کلاه قرمزی و یک جای خالی

معمولا در جهان برندها، مرسوم است وقتی یک برند کالایی تولید می‌کند، در کنارش برخی لوازم جانبی هم عرضه می‌کند که به آن اکسسوری (Accessory) می‌گویند. مثلا فلان شرکت مشهور تولیدکننده خودرو یا حتی یک باشگاه ورزشی یا سازمان و نهاد دولتی و... اقدام به تولید و عرضه جاسوئیچی، سررسید، دستبند، گردنبند یا خودکار می‌کند.
کد خبر: ۵۵۳۶۷۷
کلاه قرمزی و یک جای خالی

مسلما برای هواداران آن شرکت، محصولات جانبی آن برند نیز بسیار جذاب است. بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده فیلم و انیمیشن در جهان، از همین ایده ساده استفاده می‌کنند و محصولات جانبی بسیاری را به طرفداران خود عرضه می‌کنند.

عروسک‌ها، مدادها، پاکن‌ها، لیوان‌ها و محصولات بسیار دیگری با شخصیت‌های محبوب انیمیشن جهان همچون میکی ماوس، پلنگ صورتی و تام و جری را به خاطر داریم. تولیدکنندگان این انیمیشن‌ها با‌توجه به استقبال مخاطب، این محصولات جانبی را تولید می‌کنند و در کنار سود اقتصادی، شخصیت‌های عروسکی خود را جاودانه نگه می‌دارند.

در ایران اما چنین اتفاقی به صورت مقطعی رخ داده است. در مقطعی شخصیت زی‌زی‌گولو توانست عروسک این شخصیت دوست داشتنی تلویزیون را وارد بازار کند یا جامدادی و محصولات جانبی دیگری براساس عروسک زی‌زی‌گولو با آن گوش‌های پهنش ساخته شد.

عروسک شخصیت‌های برنامه شکرستان همچون ننه‌قمر هم در بازار فروش خوبی داشت اما باز هم این امر به یک روال و پدیده‌ای مستمر در کشور ما با لوازم جانبی مختلف تبدیل نشد.

حالا که برنامه کلاه قرمزی هر سال نوروز به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در کشور تبدیل شده است، خوب است سازندگان موفق این مجموعه به تولید محصولات جانبی هم فکر کنند.

پیش از این عروسک‌های کلاه قرمزی و پسرخاله (به شکل غیرمنسجم و با کیفیت‌های متفاوت و نه چندان مناسب) ساخته شده است، اما حالا می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست، ترتیبی اتخاذ کرد که عروسک شخصیت‌های این مجموعه نیز در کنار محصولات دیگر وارد بازار شود.

مسلما هواداران مجموعه کلاه قرمزی از دیدن عروسک‌های فامیل دور، آقوی همساده، پسرعمه‌زا، جیگر و ببعی استقبال خواهند کرد.

تولید و عرضه گسترده این عروسک‌ها دو جنبه مثبت دارد: یکی این‌که می‌تواند بازار اقتصادی خوبی را فراهم آورد و حتی باعث اشتغالزایی شود و دیگر آن‌که مردم به جای خرید عروسک‌های غیربومی، عروسک‌های وطنی را می‌خرند.

در واقع مردم (فرقی نمی‌کند زن و مرد یا بزرگ و کوچک) عروسکی را می‌خرند که نه تنها ساخت وطن است، بلکه حتی از سوی یک فکر ایرانی در قالب مجموعه‌ای عروسکی خلق‌شده است.

پس بهتر است قبل از این‌که چینی‌ها بخواهند این عروسک‌ها را تولید کنند، سازندگان این مجموعه خود در این زمینه وارد عمل شوند.

سجاد روشنی -‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها