گزارش ادبیات

از کج خط تا مایع بر

هفته گذشته هفته‌ای آرام برای ادبیات بود؛ هفته‌ای که حاشیه چندانی نداشت. گرچه باید همین ابتدا آرزوی سلامتی و بهبودی برای نویسنده و مترجم پیشکسوت کشورمان ابراهیم یونسی را از درگاه خداوند متعال داشته باشیم. از یونسی تاکنون تالیفات داستانی بسیاری مانند «دلداده‌ها»، «رویا به رویا»، «مادرم دوبار گریست» و بیش از ۳۵ ترجمه، از جمله، «تاریخ ادبیات یونان» اثر رز هربرت جنینگز، «تکیه‌گاه» اثر درایز تودور، «قیام شیخ سعید پیران» اثر اولسن رابرت و «کردها و کردستان» اثر درک کینان به‌چاپ رسیده است. این داستان‌نویس پیشکسوت مدتی است که در بستر بیماری به سر می‌برد و متاسفانه پزشکان مشکل او را آلزایمر تشخیص داده‌اند.
کد خبر: ۴۴۶۵۱۱

قصه کربلا

هفته گذشته نویسنده «قصه کربلا» از ناشر این کتاب (نشر عماد) انتقاد مفصلی کرد و حسابی به قول معروف از خجالت این نشر در آمد و تاکید کرد که سیستم نشر ما مریض است.

مهدی قزلی که مجموعه 10 جلدی قصه کربلا را نوشته است، گفت: من درباره ناشر تقریبا اشتباه کرده‌ام. اگر قصه کربلا را خودم چاپ کرده بودم، بیشتر از این‌ها چاپ خورده بود و اکنون به چاپ ششم ، هفتم و شاید دهم می‌رسید. او با بیان این‌که نمی‌داند کدام کتابفروشی کتابش را می‌فروشد، ادامه داد: زمانی که کار را به ناشر دادم، حرفه‌ای‌ترین برخوردی که می‌شد با یک نویسنده انجام داد با من صورت گرفت. طرحم را دیدند، سوابقم را ملاحظه کردند، قرارداد بستند و پیش پرداخت دادند. این اتفاق در حوزه نشر کم می‌افتد. درضمن این کار را خودم انجام داده و از ناشر سفارش نگرفته بودم.

قزلی افزود: اما این رفتار حرفه‌ای تنها تا زمان چاپ انجام شد و بعد از آن، درست زمانی که کار و وظیفه ناشر باید شروع شود، کار آنها تمام شد.

این نویسنده تاکید کرد: کتاب در بازار نیست و مخاطبان فراوانی که دنبال قصه کربلا می‌گردند، نمی‌توانند آن را پیدا کنند. ناشر باید چاپ جدید آن را برای محرم روانه بازار کتاب می‌کرد، اما الان پیدا نمی‌شود. او در انتها گفت: نمی‌خواهم به ناشرم غر بزنم، اما سیستم نشر ما مریض است.

«کج‌خط» به‌جای «اسلش»

همان‌طور که همه می‌دانیم یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی که در طول یک دهه گذشته به آن پرداخته است، معادل‌سازی برای واژه‌های بیگانه‌ای است که به زبان فارسی وارد می‌شوند. این فرهنگستان بتازگی تعدادی واژه جدید مصوب کرده است که مروری بر آنها خالی از لطف نیست:

ماساژ: ورزمان‌/‌ مدیتیشن: خودآرامی‌/‌ تانکر: مایع‌بر‌/‌ مونولوگ: تک‌گویی‌/‌ کلیپ: تکه‌فیلم‌/‌ اسلش: کج‌خط‌/‌ باربیکیو: سیخی کباب‌کردن‌/‌ گریل: شبکه‌ای کباب‌کردن.

سینا علی محمدی‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها