با این‌که سال‌ها از جنگ ایران و عراق می‌گذرد، اما هنوز هستند افرادی که کارشان از سر راه برداشتن تله‌های انفجاری و مین‌هایی است که دشمن در مناطق مرزی کشورمان کاشته است. هرچند عنوان حرفه این افراد از خطرهای شغل‌شان خبر می‌دهد، اما تا از نزدیک محل کار آنها را نبینید، نمی‌توانید تصور درستی از خطرات شغل آنها داشته باشید. این افراد در دشت‌های آبرفتی جنوب و مناطق کوهستانی صعب‌العبور غرب کشورمان مین‌هایی را از دل زمین بیرون می‌کشند که سال‌ها از عمرشان گذشته و هر لحظه بیم آن می‌رود که بر اثر ضربه‌ای کوچک

گرمای موسیقی فجر در سرمای زمستان

جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از شامگاه چهارشنبه فعالیت خود را در تهران به طور رسمی آغاز کرد و با استقبال گسترده مردم در همه بخش‌ها مواجه شد. آغازگر برنامه‌های جشنواره امسال اجرای گروه موسیقی بومی «لیان» به‌سرپرستی محسن شریفیان بود که در تالار وحدت روی صحنه رفت.
کد خبر: ۵۴۰۹۴۵

به گزارش جام‌جم، گروه‌های مختلف موسیقی ایرانی و خارجی در سه روز گذشته در جریان برپایی جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند و با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شدند. استقبالی که در همه سالن‌ها دیده می‌شد و مردم موسیقی پاپ، سنتی، محلی و بین‌المللی را مورد تشویق قرار دادند.

حضور یک روح در تالار وحدت

گروه محلی لیان اجرای پرشور و پرحرارتی داشت. محسن شریفیان، سرپرست گروه از ابتدای برنامه مدام رو به مردم می‌گفت که من فکر می‌کنم روحی در تالار وجود دارد! پس از اجرای چند قطعه ناگهان گفت: دیدید گفتم یک روح اینجاست! حمید فرخ نژاد که همین چند روز پیش سیمرغ بهترین بازیگر فیلم فجر را از آن خود کرده بود داخل سالن شد و مورد اشاره شریفیان قرار گرفت.

شریفیان روی صحنه اجرا اعلام کرد، عواید این کنسرت متعلق به زلزله‌زدگان آذربایجان است و همچنین از مسئولان خواست حصار موسیقی نواحی را بشکنند و اجازه ورود آن به‌جامعه و برگزاری کنسرت‌ها را بدهند.

گروه لیان با ترکیب سازهای بومی جنوبی همچون عود، تمپو، نی انبان، فلوتک و سازهای کوبه‌ای، قطعات فولکلور را اجرا کرد.

به یاد استاد

سامان احتشامی دیگر چهره شناخت شده موسیقی هم در نخستین روز جشنواره روی صحنه رفت.

این نوازنده پیانو که سابقه همکاری با زنده‌یاد همایون خرم را نیز در کارنامه خود دارد در ابتدای این اجرا گفت: متاسفانه حدود 25 روز قبل بزرگ مرد موسیقی کشوررا از دست دادیم و من تصمیم گرفتم قسمت اول این اجرا را به این استاد تقدیم کنم.

او افزود: امشب گلچینی از قطعاتی را از آثار همایون خرم در فضای دستگاه همایون ساخته که برای شما اجرا خواهم کرد. پس از این سخنرانی کوتاه سامان احتشامی، حاضران در سالن برای دقایقی به احترام زنده‌یاد خرم به پا خواستند و با تشویق‌های پی در پی خود به روح این آهنگساز فقید ادای احترام کردند.

خواجه امیری و یادی از ایرج

همچنین از دیگر اجراهای خوب و پرهیجان اولین روز جشنواره، کنسرت احسان خواجه امیری بود که در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفت. خواجه امیری در این کنسرت که به نوازندگی احسان نی‌زن، سیامک پناهی، محمد کاظمی، مهرداد هنری، سیامک کریم‌پور، علی ضرابی، امید حجت و هومن نامداری اجرا شد، 17 قطعه موسیقی را اجرا کرد.

خواجه امیری در ابتدای مراسم قطعه‌ای از جدیدترین آلبوم خود به نام «عاشقانه‌ها» را برای مخاطبانش اجرا کرد. تیتراژ سریال میوه ممنوعه و سریال غریبانه از اجراهای بعدی خواجه‌امیری بود. این خواننده برای تشکر از مقام پدر قطعه‌ای از کارهای حسین خواجه امیری(ایرج) را با نام «دوستی» با سبک سنتی برای حاضران به اجرا در آورد.

اجرای فیلارمونیک با حضور کمال پورتراب

در روز دوم جشنواره هم کریستیان شولتز اتریشی در تالار وحدت روی صحنه رفت و رهبری ارکستر فیلارمونیک «آیسو» را انجام داد. مصطفی کمال پورتراب یکی از بزرگان موسیقی ایرانی هم در این کنسرت حضور داشت.

بداهه‌خوانی موفق معتمدی

تالار وحدت پنجشنبه شب میزبان یکی از چهره‌های جوان و شاخص موسیقی سنتی ایران بود، گروه ادیب با حضور محمد معتمدی در این تالار با استقبال فراوانی روی صحنه رفت.

معتمدی در این اجرا دقیقا همان کاری را انجام داده بود که چندی پیش در گفتگو با جام‌جم اعلام کرده بود؛ او با انتخاب دستگاه‌های مردم پسند توانست مخاطب ایرانی را با آواز آشتی دهد.

نوازندگان گروه ادیب نیز در این اجرا خوش درخشیدند و بداهه خوانی خوب معتمدی هم بر زیبایی کار آنها افزود.

در گروه ادیب هوشمند عبادی نوازنده نی، محمدباقر زینالی نوازنده عود، احمد مستنبط نوازنده تنبک، هادی آذرپیرا نوازنده تار و سه تار حضور داشتند. آذرپیرا بیش از سایر نوازندگان در این اجرا خوش درخشید و از نوع ساز زدنش مشخص بود که شاگرد استاد محمدرضا لطفی بوده است.

رضا یزدانی و یادی از شهدای دفاع مقدس

رضا یزدانی خواننده پر طرفدار پاپ کشورمان هم پنجشنبه در جشنواره موسیقی فجر در برج میلاد با استقبال خوب مردم مواجه شد که ترانه «آوازه خون» برای نخستین بار اجرا شد.

یزدانی بعد از پایان این قطعه در گفتگو با تماشاگران گفت که ما شب گذشته در شیراز کنسرت داشتیم و با وجود خستگی امروز صبح به عشق شما به سمت تهران راه افتادیم.

او توضیح داد که علاوه بر اجرای قطعاتی از آلبوم‌های 25 شب، ساعت فراموشی و شهر دل سه ترانه از آلبوم جدیدش را خواهد خواند. او ترانه‌ای را هم با نام لاله‌زار خواند.

یزدانی در توضیح یکی از ترانه‌هایش گفت: من این قطعه را به تمامی کسانی تقدیم می‌کنم که جانشان را دادند تا حتی یک وجب از این خاک حفظ شود و آسیب نبیند. آنهایی که رفتند تا ما الان اینجا باشیم. ترانه داغ.

در حالی که ساعت به نیمه شب نزدیک می‌شد و به نظر می‌رسید کنسرت به پایان رسیده و همگی آماده خداحافظی هستند یزدانی مطابق همیشه ترانه خلیج همیشگی فارس را اجرا کرد که همراهی مخاطبان را همراه داشت.

در تنظیم این قطعه، از شعر معروف ای ایران از استاد حسین گل‌گلاب نیز بهره گرفته شده بود. مخاطبان در این جا همگی ایستاده و تا پایان یزدانی و گروهش را ایستاده همراهی کردند.

رسیتال پیانو نوازنده شهیر هلندی

از دیگر بخش‌های پر طرفدار جشنواره حضور «رالف فان رات» پیانیست شهیر هلندی بود که در تالار رودکی روی صحنه رفت. رالف فان رات در این برنامه که به عنوان«رسیتال پیانو» برگزار می‌شد قطعاتی از کلود دبوسی، جوپ فرانسیس و علیرضا مشایخی، چارلز کوچلینی و کلود دبوسی را برای حاضران اجرا کرد.

توانایی فان رات باعث شده بود تا مخاطبان جدی‌تر موسیقی این فرصت را برای دیدن اجرای زنده فان رات از دست ندهند و در نهایت با رضایت کامل از اجرای این پیانیست شهیر هلندی سالن رودکی را ترک کنند.

فرهنگسرای ارسباران نیز مطابق برنامه میزبان سه‌گروه«کر فرهنگسرای بهمن»، «کر فرهنگسرای سرو» و «وابات» بود که بیشتر مخاطبان این بخش را علاقه‌مندان به«کر» و دانشجویان موسیقی تشکیل می‌دادند.

فرزاد فرزین هم شب گذشته در دو سئانس روی صحنه رفت و 18 قطعه موسیقی را در برج میلاد خواند. سرپرستی گروه او را زایا سلیمان بر عهده داشت.

امروز، اجرای رستاک

امروز نیز گروه رستاک در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. همچنین کوارتت تارکوفسکی نیز روی صحنه خواهد رفت. بهنام صفوی و محمد علیزاده هم مهمان برج میلاد خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها