هرچند مسئولان پلیس می‌گویند زمان رسیدن پلیس به صحنه تصادف نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و تاخیرها موردی بوده و در خصوص تمام تصادفات خسارتی درون شهری که اتفاق می‌افتد، مصداق پیدا نمی‌کند، اما گزارش‌های رسیده از شهروندان بیانگر این است که این تاخیرها آن قدرها هم بندرت نیست و همین موارد علاوه بر ایجاد دردسر برای شهروندان، گره ترافیک شهر را نیز کورتر می‌کند.
کد خبر: ۵۵۳۳۴۲
گلایه از تاخیر پلیس در رسیدن به صحنه تصادف

کافی است در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی یا عصرگاهی دو خودرو در یکی از معابر یا بزرگراه‌های شهری با یکدیگر تصادف کنند تا کیلومترها آن طرف تر در مسیرهای منتهی به محدوده محل تصادف برای ساعت‌های طولانی تردد خودروها به کندی انجام شود یا حتی ترافیک به حالت قفل در آید.

30 دقیقه انتظار برای رسیدن پلیس

مسئولان پلیس می‌گویند زمان رسیدن افسر راهنمایی و رانندگی سر صحنه تصادف به کمتر از 10 دقیقه رسیده است، اما گفته‌های شهروندان ادعایی متفاوت دارند.

گلایه‌های شهروندان از انتظار نسبتا طولانی آنها پس از این‌که با مرکز فوریت‌های پلیس 110 تماس می‌گیرند، حکایت دارد.

نکته جالب ین‌که تاخیرها نه فقط در روزهای عادی هفته ـ که به دلیل حجم بالای ترافیک ممکن است بهانه‌ای برای تاخیر پلیس باشد ـ بلکه در روزهای تعطیل نیز اتفاق می‌افتد.

دو شهروندی که یکی از جمعه‌های اسفند سال گذشته در یکی از ورودی‌های منتهی به میدان ونک خودرویشان با یکدیگر تصادف کرده است، می‌گویند: پس از تماس با مرکز پلیس 110 حدود نیم ساعت در صحنه تصادف معطل شده اند تا پلیس موتورسوار به محل حادثه برسد.

شهروند دیگری که چندی پیش در خیابان مطهری تصادف کرده است، می‌گوید: از زمان تماس با پلیس 110 که گزارش تصادف داده شده، 40 دقیقه در محل حادثه انتظار کشیده تا پلیس به صحنه تصادف برسد.

به گفته شهروندان، نه فقط داخل شهر بلکه در بزرگراه‌های شهری بخصوص در آن دسته از بزرگراه‌هایی که بیشترین تصادفات خودروهای سنگین و سبک با یکدیگر را دارند مانند بزرگراه بسیج و آزادگان هم تاخیر پلیس برای رسیدن به صحنه تصادف در برخی موارد مشکل‌ساز می‌شود.

پلیس زمان رسیدن به صحنه را مدیریت کند

تصادف اصولا ترافیک‌زاست، اما مهم این است که پس از وقوع تصادف، پلیس و دیگر سازمان‌های خدماتی مانند آتش‌نشانی و اورژانس در کوتاه‌ترین زمان حادثه را جمع کنند تا ترافیک کشدار نشود.

این استدلال مدیرمرکز کنترل ترافیک پایتخت است که می‌گوید: پلیس باید زمان رسیدن به صحنه تصادف را مدیریت کند.

همایون فتاحی در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: ‌اکنون 30 درصد شهر تحت پوشش دوربین‌های نظارت تصویری قرار دارد که نیروهای ما در مرکز کنترل ترافیک به طور لحظه‌ای وضع ترافیک شهر را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده وقوع تصادف موضوع بلافاصله از طریق نمایندگان اورژانس، آتش‌نشانی و راهنمایی و رانندگی که در مرکز مستقر هستند برای اقدام بموقع به سازمان‌های ذی‌ربط اعلام می‌شود. مسیرهایی را که ترافیک آنها سنگین است، گزارش می‌کنیم تا نیروهای امداد از مسیر جایگزین برای بموقع رسیدن به محل حادثه استفاده کنند.

ترافیک، علت یا معلول؟

یک تصادف و به دنبال آن ساعت‌ها راهبندان و گره کور ترافیکی در مسیر، آن هم فقط به این دلیل که طرفین تصادف اصرار دارند صحنه تصادف را بر هم نزنند، حتی اگر این کارشان به قیمت ساعت‌ها قفل شدن ترافیک مسیر تمام شود، آشفته بازاری که طولانی شدن زمان رسیدن پلیس به صحنه تصادف به آن دامن می‌زند. البته پلیس همین موضوع را عاملی برای طولانی شدن زمان رسیدن به صحنه تصادفات می‌داند. آنها تاکید می‌کنند ترافیک سنگین در ساعات اوج تردد خودروها دست آنها را برای رسیدن به موقع به صحنه تصادف می‌بندد.

رئیس پلیس راهور پایتخت می‌گوید زمانی که کارش را در‌پلیس راهور تهران آغاز کرده، زمان رسیدن پلیس به صحنه تصادف 12 دقیقه بود که این زمان در ابتدای سال 90 به 9 دقیقه رسید ‌اکنون به طور میانگین این زمان به کمتر از 6.5 دقیقه رسیده است.

این مقام مسئول در پلیس با این حال برخی تاخیرها در زمان رسیدن پلیس به صحنه تصادف را می‌پذیرد، اما معتقد است که دو عامل مهم در این شرایط تاثیرگذار است: تعداد وقوع تصادفات و ترافیک.

سردار رحیمی با بیان این‌که زمان وقوع تصادف در طولانی شدن زمان رسیدن پلیس به صحنه تصادف بی‌تاثیر نیست، توضیح می‌دهد: بیشترین تصادف از ساعت 16 تا 21 شب رخ می‌دهد و نکته مهم این که ممکن است در این ساعات چند تصادف در نقاط مختلف شهر همزمان اتفاق بیفتد، پس باید حق داد که پلیس در ساعات اوج ترافیک که اتفاقا بیشترین حوادث رانندگی نیز در این ساعات رخ می‌دهد با تاخیر به محل حادثه برسد.

از طرفی پلیس می‌گوید، شهروندان می‌توانند تاخیر پلیس برای رسیدن به صحنه تصادف را گزارش دهند.

سردار رحیمی می‌گوید: شهروندان می‌توانند در مواقعی که پلیس با تاخیر سر صحنه تصادف می‌رسد با شماره 66926666 تماس بگیرند تا هر چه سریع‌تر موضوع بررسی و افسر راهنمایی و رانندگی به محل حادثه اعزام شود.

ثبت روزانه 2500 تصادف

روزانه 2500 مورد تماس تلفنی با فوریت‌های پلیس + 10 در‌مورد تصادفات ثبت می‌شود که از این تعداد 90 درصد خسارتی، 9 درصد جرحی و فقط یک درصد فوتی است.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران، با راه‌اندازی فوریت‌های پلیس + 10 تلاش شده برای جبران زمان تلف شده در ترافیک به جای خودرو از پلیس موتورسوار استفاده شود، شاید این طور بتوان ترافیک را برای رسیدن بموقع به محل حادثه دور زد.

صحنه تصادف را به هم بزنید!

در تصادفات خسارتی طرفین ملزم هستند، خودروها را به منتهی‌الیه سمت راست هدایت کنند و اگر نگران هستند که به هم زدن صحنه تصادف موجب شود پلیس در تشخیص مقصر حادثه اشتباه کند در این صورت می‌توانند با تلفن همراه از صحنه تصادف فیلم و عکس بگیرند تا افسر کارشناس تصادف براساس شواهد و فیلم و عکس گرفته شده مقصر حادثه را شناسایی کند. سردار رحیمی به نکته مهمی اشاره می‌کند، نکته‌ای که با درخواستی از شهروندان همراه است.

وی می‌گوید: بر مبنای آنچه در قانون بصراحت آمده و بیمه‌ها نیز مکلف به اجرای آن هستند برخی تصادفات نیازی به کروکی پلیس ندارد و بیمه‌ها موظف هستند تا سقف سه میلیون و 200 هزارتومان خسارت را بدون کروکی بپردازند، اما متاسفانه می‌بینیم که همچنان برخی شهروندان با سماجت اصرار دارند صحنه تصادف را به هم نزنند.

با وجود این پلیس متعهد است که برای کمک به شهروندان با هر تماسی که مردم می‌گیرند و درخواست می‌کنند، افسر راهنمایی و رانندگی در محل حادثه برای کروکی کشیدن حضور پیدا کند. مقصر پلیس است که با تاخیر به صحنه تصادف می‌رسد یا شهروندان که اصرار دارند صحنه تصادف را تا رسیدن پلیس به هم نزنند. مهم این است که این دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا هنگام وقوع تصادف گره ترافیک شهر را کورتر کنند.

حالا که پلیس، ترافیک را عامل اصلی تاخیرها در رسیدن بموقع به صحنه تصادف می‌داند، شاید بهتر است در کنار استفاده از پلیس موتورسوار، راهکارهای اجرایی دیگر هم برای کاهش زمان رسیدن پلیس به صحنه تصادف بررسی شود تا علاوه بر آشفتگی ذهنی که شهروندان از بابت تصادف خودرویشان دارند، دیگر حرص و جوش دیر رسیدن پلیس به محل تصادف هم به آن اضافه نشود.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها