شنیدن صداهای مختلف

رویکرد رسانه ملی و به‌طور اخص سیما، مدتی است نسبت به برخی برنامه‌های گفت‌وگومحور شکل چالشی‌تر و مناظره‌ای گرفته است؛ البته این امر در گذشته نیز سابقه داشت، اما آنچه که در ماه‌های اخیر در برنامه‌هایی مشابه هفت، بررسی مسائل روز سینمای ایران؛ زاویه، مسائل مربوط به علوم انسانی؛ پایش، مسائل روز اقتصاد ایران و سال تولید ملی و برنامه دیروز، امروز، فردا که به مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی کشور می‌پردازد، موجب بروز برخی پرسش‌ها شده است:
کد خبر: ۵۳۴۶۹۴
شنیدن صداهای مختلف

ـ آیا رسانه ملی برای نمایش چندصدایی این مناظره‌ها را دنبال می‌کند؟

ـ آیا رسانه ملی با نگاه ابزاری به امر انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد 92 این مناظره‌ها را برگزار می‌کند؟

ـ آیا این برنامه‌ها در حمایت یا انتقاد از دولت است؟

ـ آیا حضور چهره‌ها و گرایش‌های سیاسی مختلف موجب بازپس‌گیری مجدد قدرت نمی‌شود؟

ـ نسبت این مناظره‌ها با حوادث انتخابات 88 و جریان فتنه چیست؟

پاسخ کوتاه به این پرسش‌ها آن است که این مناظره‌ها نه برای تطهیر جریان فتنه و نه علیه دولت و نه نگاه صرفا انتخاباتی است، چرا که تکلیف سران و حامیان فتنه روشن است و آنان در نزد ملت انقلابی ایران محکوم و جایگاهی ندارند یا درباره دولت کنونی با وجود برخی اشکالات و انتقادهای وارده، اما آیا می‌شود انصاف و وجدان را نادیده گرفت و این همه خدمات و سازندگی و آبادانی آن را ندید؟

و از همه مهم‌تر رویکرد رسانه ملی در حمایت از دولت و انتقاد جدی از جریان فتنه چیزی نیست که نیاز به اثبات و بیان دلایل باشد، عملکرد رسانه ملی بهترین گواه بر آن است.

پس باید صبوری پیشه کرد، سقف تحمل و مدارای جامعه را بالا برد. تضارب آراء و تکثر دیدگاه‌ها در مناظره‌ها را به مثابه نان شب جامعه امروز کشور بدانیم.

گذشت 33 سال از حیات طیبه انقلاب اسلامی و آمد و شد دولت‌ها و فراز و فرود جریانات و گرایش‌های سیاسی مختلف که همه برخوردار از آرای مردم بوده‌اند نشان داد که اداره کشوری بزرگ چون ایران با یک جناح، سلیقه و تفکر خاص امکان‌پذیر نیست. کشور با این همه سرمایه‌های بزرگ اجتماعی، نخبگان، منابع و ظرفیت‌های خدادادی و این مردم آگاه، محتاج عملی شدن شعار همه با هم است.

مناظره‌ها، حرف‌های درگوشی و زیرزمینی را علنی می‌کند، آزادی بیان و مردم‌سالاری دینی را به رخ جهانیان می‌کشاند، از گسترش شایعات و بی‌اعتمادی جلوگیری می‌کند، مانع خمودگی و ناامیدی جوانان در بیان عقاید و دیدگاه‌های خود در مجامع و دانشگاه‌ها می‌شود، گفتمان امید، آگاهی و پیشرفت محتاج مناظره‌ها و تضارب آراست.

با مناظره‌ها می‌توان کشور را از پوپولیسم و عوامگرایی و شعارزدگی نجات داد و به سمت برنامه‌ریزی و قانونگرایی سوق داد. اگر نهادهای پاسخگو می‌خواهیم و ملتی پرسشگر و رسانه‌های بیدار، در پرتو مناظره‌ها امکانپذیر است.

رسانه ملی نه عقد اخوت با جناح، حزب یا گرایش سیاسی خاصی بسته است و نه نگاه ابزاری به مناظره‌ها دارد. مناظره‌ها به مثابه یک راهبرد در رسانه است؛ مشروط بر آن که نخبگان، اصحاب مطبوعات، رسانه‌ها، نهادهای قدرت و جریانات و گرایش‌های سیاسی همدلانه از آن حمایت کنند.

این حمایت با نقد دلسوزانه و مشفقانه، نه تخریب و سیاه‌نمایی، رعایت ادب و آداب مناظره، پرهیز از بی‌اخلاقی و توهین، رعایت ضوابط و مقررات برنامه‌ها میسر است. بی‌تردید مخالفان بی‌دلیل مناظره‌ها همان تمامیت‌خواهان و انحصارطلبانی هستند که برخی به نام حمایت از دولت، برخی در قالب محکوم کردن جریان فتنه و نیز برخی بهانه‌های واهی به دنبال حاشیه‌ امن برای یکصدایی و حضور مستمر خودشان در قدرت هستند.

بزرگان گفته‌اند: خاموشی بزرگ‌ترین اعتراض و صدای مخالف است. در یک جامعه مردم‌سالار دینی که انتخابات و همه‌پرسی و آرای مردم را شرط واجب در اداره امور برشمرده است، شنیدن صداهای مختلف یک ضرورت است و امروز رسانه ملی پرچمدار آن است.

دکتر علی دارابی - معاون سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها