زیستگاه جلبک ارزشمند دونالیلا در خطر نابودی

زیستگاه جلبک ارزشمند اقتصادی دونالیلا سالینا که حاوی ماده بتاکاروتین، پایه سازنده ویتامین A، است در دریاچه ارومیه در خطر نابودی قرار دارد.
کد خبر: ۵۴۲۸۷۵
زیستگاه جلبک ارزشمند دونالیلا در خطر نابودی

مدیر گروه ژنتیک مولکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: سرخ شدن آب دریاچه ارومیه هیچ‌گونه خطر زیست محیطی ندارد.

به گزارش دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، احمد قرقی با بیان این مطلب افزود: هم‌اکنون جلبک ارزشمند اقتصادی دونالیلا سالینا در دریاچه ارومیه در خطر نابودی قرار دارد، این جلبک ارزشمند اقتصادی حاوی ماده بتاکاروتین، پایه سازنده ویتامین A، است. این ماده برای ساخت کرم‌های بهداشتی و آرایشی و همچنین در مواد خوراکی کاربرد دارد.

به گفته این پژوهشگر، ایران هم‌اکنون دانش به کارگیری این جلبک در مصارف صنعتی را نیز دارد که باید این امر عملیاتی شود.

وی با بیان این که بانک ژن متشکل از انواع آبزیان همچون انواع ماهی، مرجان، گیاهان آبزی، آرمیتیا و میگو است، تصریح کرد: هم‌اکنون جلبک دونالیلا سالینا در بانک ژن کشور موجود است، اما زیستگاه این آبزی در معرض خطر قرار دارد که باید برای حفظ این آبزی تدابیری اندیشیده شود.

مدیر گروه ژنتیک مولکولی آبزیان اظهار کرد: جلبک دونالیلا سالینا همچون آبزی آرمیتیا دارای ارزش اقتصادی بالاست و زیستگاه هر دو آبزی دریاچه ارومیه است.

 این جلبک تک سلولی است و در آب‌های شور ساحلی، آبگیرهای صخره‌ای و دریاچه‌های آب شور زندگی می‌کند، این جلبک برای زندگی در آب‌های شور غلیظ سازگار و یکی از گونه‌های حیاتی مقاوم به نمک که تاکنون شناخته شده، است.

شایان ذکر است این جلبک در زمان عادی که شوری دریاچه کمتر است رنگدانه سبز ترشح می‌کند و با بالارفتن شوری و یا تبخیرشدید آب برای سازگاری با این شوری از خود رنگدانه قرمز ترشح می‌کند، شکوفایی این جلبک هیچگونه خطری برای جوامع بشری نداشته و به دلیل حضور همیشگی در آب برای موجودات دریایی نیز خطری نخواهد داشت. بنابراین سرخ شدن آب دریاچه ارومیه هیچ گونه خطر زیست محیطی، اکولوژیکی برای دریاچه ندارد و حتی می‌تواند در صورت انجام مطالعات و بالا بودن تراکم وسیعی از جلبک‌های "دونالیلا سالینا" در استخراج مواد بیولوژیک دریایی مهمی چون بتاکاروتن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها