شهرها و جاذبه‌ها

روح شیخ ابوالحسن خرقانی ناراحت است

یکی از مقاصد گردشگری شاهرود از بعد فرهنگی و عرفانی، علاوه بر آرامگاه بایزید بسطامی، شیخ حسن جوری و ابن‌یمین فرومدی، آرامگاه عارف نامی شیخ ابوالحسن خرقانی در قلعه نوخرقان است که در 24 کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و براساس برآورد اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود سالانه بالغ بر 130 هزار گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن آن به این منطقه سفر می‌کنند. اما با وجود این رقم بالای گردشگر، روستای نوخرقان فاقد امکانات اولیه برای اسکان و پاسخگویی به دیگر نیازهای فوری و اولیه این مسافران دوستدار علم و عرفان است، به طوری‌که تلخی نبود امکانات، خستگی را به تن زائران این شیخ باقی می‌گذارد و شوق و شیرینی اولیه سفر را به تلخکامی در پایان سفر مبدل می‌سازد.
کد خبر: ۴۰۷۴۱۷

به گفته اهالی قلعه نوخرقان، با وجود این که همه ساله تعداد زیادی از عاشقان علم و عرفان برای زیارت آرامگاه شیخ‌ابوالحسن خرقانی به این منطقه سفر می‌کنند، این منطقه فاقد امکانات اولیه برای اسکان این مسافران است و آنها برای تهیه غذا و مکان اقامت مناسب باید مسیر 18کیلومتری خرقان تا بسطام را طی کرده و خود را به آنجا برسانند.

یکی از اهالی نوخرقان با بیان این که در کتابفروشی‌های این منطقه حتی یک کتاب هم درباره شیخ ابوالحسن خرقانی یافت نمی‌شود،‌ می‌گوید: در محل آرامگاه نیز افراد و راهنمایانی که اطلاعات کافی از این عارف بزرگ داشته باشند، وجود ندارد در حالی که یکی ازمسائلی که در جذب گردشگر موثر است، وجود یک فرد آگاه و آشنا برای راهنمایی و پاسخگویی به سوالات گردشگران است.

به عقیده وی، روح شیخ ابوالحسن خرقانی حتما از این وضعیت ناراحت است.نبود تابلوی راهنما در ابتدای جاده منتهی به روستای خرقان نیز یکی دیگر از مسائلی است که کریمی، یکی دیگر از اهالی قلعه نوخرقان به آن اشاره کرده و می‌گوید: اداره راه اجازه نصب تابلو در ورودی جاده روستا را نمی‌دهد و به خاطر نبود این تابلوی راهنما بسیاری از گردشگران برای یافتن این مکان دچار گمراهی شده و از روستاهای اطراف سر در می‌آورند. وی یکی دیگر از نیازهای اساسی گردشگران را داشتن یک دستگاه خودپرداز می‌داند که به رغم پیگیری‌های مکرر مسوولان محلی هنوز به نتیجه نرسیده است.

حسن قاسمی، یکی از اعضای شورای اسلامی قلعه نوخرقان اما کم بودن جمعیت روستا را یکی از دلایل کم توجهی به این منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: این در حالی است که بر اساس مدارک موجود قلعه نوخرقان در گذشته صاحب بخشداری بوده و حتی روستاهای اطراف زیر نظر این محل اداره می‌شده است. رئیس شورای اسلامی خرقان نیز با اشاره به تقسیمات کشوری در این باره می‌گوید: قلعه نوخرقان به سبب کمی جمعیت، روستا شناخته می‌شود اما با توجه به وجود آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و گردشگردان داخلی و خارجی، نیازمند مدیریت شهری است.

علی‌اکبر مهاجری با بیان این که سال گذشته برای اجرای فاز یک طرح گردشگری مبلغ 60 میلیون تومان به این روستا اختصاص داده شده بود می‌افزاید: این مبلغ بسیار ناچیز است و ما برای اجرای طرح گردشگری با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم. وی با انتقاد از وزارت راه و مسکن تصریح می‌کند: به رغم پیگیری‌های مکرر هنوز بهسازی و روکش آسفالت این منطقه شروع نشده و با توجه به کنده‌کاری‌های انجام شده برای لوله‌کشی گاز و آب، بخش‌هایی از همان آسفالت قدیمی نیز زخمی شده که بارها شهرداری با هزینه‌های زیاد اقدام به ترمیم آنها کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان شاهرود نیز به عدم برگزاری کنگره جهانی شیخ ابوالحسن خرقانی اشاره کرده و می‌گوید: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته در 7 سال گذشته هنوز مجوز لازم برای برگزاری کنگره جهانی شیخ ابوالحسن خرقانی صادر نشده است در حالی که برگزاری این گنگره و آشنایی جوانان با این شخصیت و عرفان ناب، باعث دوری گزیدن آنها از عرفان‌های کاذب و دروغین می‌شود.

از آنجا ‌که شیخ ابوالحسن خرقانی یکی از عرفای قرن چهارم و پنجم هجری و از چهره‌های بسیار درخشان عرفان ایرانی است که در آزاداندیشی و مردم گرایی جهانی دارای تفکر والای عرفانی کم‌نظیری بوده و از آوازه و شهرت جهانی برخوردار است و هر ساله گردشگردان بسیاری از نقاط مختلف جهان به این منطقه سفر می‌کنند، فراهم کردن امکانات لازم در خصوص جذب بیشتر و رفاه حال توریست و گردشگر که یکی از عوامل کسب درآمد نیز به شمار می‌رود، لازم و ضروری است و توجه و همت مسوولان محلی و ملی را می‌طلبد.

محمدمهدی نوروزی ‌/‌ جام‌جم سمنان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها