این مروارید‌ها باید تمیز شود

پوسیدگی دندان در کمین شیرخواران

درباره فواید شیر مادر بارها مطالب مختلفی گفته شده و امروز کمتر کسی است که نداند شیرخواران تا چه حد به این مایع مغذی نیاز دارند، اما گروهی از مادران جوان با تصور این ‌که تغذیه شیرخوار با شیر مادر می‌تواند به ضرر دندان‌هایش باشد یا کودک را از شیرشان محروم می‌کنند یا این‌ که خیلی زود او را از شیر می‌گیرند تا مبادا مروارید‌های سفید و کوچکی که در دهان کودک است، خراب شود.
کد خبر: ۴۹۳۶۵۶

این در حالی است که متخصصان می‌گویند به هیچ وجه نباید به این بهانه، تغذیه شیرخوار با شیر مادر را متوقف کرد.

دکتر غلامحسین رمضانی، متخصص دندانپزشکی کودکان با اشاره به عوامل پوسیدگی دندان‌ها به جام‌جم می‌گوید: پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است و به همین دلیل میکروب‌های مولد پوسیدگی، عامل اصلی بروز این مشکل به حساب می‌آیند.

دومین عامل موثر در پوسیدگی، مواد قندی و کربوهیدرات‌ها بوده و پس از آن، میزبان که همان دندان است، به عنوان سومین مورد و زمان نیز به عنوان آخرین فاکتور باید مورد توجه قرار گیرد؛ منظور از زمان هم مدتی است که در اختیار میکروب‌ها قرار می‌گیرد تا با تولید اسید، موجب تخریب مینای دندان و ایجاد پوسیدگی شود.

با توجه به این توضیحات، اهمیت استفاده مرتب و بموقع از مسواک و نخ دندان ‌بیش از پیش مشخص می‌شود؛ چراکه میکروب‌ها به عنوان اولین عامل وجود دارند، دندان هم به عنوان میزبان همیشه حضور دارد و ناچار هستیم از مواد قندی هم استفاده کنیم بنابراین تنها کاری که می‌توان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام داد، استفاده مرتب و منظم از مسواک است تا فرصت کافی برای تولید اسید و تخریب دندان را از میکروب‌ها بگیریم.

این متخصص دندانپزشکی کودکان با اشاره به مواد قندی که یکی از عوامل پوسیدگی دندان‌هاست، توضیح می‌دهد: باید دقت داشته باشید لاکتوز موجود در شیر که هم در شیر مادر وجود دارد و هم در شیر خشک و شیر حیوانی، می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود. علاوه بر این، تعداد دفعات مصرف مواد قندی نیز در این زمینه موثر است؛ به طوری که هر چه بیشتر از این مواد استفاده شود، احتمال بروز پوسیدگی هم افزایش خواهد یافت.

شب‌ها پوسیدگی در کمین است

شیرخواران معمولا ترجیح می‌دهند شب‌ها بیشتر شیر بخورند و دوست ندارند کسی مانع آنها شود. ولی خوب است بدانید یکی از مهم‌ترین علل پوسیدگی دندان‌ها، تغذیه شبانه شیرخوار است و همین موضوع نشان می‌دهد این کار باید متعادل و منطقی انجام شود.

دکتر رمضانی ضمن بیان این‌ که ترشحات بزاق در طول شب کمتر است و در نتیجه میکروب‌ها فرصت بیشتری برای فعالیت دارند، یادآور می‌شود: طی شب با کاهش ترشحات بزاق و همچنین افزایش تعداد دفعات شیر خوردن، لاکتوز موجود در شیر هم بیشتر با سطح دندان‌ها در تماس بوده و در نتیجه احتمال پوسیدگی افزایش می‌یابد. به همین دلیل می‌توان گفت پوسیدگی ناشی از شیر شبانه، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

البته گروهی از والدین تصور می‌کنند مضرات شیر خشک در این مورد کمتر است و به همین دلیل سعی می‌کنند حداقل شب‌ها بیشتر از شیر خشک کمک بگیرند. این دندانپزشک کودکان ضمن اشتباه دانستن چنین طرز فکری می‌گوید: شیر خشک هم می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود و باید در نظر داشته باشید شیر خشک به دلیل داشتن مواد قندی، بدتر هم خواهد بود.

وی با اشاره به این ‌که شیر مادر سرشار از خاصیت است، توصیه می‌کند: با این‌ که مصرف شیر برای بافت دندان‌ها ضروری است، ولی نباید فراموش کنیم ماندن لاکتوز موجود در شیر روی سطح دندان‌ها و شست‌وشوی نامناسب هنگام شب می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود. به همین دلیل بهتر است پس از رویش دندان‌ها و از حدود یک سالگی، تغذیه کودک را کنترل کنید که این مساله بخصوص در طول شب اهمیت بیشتری دارد.

دکتر رمضانی می‌افزاید: البته به هیچ وجه نباید به بهانه پوسیدگی دندان‌ها، شیرخوار را از شیر مادر محروم کنید، ولی خوب است برای پیشگیری از ایجاد مشکل با توجه به سن کودک، قبل از خواب تغذیه کاملی برای او در نظر بگیرید و دندان‌هایش را نیز تمیز کنید تا احتمال پوسیدگی کاهش یابد بنابراین اگر کودک بعد از تمیز کردن دندان‌هایش بخوابد و صبح شیرش را بخورد، برای سلامت دندان‌ها ایده‌آل است و اگر چنین کاری ممکن نیست، می‌توانید با توجه به سن کودک تعداد دفعات شیر خوردن در طول شب را کاهش دهید و پس از هر بار تغذیه شبانه هم دندان‌های او را با یک دستمال تمیز پاک کنید تا احتمال پوسیدگی کمتر شود.

این مروارید‌ها باید تمیز شود

خیلی از پدر و مادرها فکر می‌کنند دندان‌های شیری چندان اهمیتی ندارد و به همین دلیل لازم نیست آنها را تمیز کنند. غافل از این ‌که این باور بسیار اشتباه بوده و می‌تواند به بروز مشکلاتی برای کودک منجر شود.

دکتر رمضانی نیز در این زمینه یادآور می‌شود: وقتی دندان‌های کودک رشد می‌کند، حتما باید با استفاده از مسواک، دندان‌ها را تمیز کنید. البته جالب است بدانید‌ حتی قبل از رویش دندان‌ها هم دو یا سه بار در روز به کمک یک دستمال تمیز لثه کودک را باید پاک کنید تا مواد غذایی روی سطح لثه نچسبد.

به گفته وی، متاسفانه در بسیاری از مواقع قبل از رویش دندان‌ها و هنگامی که دندان هنوز زیر لثه‌ قرار دارد، پوسیدگی ایجاد می‌شود و به همین دلیل نظافت لثه‌ و دندان‌ها مورد مهمی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

این دانشیار دانشگاه آزاد می‌افزاید: بهترین حالت این است که سه مرتبه در روز دندان‌های کودک را مسواک بزنید و چنانچه این کار برایتان ممکن نیست، به هیچ وجه مسواک زدن بعد از صبحانه و قبل از خواب را فراموش نکنید.

شیر خشک یا شیر مادر؟

متاسفانه برخی والدین با تصور این ‌که شیر مادر می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود، تصمیم می‌گیرند از شیر خشک استفاده کرده و به تصور خودشان مشکل را حل می‌کنند.

دکتر رمضانی با تاکید بر این‌که شیر خشک به هیچ وجه بهتر از شیر مادر نیست، چنین توضیح می‌دهد: شیر خشک به دلیل داشتن مواد قندی و مصنوعی از نظر پوسیدگی بدتر از شیر مادر بوده و درصد پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین بهترین کار این است که تغذیه با شیر مادر متعادل و اصولی انجام شود تا به بهترین شکل از فواید شیر مادر بهره‌مند شویم.

این متخصص دندانپزشکی کودکان ضمن بیان این ‌که مواد موجود در شیر مادر برای استحکام تمام بافت‌های نرم و سخت بدن مفید و مناسب است، می‌گوید: دندان‌ها هم جزو بافت سخت بدن محسوب می‌شود و به همین دلیل مصرف شیر به نفع سلامت‌شان خواهد بود، ولی نباید شیوه صحیح مصرف و حفظ تعادل را نادیده گرفت.

متاسفانه برخی از خانم‌ها به دلایل مختلف کودک را از تغذیه با شیر مادر محروم می‌کنند و پوسیدگی دندان‌ها را بهانه‌ای برای این کار قرار می‌دهند، در حالی که این کار ظلم بزرگی در حق کودک است و باید بدانید اگر تغذیه با شیر مادر اصولی انجام شود، به طور حتم مشکلات آن بسیار کمتر از شیر خشک خواهد بود.

نیلوفر اسعدی‌بیگی - گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها