شانس خوب و سباستین دایسلر از زمانی که او اولین گلش را سال 99 در رده بزرگسالان برای بوروسیا مونشن گلاوباخ از فاصله 60 یاردی به ثمر رساند، هیچ گاه دوستان خوبی برای هم نبوده اند.
کد خبر: ۵۰۶۹۴

باشگاه کنونی او بایرن مونیخ وی را برای این به خدمت گرفت که بتواند همراه با او پس از سال 2001 بار دیگر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود، اما این بازیکن 24ساله بیشتر اوقات با مشکل آسیب دیدگی و حتی بیماری روانی روبه رو بوده است.
بازیکن جوان و با استعداد فوتبال آلمان که حتی مطبوعات کشورش از او به عنوان بازیکن قرن جدید یاد می کردند، همیشه در حال مبارزه با مشکلات جسمانی و روانی بوده است. دایسلر همیشه یک استعداد بزرگ در فوتبال آلمان قلمداد شده است.
وقتی فقط 15سال داشت ، در یک فصل بیش از 200گل برای تیم نوجوانان بوروسیا مونشن گلادباخ به ثمر رساند و افتخاری برای شهر کوچک زادگاهش لوراچ در نزدیکی مرز سوئیس شد.
کار پدر سباستین این بود که او را با موتورسیکلت به محل مسابقه ها ببرد؛ پدری که همان زمان دچار حمله قلبی هم شده بود. استعداد سباستین از همان زمان زیر سایه بدن آسیب پذیرش قرار گرفته بود.
برای مثال سال 98 او 2 بار مجبور شد زانوی مصدومش را به تیغ جراحان بسپارد و پس از آن بود که اولین بازی اش را در رده بزرگسالان انجام داد.
او 19ساله بود که آن گل زیبای یاد شده را به ثمر رساند؛ گلی که به عنوان بهترین گل فصل برگزیده شد. پس از آن گل ، رسانه های جمعی این پسر خجالتی و کم حرف را تا حد یک اسطوره بالا بردند و از او به عنوان پایان دهنده ناکامی های تیم ملی آلمان نام بردند؛ تیمی که در جامهای جهانی 94و 98در مرحله یک چهارم نهایی حذف شده بود.


بکام از نوع دیگر
دیری نپایید که دایسلر به دیوید بکام فوتبال آلمان بدل شد.
او با هوش و سریع بازی می کرد؛ مثل بکام در سمت راست خط میانی با ضربات آزاد و سانترهای دقیق . بیش از 20باشگاه از آلمان ، انگلیس ، ایتالیا و اسپانیا برای به خدمت گرفتن او دست به کار شدند.
یکی از آنها بایرن مونیخ بود. مربی بایرن در آن زمان اوتمار هیتسفلد بود که خود او نیز متولد لوراچ بود و جالب این که هیتسفلد زمان کودکی دوست پدر سباستین دایسلر در مدرسه بوده است.


انتقال به برلین
پس از بحثهای فراوان خانواده دایسلر به این نتیجه رسیدند که بایرن یک جهش بلند است و ممکن است به عدم موفقیت سباستین منجر شود.
او عاشق مونشن گلادباخ بود. پس از عمل جراحی دیگری که سال 99انجام شد، او با مشورت خانواده اش تصمیم گرفت به هرتابرلین ملحق شود؛ اما این انتخاب چندان هم انتخاب درستی نبود. ماه آگوست بیش از 76هزار نفر تماشاگر به ورزشگاه المپیک برلین آمده بودند تا اولین بازی ستاره نوظهور فوتبال آلمان را ببینند.
بیشتر آنها پیراهن شماره 26باشگاه را که متعلق به دایسلر بود، خریده بودند و به تن داشتند. یک ماه بعد، در سپتامبر 99مربی تیم ملی ، اریش ریبک برای اولین بار سباستین دایسلر را به تیم ملی دعوت کرد؛ اما باز هم بدشانسی ، دیگر بدتر از این نمی شد.
به دلیل آسیب دیدگی ، اولین بازی ملی دایسلر 6ماه بعد در شکست یک 2مقابل هلند انجام شد. سال 2000او فقط 20بازی برای هرتابرلین انجام داد و نتوانست در یورو 2000منجی تیم ضعیف و ناکام کشورش شود.
ریبک جای خود را به رودی فولر داد؛ کسی که در بدو ورودش ستارگان جوان آلمان نظیر دایسلر و بالاک را یاران کلیدی تیمش در جام جهانی 2002لقب داد؛ اما باز هم مصدومیت.
در حالی که بالاک همراه با تیم ملی آلمان در جام جهانی کره و ژاپن می درخشید، دایسلر پای تلویزیون نشسته بود و بازیهای او را تماشا می کرد، چون تازه زانویش را به تیغ جراحان سپرده بود.


