی جهان و آسیا درباره این موضوع به «جام‌جم» گفت: ورزشکاران نامزد شده در انتخابات شورای شهر هر کدام خصوصیات و توانایی منحصر به خود را دارند و این ‌که می‌توانند در شورای شهر موفق باشند یا خیر به شرایط گوناگونی بستگی دارد. حضور در نهاد گسترده شورای شهر نیازمند داشتن اطلاعات گسترده در تمام زمینه‌هاست. فردی که خود را برای حضور در شورای شهر نامزد می‌کند باید اطلاعات جامعی درباره مسائل اجتماعی، عمرانی، فرهنگی و سایر موارد داشته باشد و از تسلط کافی هم برای امور اداری برخوردار باشد. یک ورزشکار حتی اگر بالاترین مدیریت در امور ورزشی را تجربه کند اگر در شورای شهر نسبت به شناخت مصوبه‌ها دچار سردرگمی شود و نداند چه چیزی را می‌خواهد به تائید و امضا برساند، در هدف خود با شکست مواجه می‌شود.

سابقه حضور ورزشکاران دیگر در شورای شهر فضای نگران‌کننده‌ای به‌وجود نمی‌آورد و رسول خادم، علیرضا دبیر و هادی ساعی در دوره‌های گذشته به شورای شهر راه یافته و تا امروز تاثیرگذاری خود را نشان داده‌اند.

امین‌ترابی در ادامه با تائید عملکرد چهره‌های ورزشی در شوراهای شهر در گذشته گفت: ما با آینده یک ورزشکار روبه‌رو نیستیم. شورای شهر یک مساله عمومی است. تا امروز از حضور چهره‌های ورزشی برای شورای شهر منتفع شده‌ایم، اما باید مواظب باشیم در این دوره اتفاق دیگری رقم نخورد. ورزشکاری که خود را نامزد شورای شهر کرده است، باید ابتدا به وجدان خود رجوع کند و ببیند آیا تنها با اتکا به افتخاراتی که در گذشته به دست آورده خود را برای حضور در شورای شهر واجد شرایط دیده است؟

یک مرحله حساس برای ورزش

سرازیر شدن چهره‌های مختلف ورزشی به شورای شهر و نامزد شدن برای انتخابات، مرحله حساسی برای ورزش به‌شمار می‌آید.

اگر این چهره‌های ورزشی پس از انتخاب احتمالی توسط مردم در شورای شهر عملکرد قابل‌قبول و موثری از خود به جای بگذارند این شرایط به نفع ورزش و پیشرفت آن خواهد بود، اما اگر حضور این چهره‌ها در شوراها حاصلی نداشته باشد دیگر به سختی می‌توان نظر عموم را نسبت به حضور ورزشی‌ها در شورای شهر عوض کرد و دیدگاه مثبتی برای آنها به‌وجود آورد.

اگر ورزشکاران این فرصت را از دست بدهند دیگر کاندیدا شدن آنها با استقبال عموم مواجه نخواهد شد و حتی سابقه بسیار درخشان ورزشی آنها نیز کمک‌رسان نخواهد بود.

ورزشکاران نامزد شده در انتخابات شورای شهر زمانی کارایی خود را نشان می‌دهند که رسما کار خود را در شورای شهر آغاز کنند، در این صورت مشخص می‌شود حضور آنها خدمت است یا یک اشتباه بزرگ.

هر چه هست به نظر می‌آید شورای شهر و نامزد شدن پرتعداد ورزشکاران در انتخابات این شورا یک فرصت برای ورزش ایران است، فرصتی برای پیشرفت و نفوذ بیشتر ورزش به همه جای کشور.

آسیب‌شناسی ثبت‌نام ورزشکاران

حضور گسترده چهره‌های ورزشی در انتخابات شوراها البته واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. در کنار دفاع اغلب ورزشکاران از این نوع حضور اجتماعی و سیاسی هم‌صنفانشان که البته طبیعی هم به نظر می‌رسد، چهره‌هایی بوده‌اند که نسبت به این مساله واکنش مثبتی نشان نداده‌اند.

مجید ابهری، جامعه‌شناس از جمله افرادی است که در روزهای گذشته نسبت به این موضوع واکنش انتقادی داشته و مواضع خود را در رسانه‌ها منعکس کرده است.

او ضمن اطلاق عنوان «لطیفه اجتماعی» به این نوع حضور هجوم وار برخی چهره‌ها و صاحبان مشاغل در انتخابات شورای شهر، در این زمینه گفته است: یک هنرپیشه بهتر است مردم را از هنر خویش بهره‌مند سازد و یک ورزشکار، ورزشکاران جوان را تربیت کند و اجازه ندهند یک تلاش مردم سالارانه از مسیر طبیعی خود خارج شود.

وی با تاکید بر تخصصی بودن فعالیت در شورای شهر گفته است: برای کسانی که شوق نامزدی دارند باید این نکته روشن شود که شرح وظایف شورای شهر چیست و تا چه حد این افراد با وظایف و اختیارات اعضای شورای شهر آشنا هستند، آیا مشاغل رسمی آنها اجازه می‌دهد که به طور قانون‌مند و مستمر در خدمت شهروندان باشند.

او افزوده است: ممکن است برخی از این عزیزان اظهار کنند در رشته تخصصی خود قصد فعالیت در سطح کلانشهر تهران را دارند بسیار عالی تا همین جا از 3 عضو دارای عنوان جهانی در رشته‌های ورزشی باید پرسید برای پیشرفت و گسترش ورزش در سطح تهران چه کرده‌اند، کارنامه خود را اعلام کنند.

وی همچنین از دید اجتماعی به ورزشکاران حاضر در صحنه انتخابات گوشزد کرده است که از نگاه آسیب‌شناسی اجتماعی یک نفر ممکن است در شغل اصلی خود مورد علاقه و شناخت مردم باشد، اما هیچ دلیلی ندارد که برای فعالیت در یک نهاد تخصصی شهری نیز مردم او را بخواهند.

هیلدا حسینی‌خواه - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها