لاریجانی در اجلاس مجالس اکو:

دموکراسی با سلاح محقق نمی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات سوریه گفت: ایران به دنبال دموکراسی در سوریه است اما دموکراسی با سلاح محقق نمی شود.
کد خبر: ۵۳۹۷۸۲
دموکراسی با سلاح محقق نمی شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به پاکستان سفر کرده است بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در اجلاس مجالس کشورهای بین المجالس در اسلام آباد تصریح کرد: چند دهه قبل دنیا دارای دو قطب بود با فروپاشی شوروی یک فکر شیطانی در دنیا در حال مسلط شدن بود و آن تک قطبی بودن و نظامی گری بود که این فکر اصالت نداشت و به دلیل شکست هایی که در عمل با آن مواجه شد رنگ باخت.

لاریجانی تاکید کرد: امروز در شرایط نوینی به سر میبریم دیگر دنیا تک قطبی نیست قطب های مختلفی بازیگر هستند و در این شرایط پیمان های منطقه ای اهمیت به سزایی پیدا میکنند.

وی گفت: شاید یک زمان اکو در برابر بازیگران بزرگتر نمیتوانست فعالیت مهمی داشته باشد اما امروز فضا برای فعالیت های منطقه ای به وجود آمده است.

رئیس مجلس با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب ایران گفت:34 سال پیش در ایران انقلاب بزرگی ایجاد شد ، امام بر وحدت مسلمین تاکید داشت .

وی افزود:امروز افکار متنوعی در جهان اسلام وجود دارد خیلی سیاست مداران که به دنبال چپاول منطقه هستند به دنبال این هستند این گروه ها را به جان هم بیاندازند و اختلاف افکنی کنند در حالیکه اسلام دین محبت و همسازی با دیگران است و حرکات تروریستی با از فکر اصیل همخوانی ندارد لذا شرایط امروز اقتضا می کند مسلمانان به هم نزدیک شوند .

رئیس مجلس با اشاره به سوریه گفت: ایران به دنبال دموکراسی قویتر در سوریه است اما هیچوقت دموکراسی با سلاح محقق نمی شود.

وی خاطر نشان کرد:ما به طرفین ماجرا توصیه کرده ایم گفتگو کنند از راه سیاسی مسائلشان را حل کنند و فرصت برای رژیم صهیونیستی ایجاد نکنند.

لاریجانی اظهار داشت:اخیرا اسرائیل از فرصت آشفتگی سوریه استفاده کرد و به سوریه تعرض داشت.

کشورهای منطقه ظرفیت انرژی و نفت و گاز دارند و با فکر منطقه گرایی می توان با کشورهای دوست روابط اقتصادی بالا برد و ایران امروز با ترکیه همکاری گازی دارد و با پاکستان قرارداد استراتژیک داریم که کار آن در حال اجرا و نهایی شدن است این ظرفیت برای کشورهای دیگر هم وجود دارد.

لاریجانی یادآور شد:توسعه راه ترانزیتی هم بین کشورهای اکو در دستور کار قرار دارد و این یک فکر استراتژیک برای آمادگی کل منطقه است.

وی خاطر نشان کرد: ایران و پاکستان هسته ای هستند البته ما جنس صلح آمیزش را داریم، این هم ظرفیتی است بنابراین کشورهای اکو ظرفیت های متنوعی دارند اینها زمینه را برای همکاری بین اعضای اکو بیشتر می کند.

وی ادامه داد: همگرایی فرهنگی بین کشورهای اکو بسیار پر اهمیت است همه ما یک قبله داریم یک کتاب آسمانی داریم باید روی مشترکات کار کرد اجازه نداد تفرقه ایجاد شود.

لاریجانی تاکید کرد: امیدواریم نمایندگان مجالس عضو اکو  این وظیفه جدید را در دستور کار خود قرار داده و از ابتکار مجلس جمهوری اسلامی پاکستان استقبال و حمایت کنند.

وی در پایان سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که نشست های بعدی مجمع مجالس عضو کشورهای اکو طبق روال به همان گونه که در تقویم وقایع اکو پیش بینی می شود به موقع برگزار شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی شیرازی
-
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
۰
۰
جناب شما با ادبیات خیلی قشنگ و خوب سخن میرانید اما عمل نمی شود.بیائید مشكلات روزمره خودمان را حل كنیم .سخنان جنابعالی حكایت شعر طوطی و بقال مولوی است. زمان انتخابات ریاست جمهوری آقایان خاتمی و ناطق بود كه شعار یكی از آنها توسعه سیاسی بود اما آقای شیخ محمد یزدی درنماز جمعه گفتند توسعه اقتصادی در اولویت اول است چرا كاندید ریاست جمهوری دم از توسعه سیاسی میزندبا وجود اینكه وضعیت اقتصادی و معیشت مردم خیلی خوب بود اكنون نیاز است كه اطبا كشور نسخه ها را برای خودمان بنویسند ومشكلات جامعه خود را حل كنیم

نیازمندی ها