آغاز مشکلات روانی
مبلغ 7میلیون پوند، پولی بود که مسوولان بایرن برای به خدمت گرفتن دایسلر به هرتابرلین پرداختند تا سرانجام دایسلر پیراهن بایرن را تن کند.
در فصل 2002 - 2003 دایسلر فقط 8بار برای بایرن در لیگ به میدان رفت تا سهم اندکی در قهرمانی این تیم داشته باشد. فصل بعد برای او با فشار بیشتری آغاز شد. هواداران بایرن انتظارات زیادی از او داشتند.
در 9نوامبر 2003دایسلر 2گل در پیروزی یک - 4بایرن مونیخ مقابل بوروسیا دورتموند به ثمر رساند، اما نتوانست تا پایان آن دیدار در زمین باشد. این بار او از ناحیه ران آسیب دیده بود.
سه شنبه پس از این مسابقه ، اولی هوینس ، مدیر بایرن مونیخ از منشی خود خواست نام دایسلر را نیز مثل بقیه بازیکنان ، در فهرست مراسم ویژه آدیداس درج کند. دایسلر از منشی هوینس خواست با مدیرش صحبت کند. وقتی هوینس تلفن را برداشت دچار شوک شد. صدای دایسلر اسفبار شده بود.
بلافاصله هوینس به هیتسفلد تلفن کرد. آن دو بسرعت راهی آپارتمان دایسلر شدند و وقتی چهره او را دیدند، در جا خشک شدند. او نه تنها چهره یک فوتبالیست ، اصلا چهره یک انسان را نداشت.
چند روز بعد دایسلر برای رهایی از بیماری افسردگی شدید راهی بیمارستان روانی شد. مسوولان بایرن مونیخ خیلی زود دریافتند در تیمی چون بایرن که به اف سی هالیوود مشهور است نمی توانند این موضوع را پنهان کنند. دایسلر تنها بازیکنی نبود که به چنین سرنوشتی دچار می شد.
چند ماه قبل هافبک اهل چک تیم هانوفر به دلیلی مشابه راهی بیمارستان روانی شده بود. وضعیت سیماک به گونه ای بود که او حتی از خانه خارج شده و بازنگشته بود و پس از جستجوی زیاد او را یافته بودند. پس از این اتفاقات اولی هوینس ، رئیس بایرن گفت : ما اصلا نمی خواهیم رسانه ها این موضوع را سوژه خود کنند. این یک مشکل انسانی است و باید به شکل منطقی با آن برخورد کنیم.»


بازگشت دوباره
ژانویه 2004پس از این که دایسلر به مدت 9هفته در بیمارستان روانی بستری بود، صاحب یک فرزند شد که نام او را رافائل گذاشتند.
وضعیت دایسلر پس از این اتفاق بهتر شد و حتی او در یک کنفرانس خبری حاضر شد و به خبرنگاران گفت : من خیلی خوشحالم که به فوتبال برمی گردم.
مدت زیادی از فوتبال دور بوده ام و بازیهای زیادی را از دست داده ام. من کمی سنگین شده ام و باید کیلوهای اضافی را از بین ببرم. من صاحب یک فرزند هم شده ام و حالا از زندگیم لذت می برم این یک تجربه عالی است. بازگشت دایسلر به بوندس لیگا تا ماه می طول کشید.
او در شکست یک 3بایرن برابر اشتوتگارت به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت. همان زمان بود که بایرن در لیگ قهرمانان به وسیله رئال مادرید و در جام حذفی آلمان به دست وردربرمن حذف شد و در بوندس لیگا هم جام را از دست داد.
با این حال دایسلر گفت: این یک جایزه بزرگ برای من است که در میدان های فوتبال حضور داشته باشم و موفق نشدن در این فصل چندان مهم نیست.


ماجرای تیم ملی
حضور نداشتن در یورو 2004این فرصت را به دایسلر داد که تعطیلات تابستانی 4ماهه ای را پشت سر بگذارد. در ماه آگوست ، یورگن کلینزمن ، مربی جدید تیم ملی آلمان او را برای بازی دوستانه مقابل اتریش انتخاب کرد؛ اما فیلیکس ماگات ، مربی بایرن کلینزمن را از این تصمیم منصرف کرد: دایسلر احتیاج به زمان بیشتری دارد.
بازیهای زیادی تا جام جهانی 2006باقی مانده و می توانی از او در آن مسابقه ها استفاده کنی. کلینزمن پیشنهاد ماگات را پذیرفت و از دایسلر یک ماه بعد در بازی مقابل برزیل و بعد مقابل ایران استفاده کرد.
دایسلر که فصل را نسبتا خوب شروع کرده بود در یک مصاحبه گفت : آرزوی من این است که یک فصل ، بدون آسیب دیدگی در تمام مسابقه ها، به میدان بروم. اگر این اتفاق رخ دهد می توانم کنار میشائیل بالاک و تورستن فرینگز یک خط میانی پرقدرت برای بایرن بوجود آورم.
ما باید بتوانیم جای یکدیگر را در میانه میدان پر کنیم. پس از بایرن به تیم ملی هم فکر می کنم. هدف ما جام جهانی 2006است. ما در خانه امید اول فتح جام جهانی هستیم. این صحبتهای دایسلر که باعث خوشحالی هواداران بایرن و تیم ملی آلمان شد، دیری نپایید.
در غروب یکی از روزهای میانی ماه آگوست 2004خبرگزاری ها چنین خبری را مخابره کردند: سباستین دایسلر به دلیل عودکردن مجدد مشکلات روانی اش بار دیگر در آسایشگاه روانی بستری شده است.

مزدک میرزایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها