سلطانیه میراث جهانی بشر

ارگ ناشناخته ایلخانان

گنبد سلطانیه به عنوان میراث جهانی از معماری بسیار باشکوهی برخوردار است که امروز بعد از گذشت صدها سال همچنان چشم بازدیدکنندگان را خیره می‌کند.
کد خبر: ۵۴۸۴۶۷
ارگ ناشناخته ایلخانان

گنبد سلطانیه جزو میراث جهانی بشر به شمار می‏رود که در یونسکو به ثبت رسیده است.

این گنبد در شهر سلطانیه و در 35 کیلومتری شهر زنجان واقع شده که بنای آن به دستور سلطان «محمد خدابنده» از سال 704 هجری قمری آغاز و در مدت 9 سال پایان یافته است.

این گنبد با 48.5 متر ارتفاع و 25.6 متر قطر دهانه یکی از بناهای عظیم تاریخی جهان است.**پلان هشت ضلعی گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه بر اساس طرح آرامگاه غازان خان که آن نیز از بنای آرامگاه سلطان سنجر در مرو الهام گرفته، ساخته شده است، با این تفاوت که پلان آرامگاه سلطان سنجر مربع و پلان گنبد سلطانیه هشت ضلعی است.

جنبه ابتکاری در بنای گنبد سلطانیه به حدی است که آن را به صورت یکی از شاهکارهای هنر و معماری ایران در آورده است.

سلطانیه نمونه ‏ای برای معماری جهان

این گنبد عظیم نمونه‏ و الگویی برای احداث تعداد زیادی بنا در کشور شده است.معماری گنبد سلطانیه توسط سید علی شاه انجام شده است.

از جمله مهمترین آثاری که به تقلید از گنبد سلطانیه احداث شده است، می‎توان از گنبد کلیسای «سانتاماریا دلفیوره» نام برد که بیش از 100 سال بعد از آن ساخته شده است.

گنبد سلطانیه از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که آنوبانینی آن را یکی از مهمترین آثار باستانی جهانی منطقه به شمار می‎آورد.

شکوه سلطانیه سبب محو انسان می‏ شود

شکوه اثر در وهله اول انسان را به حدی محو خود می‎کند که امکان بررسی علمی را از انسان تا حدود زیادی سلب می‎کند.

گنبد سلطانیه یکی از بناهای بسیار مهم و عظیم استان زنجان است که از شهرت جهانی برخوردار است.

این گنبد بزرگ که سالانه گردشگران و جهانگردان زیادی را پذیرا است یکی از بزرگ‏ترین گنبد آجری جهان به شمار می‏ رود.

گنبد و ارگ تاریخی سلطانیه نماد حکومت اولجایتو در این شهر و اهمیت سیاسی سلطانیه در آن دوران بوده است.

گفتنی است، طی سال‏های اخیر مرمت گنبد و ارگ سلطانیه مورد توجه مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان قرار گرفته است.

گنبد سلطانیه یکی از مهمترین جاذبه‏ های گردشگری و تاریخی استان زنجان محسوب می‏ شود که بررسی‎های باستانشناسی نیز در محوطه این بنا صورت گرفته است.

کشف اشیای تاریخی از محوطه گنبد سلطانیه

در محوطه گنبد سلطانیه حفاری‏های باستان‌شناسی در دوره‏های مختلفی صورت گرفته است که کشف اشیای تاریخی و پی بردن به دوره ‏های فرهنگی مختلف نتیجه این کاوش‏های باستانشناسی است.

این گنبد در دوران مختلفی از جنبه‏ های گوناگون مورد توجه بوده و ارزش‎های بسیار زیادی دارد.

اختصاص اعتبارات برای مرمت گنبد سلطانیه

اعتبارات بسیار زیادی برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده است. محوطه‏ سازی و چمن کاری در ارگ سلطانیه، مرمت دیوارهای داخلی و خارجی گنبد، ساماندهی ورودی شمالی بنا و حیاط آن از جمله اقدامات صورت گرفته طی سال‏های اخیر در گنبد تاریخی سلطانیه بوده است.

وجود آثار مختلف تاریخی در شهر سلطانیه

گفتنی است؛ در شهر سلطانیه بناهای دیگری چون مقبره ملا حسن کاشی، معبد داش کسن، بقعه چلپی اوغلی و تپه‏ های ارزشمند باستانی از جمله تپه نور قرار دارد.

شهر سلطانیه از دیرباز مورد توجه بوده و بر اساس کاوش ‏های باستانشناسی و بررسی‎های علمی دوره‏ های مختلف زندگی در این شهر کشف شده است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها