اگر آمار مصرف عطر و ادکلن را در جامعه امروز بررسی کنید، به این نتیجه می‌رسید که هنوز در ذهن بسیاری از افراد، عطر و ادکلن به عنوان یک کالای لوکس و تجملاتی محسوب می‌شود و معمولا آخرین باری که از آن استفاده کرده‌اند، مصادف است با آخرین مهمانی که دعوت شده‌اند. این در حالی است که در هیچ یک از ادیان و مذاهب به اندازه تعالیم دین اسلام، در مورد عطر زدن و استفاده از انواع مواد خوشبوکننده و خواص آنها توصیه نشده است.
کد خبر: ۴۹۸۰۴۲

شاید اگر شما هم بدانید که در دنیای امروز از عطر و رایحه‌های خوش به عنوان یک روش درمانی استفاده می‌شود و عطر درمانی یا آروماتراپی به یکی از شاخه‌های پزشکی تبدیل شده است، استفاده از عطر و ادکلن را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهید.

تفاوت عطر و ادکلن

عطر مخلوطی از ترکیبات طبیعی و مواد شیمیایی است. ترکیبات طبیعی مانند اسانس‌های روغنی از طریق تقطیر گل‌ها، گیاهان و علف‌ها به دست می‌آید و ترکیبات شیمیایی از قبیل ثابت‌کننده‌ها که وظیفه پیوند دادن و متصل‌کردن عطرهای گوناگون را به عهده دارد. میزان الکل یک عطر هم بستگی به نوع عطر دارد.

معیار در شناسایی عطر، 40 درصد خلوص است. همان‌طور که طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار یا نقره ۸۰ تا ۱۰۰ مرغوب تا خالص خوانده می‌شود، معیار عطر نیز ۴۰ درصد خلوص است. یعنی از عصاره‌ (اسانس) به دست آمده باید ۴۰ درصد عطر خالص باشد و بقیه آن آب و الکل و دیگر افزودنی‌هاست. پس معیاربندی عطرها از همین میزان غلظت شروع می‌شود:

ـ 20 تا 40 درصد که نوع مرغوب و خالص عطر است که به آنPerfum گفته می‌شود.

ـ 10 تا 20 درصد که به آن عطر یا اودوپرفیوم (Eau de perfume) می‌گویند.

ـ اگر بین ۵ تا ۱۰ درصد مواد معطر باشد به آن اودوتوالت (Eau de toilette) می‌گویند.

ـ اگر ۲ تا 5 درصد مواد معطر داشته باشد به آن اودوکلن یا ادکلن (Eau de cologne) می‌گویند.

نکاتی درباره مصرف عطرها

ـ عطر را در نقاط نبض‌دار بدن استفاده کنید؛ نقاطی که جریان خون قوی و پوست گرم‌تر از دیگر نقاط است، مانند مچ دست، پشت گوش، قفسه سینه، گردن، پشت زانوها و داخل آرنج‌ها.

ـ هیچ‌گاه عطر را به طور مستقیم روی لباس خود نزنید، زیرا ممکن است ایجاد لک کند.

ـ زمان امتحان عطر و هنگام خرید، اجازه دهید حداقل عطر ده‌دقیقه روی پوست شما بماند و زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته می‌شود، ایجاد بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد، همچنین بیش از سه عطر را همزمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

وحید کیانپور / کارشناس ارشد گیاهان و مواد اولیه دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها