توافق ایران و کشورهای غربی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، علاوه بر اثرات مثبت آن در بازارهای داخل کشور، در بازارهای جهانی نیز کاهش قیمت نفت را به‌دنبال داشت.
کد خبر: ۵۴۵۶۶۸
مذاکرات هسته‌ای قیمت جهانی نفت را کاهش داد

به گزارش جام‌جم، بازار ایران چهارشنبه هفته گذشته پس از خروج هیات دیپلماتیک ایران و کشورهای 1+5 از قزاقستان و اعلام نماینده ایران مبنی بر نزدیک شدن دیدگاه‌های غرب به مواضع اصولی کشورمان در موضوع هسته‌ای، به خود تنفس داد و قیمت‌ها در بازار ارز و سکه با شیبی ملایم رو به کاهش گذاشت.

برهمین اساس، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی که روز سه‌شنبه به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده بود، در روز چهارشنبه به یک میلیون و 465 هزار تومان کاهش پیدا کرد و در روز پنجشنبه همزمان با افت قیمت‌های جهانی طلا تا یک میلیون و 445 هزار تومان نیز کاهش یافت.

براساس این گزارش، قرار است مذاکرات نمایندگان ارشد ایران و کشورهای 1+5 در روزهای شانزدهم و هفدهم اردیبهشت در آلماتی قزاقستان از سر گرفته شود.

اما توافق ایران و کشورهای غربی در بازارهای جهانی نیز اثر گذار بود، به‌طوری که قیمت نفت نیز متعاقب این مذاکرات با کاهش مواجه شد.

به گزارش تسنیم، قیمت نفت که در آستانه مذاکرات و به دلیل پیش‌بینی نسبت به نتایج مثبت مذاکرات رو به کاهش گذاشته و به کمتر از 114 دلار در هر بشکه رسیده بود، پس از اتمام مذاکرات نیز کاهش یافت و در روز جمعه به 111.1 دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت ثبت شده برای این محصول طی دو ماه گذشته است.

قیمت نفت از زمان اتمام مذاکرات در روز چهارشنبه تاکنون بیش از دو دلار در هر بشکه کاهش داشته است. در ماه ژوئن ـ ماه پیش از اجرای تحریم نفتی ایران توسط غرب ـ هر بشکه نفت برنت در برابر 95 دلار معامله می‌شد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیلی مارکتز، یک تحلیلگر بازار انرژی با اشاره به نقش مذاکرات آلماتی در کاهش قیمت نفت گفت: ایران مذاکرات آلماتی را نقطه عطفی دانسته و غرب پیشنهادی ارائه کرده که ایران آن را منصفانه دانسته است. اگر در ادامه مذاکرات پیشرفت بیشتری حاصل شود و توافقی به دست بیاید، نگرانی‌ها در بازار نفت برطرف می‌شود.

براساس این گزارش، علاوه بر نتایج مثبت مذاکرات ایران و 1+5 تشدید نگرانی‌ها نسبت به بحران یورو و ناتوانی احزاب سیاسی ایتالیا از دستیابی به اکثریت قاطع در انتخابات اخیر، عامل دیگر کاهش قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

ارزیابی یک موسسه بین‌المللی از اثرات تحریم

در همین حال یک موسسه بین‌المللی در گزارشی با اشاره به این که اقتصاد ایران خود را با تحریم‌ها وفق داده هشدار داد سیاست تحریم علیه ایران اقتصاد منطقه را از شکل می‌اندازد و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند.

موسسه بین‌المللی «گروه بین‌المللی بحران» در جدید‌ترین گزارش خود هشدار داد تحریم‌ها علیه ایران ممکن است اقتصاد منطقه را از شکل طبیعی خود خارج کند و این وضع برای سال‌ها ادامه یابد.

توصیه‌های گروه بین‌المللی بحران برای برون رفت از این وضع، شباهت زیادی با نظرات سایر کارشناسان امور ایران دارد. این گروه در گزارش خود خواستار کاهش تدریجی فشار تحریم‌های ایران در مقابل ارائه امتیازاتی از سوی ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شده است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «ایران اقتصاد خود را با شرایط تحریم وفق داده است. ارائه ساز و کاری برای جلوگیری از افزایش بیشتر نرخ ارز، استفاده از مبادلات پایاپای، ایجاد شرکت‌های صوری و استفاده از روش غیررسمی حواله برای مبادله پول به افزایش فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی در ایران کمک کرده است.»

بی‌اعتنایی شرکت بزرگ سوئیسی به تحریم‌های ایران

رویترز هم طی گزارشی از ادامه مبادلات شرکت انگلیسی ـ سوئیسی گلن‌کور با ایران به‌رغم تحریم‌های غرب خبر داد.

این گزارش افزود: افشای انجام مبادلات پایاپای بین شرکت گلن‌کور، بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده کالاهای بازرگانی جهان و شرکت آلومینیوم ایران نشان می‌دهد که تا چه حد قطع ارتباط تجاری ایران با جهان برای غرب دشوار است. با این‌که کشورهای غربی شدید‌ترین تحریم‌ها را علیه بخش بانکی و مبادلات تجاری ایران اعمال کرده‌اند، دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند تهران به یافتن راه‌های جدید برای ادامه مبادلات تجاری با شرکای خارجی‌اش ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها