نگاهی به سریال «خانه کوچک» که از شبکه نمایش پخش می‌شود

شب بخیر «لورا»!

گفت و گو با آرش نوذری، بازیگر سریال «خانه اجاره‌ای»

صداقت نقش‌های کمدی را دوست دارم

آرش نوذری، متولد 1349 در کرمان است. او لیسانس تئاتر دارد و رسما از سال 70 با بازی در مجموعه 39 وارد دنیای بازیگری تلویزیون شده است. از کارهای این بازیگر می‌توان به مجموعه‌های سفر به چزابه، وکیل محله، عید آن سال‌ها، پایتخت و رانت‌خوار کوچک اشاره کرد. نوذری بسیار صادق و با مسوولیت است که این صداقت در بیشتر نقش‌هایش هم مشهود است. همسر نوذری، فروزان زاهدبیگی است که او نیز در زمینه کارهای عروسکی فعالیت مستمر و زیادی دارد. به هر حال سراغ این هنرمند به بهانه حضورش در سریال خانه اجاره‌ای که این شب‌ها از شبکه 3 سیما پخش می‌شود رفتیم تا بیشتر از خودش و نقشش بدانیم.
کد خبر: ۴۶۱۳۴۲

اگر اشتباه نکنم شما حرفه بازیگری را از تئاتر و دوران دانشجویی آغاز کرده‌اید، در این باره برایمان توضیح بدهید.

بله، من در دانشکده درس تئاتر خوانده‌ام و برای اولین بار در مجموعه 39 همراه دوستان دیگرم مانند بیژن بنفشه‌خواه، مهران غفوریان، حسین رفیعی و... بازی کردم و جالب است بدانید برای اولین بار داریوش کاردان به عنوان کارگردان از ما تست بازیگری گرفت.

شما بیشتر در کارهای کمدی بازی می‌کنید. برای این انتخابتان دلیل خاصی دارید؟

چون خودم این‌گونه نمایش را دوست دارم و فکر می‌کنم بازیگرانی که کار طنز می‌کنند، از یک موهبت ویژه‌ الهی برخوردارند، چون باید استعداد ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانند دیگران را بخندانند.

یعنی تمایل ندارید بازی در گونه‌های دیگر را تجربه کنید؟

چرا، امتحان هم کرده‌ام، ولی خودم بشخصه طنز را بیشتر دوست دارم و فکر می‌کنم مخاطبانم هم بازی مرا در این گونه کارها بیشتر می‌پسندند.

کیفیت آثار طنز تلویزیونی را در حال حاضر و در مقایسه با کارهای گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم کیفیت آثار تلویزیونی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. مثلا در کمدی‌هایی که ما در سال‌های 71 و 72 کار می‌کردیم بزرگنمایی‌های زیادی می‌شد، ولی در حال حاضر طنز موقعیت بیشتر وجود دارد و برای همین مخاطب هم راحت‌تر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. ضمن این که به نظرم در حال حاضر در طنزهای موقعیت، تفکر و بینش بیشتری وجود دارد.

استقبال مردم از برنامه «خنده بازار» نشان داد مردم مجموعه‌های کمدی را که به صورت آیتمی تولید می‌شوند می‌پسندند، نظرتان در این باره چیست؟

به نظر من هر طنزی که براساس موقعیت شکل بگیرد، موفق است. طنز آیتمی هم همین‌گونه است. مهم‌ترین فرقش این است که در یک مقطع کوتاه قصه و موقعیتی را به نمایش می‌گذارد، البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که خیلی از موقعیت‌های طنز آنقدر مورد استفاده قرار گرفته که تکراری شده و دیگر مردم را نمی‌خنداند. به قول چخوف کمدی وقتی به وجود می‌آید که از مرز درام عبور کند. پس باید کارهای طنز به مراتب از کارهای دیگر پخته‌تر و بهتر باشد.

شما چه نوع کمدی‌ای را بیشتر می‌پسندید؟

کمدی و طنزی که براساس موقعیت نوشته شده باشد و تفکری پشت آن وجود داشته باشد.

و اما خانه اجاره‌ای. از نقش‌‌تان در این سریال برایمان بگویید.

من همیشه به این اصل معتقدم که نقش باید خودش گویای همه چیز باشد و خودش، خودش را به مخاطب بشناساند. چارچوب کلی قصه خانه اجاره‌ای را دوست دارم. قصه این مجموعه در ساختمانی می‌گذرد که افرادی در آن زندگی می‌کنند که هرکدام شرایط و داستان‌های خاص خودشان را دارند که همین مساله اتفاقات سریال را شیرین و جذاب کرده است.

در بیشتر نقش‌هایی که بازی می‌کنید، شیرینی خاصی دیده می‌شود، برای اجرای چنین نقش‌هایی از چه تمهیداتی استفاده می‌کنید؟

سادگی​ای که به آن اشاره کردید در اکثر مردم وجود دارد. البته این سادگی گاهی در خود شخصیت‌ها و نقش‌هایم وجود دارد. ولی معمولا خودم به این سمت می‌روم، چون دوست دارم با نقش‌هایم صادقانه برخورد کنم. چون نمایش صداقت در ارائه نقش، برایم جذاب است و مخاطب هم خیلی راحت می‌تواند با چنین شخصیتی همذات‌پنداری کند و دیگر لازم نیست بازیگر برای باوراندن نقش به مخاطب مدام او را راهنمایی کند.

شما از لحنی خاص هم استفاده می‌کنید که این لحن با آن سادگی گره می‌خورد و یک تیپ خاص را به وجود می‌آورد. در این مورد توضیح دهید.

بعضی خصوصیات در بازیگری کاملا شخصی است و هر بازیگری هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

نوذری: بعضی خصوصیات در بازیگری کاملا شخصی است و هر بازیگری هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد. درواقع هر بازیگری از مسیر خاص خودش به نقش نزدیک می‌شود و به آن نفوذ می‌کند

درواقع هر بازیگری از مسیر خاص خودش به نقش نزدیک می‌شود و به آن نفوذ می‌کند. نوع بیان شخصیت و لحنی که او با آن سخن می‌گوید هم یکی از راه‌های نزدیک شدن به نقش است. من بعد از تحلیل شخصیتی که قرار است نقش او را بازی کنم، گویش خاصی را هم برایش انتخاب می‌کنم. وقتی‌ نقش‌ها شباهت‌هایی باهم داشته باشند از یک گویش خاص برای آنها استفاده می‌کنم.

طنز خانه اجاره‌ای را چطور می‌بینید، به نظر من دچار شتابزدگی شده است.

بله، موافقم ولی قرار نبود این سریال به این زودی‌ها به پخش برسد. اما زمانی که گفتند باید سریال را به پخش برسانید، همه چیز یکدفعه تغییر کرد. از تغییر شخصیت‌ها گرفته تا متن‌‌ها که هرکدام چندین و چند بار عوض شدند. مثلا قرار نبود من و فیروزه اینقدر زود به یکدیگر علاقه‌مند شویم. به هر حال فشردگی زمان و اضطراب آنتن کار را به سمت شتابزدگی برد.

عکس‌العمل مخاطبان را تا این جای کار چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با این که به قول شما کار دچار شتابزدگی است، اما مردم خیلی خوب توانسته‌اند با این کار ارتباط برقرار کنند و خدا را شکر، آن را دوست دارند.

خودتان از این فشردگی بیش از حد کار خسته نمی‌شوید؟

چرا، ولی من دیگر طی این سال‌ها به این نوع کار کردن عادت کرده‌ام و با این شیوه کنار آمده‌ام. برای همین خیلی برایم آزاردهنده نیست.

نظرتان درباره کارگردانی رامین ناصرنصیر چیست؟

او در زمان کار جدی است. نوع کار را می‌شناسد و سواد لازم در این زمینه را دارد، اما انعطاف‌پذیری بالایی هم دارد که این مساله روی تمام مسائل اثر مثبت خود را گذاشته است.

خانه اجاره‌ای شخصیت‌ها و بازیگران زیادی دارد. این مساله را حسن کار می‌دانید یا ضعف آن؟

خب این مساله هم می‌تواند حسن باشد و هم ضعف. مثلا در صحنه‌های شلوغی مثل عروسی نمی‌توانیم خیلی نمای بسته داشته باشیم و از طرفی باید به قصه تمام شخصیت‌ها به یک اندازه پرداخته شود تا مخاطب گمراه نشود. ضمن این که متن‌ها باید قوی باشند تا مخاطب خسته نشود و کار را تا به آخر دنبال کند.

همزمان با سریال «خانه اجاره‌ای» سریال نقطه سر خط در حال پخش است. آیا بین این دو سریال رقابتی وجود دارد یا نه؟

خیر، چون قصه و شرایط هر کدام از ما کاملا با هم فرق دارد. ضمن این که هر دوی این کارها متعلق به شبکه 3 سیماست. بنابراین همه ما اعضای یک خانواده هستیم و در نهایت اگر کار خوب بسازیم همیشه مخاطب خواهیم داشت و دیگر نیازی به رقابت یا چشم و همچشمی وجود ندارد.

آیا آرش نوذری به کارگردانی فکر می‌کند یا خیر؟

بله، 2 سال پیش هم یک کار برای نیمه شعبان ساختم که متاسفانه پخش نشد، اما کارگردانی در نهایت برایم بعد از بازیگری قرار دارد و چون دوست ندارم دائم از این شاخه به آن شاخه بپرم، ترجیح می‌دهم اول در بازیگری به آن چیزی که می‌خواهم برسم و بعد سراغ کارگردانی بروم.

آیا در ایام نوروز شاهد کاری از شما خواهیم بود یا خیر؟

بله. سریال یکی بود، یکی نبود را به کارگردانی آقای احمدیان دارم که قرار است از شبکه 4 سیما روی آنتن برود که این مجموعه هم یک کار شاد و فرح‌بخش است.

و در نهایت این که بازی در فیلم‌های سینمایی را ترجیح می‌دهید یا سریال‌های تلویزیونی؟

مردم مرا با بازی در سریال‌های طنز و کمدی می‌شناسند و شاید آن ارتباطی را که در کارهای تلویزیونی با من برقرار می‌کنند در سینما نداشته باشند. البته برای من بازی در سینما یا تلویزیون فرقی ندارد. هرچند بازی در کارهای روتین را دوست دارم چون یک جورهایی کارهای شبانه مثل تئاتر است و بازیگر هر شب مخاطبانش را می‌بیند. آنها نقاط ضعف یا قوت او را می‌بینند و او را ارزیابی می‌کنند. به هر حال من فقط تلاش می‌کنم خاطره خوشی برای مخاطبانم به جای بگذارم و فقط همین مساله برایم مهم است.

محبوبه ریاستی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها