عمروموسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب می گوید:

مصر در اندیشه بازنگری در قرارداد کمپ دیوید

در فضای پیچیده و گنگ پس از انقلاب مصر، تکلیف خیلی چیزها هنوز روشن نیست. یکی از مهم‌ترین آنها زمان و نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است. همین ابهام و تیرگی موجب شده تا هر کس ادعای ریاست‌جمهوری آینده بر این کشور را داشته باشد و از زبان خود به تحلیل شرایط و ترسیم چشم‌اندازه‌های آینده این کشور بپردازد. عمروموسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و وزیرخارجه پیشین مصر یکی از این شخصیت‌هاست که تصور می‌کند در تاریخ آینده کشورش جایی مهم خواهد داشت. این در حالی است‌که هنوز روشن نیست آینده چگونه خواهد بود و آیا نسل‌های برآمده از انقلاب مصر حاضر به پذیرش چهره‌های قدیمی نظیر او خواهند بود یا خیر. آنچه را می‌خوانید مصاحبه فارین‌پالسی با عمروموسی است.
کد خبر: ۴۶۱۸۸۴

به نظر شما ارتش مصر می‌تواند در نهایتا تحت کنترل دولتی غیر نظامی‌ درآید؟

حکومت، یک حکومت است و یک رئیس باید داشته باشد نه دوتا. کشور یک نهاد قانونگذاری و یک دولت دارد نه دوتا.

نمونه‌های زیادی وجود دارد که کنترل کشور از ارتش به غیرنظامیان منتقل شده است؛ اندونزی، برخی کشورهای آمریکای لاتین و حتی تجربه ترکیه قابل ذکر است. آیا فکر می‌کنید بالاخره در زندگی مردم مصر بتوانیم از شر نظامیان خلاص شویم یا این‌که حضور نظامیان همیشه وجود خواهد داشت؟

انقلابی که 25 ژانویه اتفاق افتاد حکومت دیکتاتوری را به یک حکومت دموکراتیک تبدیل کرد، اما این دولت دموکراتیک چندان هم از ارتش فاصله نخواهد گرفت. ارتش مصر بخش اصلی و لازم دولت است و نباید صحبت از خلاصی از دست ارتش کرد؛ ابدا. آنها راه خودشان به عنوان یکی از ارگان‌های مهم مصر را پی خواهند گرفت و نباید همانند آنچه شما مطرح می‌کنید یعنی با پیش‌زمینه‌ای تحریک‌آمیز و در مقایسه با اندونزی و کشورهای آمریکای لاتین مطرح شود. ما از این مرحله گذر کرده و در حال گذار به روندی دموکراتیک هستیم، نه حاکمیت نظامیان. ارتش، نیروی دفاعی مصر و ضامن ثبات در هر کشوری است. بنابراین ما به رابطه ارتش و دولت و ملت از زاویه‌ای مثبت می‌نگریم، نه به شیوه‌ای منفی و تحریک‌آمیز.

به نظر شما موافقتنامه کمپ دیوید که میان انور سادات و مناخیم بگین سال 1978 امضا شد نیاز به اصلاح و تنظیم مجدد دارد؟

اولا آنچه اکنون در حال اجراست معاهده کمپ دیوید نیست که روی کاغذ آمد. آنچه روابط میان مصر و اسرائیل را تعیین می‌کند قرارداد امضاشده میان دو کشور در سال 1979 است و به باور من ما باید به این قرارداد وفادار باشیم. ما تمام توافقات بین‌المللی و قراردادها را زمانی اجرا می‌کنیم که طرف مقابل هم به آنها وفادار باشد. لذا با توجه به چارچوب امنیتی در صحرای سینا این قرارداد باید دوباره تجدید شود. متاسفانه این توافقنامه به شکل فعلی‌اش منجر به ناتوانی دولت مصر در اجرای قانون در سینا و در مرز شده است. مصر به عنوان یک دولت مستقل باید قادر به تامین امنیت کامل مرزهایش باشد.

برخی از مردم خواهان قطع صادرات گاز به اسرائیل و عده‌ای هم خواستار اصلاح قیمت‌ها هستند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

ما باید قیمت را بر اساس نرخ‌های جهانی تنظیم کنیم. این مساله تنها به اسرائیل مربوط نمی‌شود و ما به اردن هم گاز صادر می‌کنیم. تعیین قیمت براساس نرخ‌های جهانی مربوط به منافع ملی ماست و قیمت‌ها امروز بسیار بیشتر از مبالغ توافق شده قبلی است.

در حالی که بسیاری در مصر از ایجاد حکومت مذهبی نگران هستند، نظر شما درباره اکثریت اسلامگرای پارلمان چیست؟ آیا این مساله شما را نگران می‌کند؟

اجازه بدهید به شما بگویم که نگرانی، بخشی از سیاست است بخصوص در دوره بحرانی شبیه به این دوران. به هر حال ما راه دموکراتیک را ادامه خواهیم داد. این مجلس از طریق مردم سالاری شکل گرفته است، بنابراین نمی‌توانید خواهان دموکراسی باشید و نتایجش را رد کنید. ما باید درباره این‌که روال کارمان چگونه باشد و نحوه تعامل با این نتایج، تصمیم‌گیری کنیم و این چیزی است که دلمشغولی من است. با اسلامگراها بر سر چه چیزی باید تعامل کنیم؟ ما اکنون در شرایط عادی بسر نمی‌بریم که بتوانیم سیاست بازی کنیم با وجود این می‌توان بدنبال مشارکت و همکاری با پارلمان بود.

به عنوان وزیر خارجه سابق، تحول سیاست خارجی مصر را با توجه به انقلاب چگونه می‌بینید؟

سیاست خارجی مصر از چند سال گذشته تاکنون در حال زوال و اضمحلال بوده است. این سیاست باید برای ایفای نقش واقعی و مناسبش بازسازی شود. جهان عرب باید توسط خود اعراب رهبری شود و مصر به عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی باید نقش محوری داشته باشد. چنین امری شیوه نوینی از مدیریت و رهبری در قرن 21 را می‌طلبد، اما اگر پیشرفت تکنولوژیکی و برنامه توسعه واقعی نداشته باشید، نمی‌توانید رهبری را بر عهده بگیرید.

کشتاری که در ورزشگاه پورت سعید اتفاق افتاد در دست بررسی است و تئوری‌هایی مبنی بر توطئه حول و حوش این وقایع وجود دارد. برداشت اولیه شما از این حوادث چیست؟

آنچه روی داد طبیعی نبود. شهری، تیم فوتبال دارد و این که تیمش برنده می‌شود چرا باید این بی‌نظمی‌ رخ‌بدهد؟ مردم بعد از پیروزی تیم‌شان باید جشن بگیرند نه همدیگر را بکشند. جدا از تئوری توطئه، تحریک سیاسی هم وجود داشته و تصمیم به ایجاد بی‌نظمی‌گرفته شده بود. 74 کشته و صدها نفر مجروح در یک رخداد ورزشی با عقل جور در‌نمی‌آید. به هر حال هر اسمی ‌که روی این وقایع بگذاریم یک نکته روشن است و آن این که گروهی در مصر وجود دارد که بی‌نظمی ‌را ترغیب و تشجیع می‌کند. حوادث خشونت‌آمیزی در ساختمان تلویزیون دولتی مصر، خیابان محمد محمود، خیابان پارلمان و پورت سعید اتفاق افتاده است و بعد هم بیشترین درگیری‌های اخیر دوباره در خیابان محمد محمود رخ داده است. حوادثی که نه تحقیقات درستی درباره آنها انجام شده و نه گزارش و نتایج روشنی داشته است. جلوی چنین وضعی را باید گرفت. خانواده‌های قربانیان به دنبال پاسخ هستند و ما می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده است.

آن‌طور که از حرف‌های شما برمی‌آید به نظر می‌رسد برخوردهای بیشتری بعد از حوادث پورت سعید وجود داشته است. توصیه شما برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده چیست؟

به نظر من انقلابیون، مسوول اتفاقات اخیر نیستند. کسانی برای ایجاد اغتشاش در صف نیروهای انقلاب نفوذ کرده‌اند. در تلویزیون مردمی ‌را دیدم که از ساختمان اداره مالیات بالا رفته و قصد آتش‌زدن آنجا را داشتند. این انقلابیگری نیست، بی‌نظمی‌ است. با اغتشاشگران با قدرت کامل باید برخورد کرد و دولت باید دست به تعقیب آنها بزند. کاربرد گلوله‌های واقعی و کشتن از جانب دولت قابل قبول نیست، اما دولت به هر حال باید با قدرت تمام مسببان را پای میز محاکمه بکشاند.

فارین پالسی / مترجم: ایرج جودت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها