«جنگ جمل» به زبان ساده
درباره «الجمل» به قلم آزاده جهان‌احمدی

«جنگ جمل» به زبان ساده

آیا کسی شک دارد طلحه و زبیر عهد خود را با امام علی (ع) شکستند

پاسخ آیت‌الله مکارم به معترضان «مختارنامه»

پخش قسمت‌های اخیر سریال عظیم مختارنامه که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در بر می‌گیرد واکنش‌های متفاوت بسیاری را در جهان برانگیخته است. به نظر می‌رسد با آماده شدن این سریال برای پخش از شبکه‌های جهانی هجمه‌ها علیه این سریال افزایش چشمگیری داشته است. به هر حال این انتظار نیز از سریال مختارنامه می‌رفت که با توجه به تاثیری که در بین مخاطبان ایرانی در جهت افزایش معرفت دینی و تاریخی داشته، همین تاثیر را در میان مخاطبان جهان اسلام و حتی کشورهای دیگر داشته باشد. اگرچه حملات بسیاری با هدف ندیدن و دور کردن مخاطبان از این سریال صورت گرفته اما به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها آتش حمله به این سریال ایرانی فروکش کند.
کد خبر: ۳۷۸۲۰۴

این سریال تاریخی می‌کوشد با روایت فرازهای مهمی از تاریخ اسلام تصویری ملموس از جامعه اسلامی و شخصیت‌های مختلف آن در قرن اول هجری ارائه دهد، اما هنوز بیش از 14 قسمت از پخش این سریال فاخر نمی‌گذرد که جبهه‌گیری‌های مغرضانه و هدفمند در برابر این سریال از سوی برخی از شبکه‌های عرب‌زبان منطقه باعث شده که این سریال بیش از پیش در منطقه و جهان خبرساز شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد این حجم از تبلیغات علیه این سریال بیشتر از آن‌که به خود سریال برگردد به تاثیری است که ممکن است این سریال روی انبوه مخاطبان خود بگذارد، به این دلیل برخی از شبکه‌های عرب‌زبان با طرح مسائل غیرواقعی درباره این سریال نگرانی شدید خود را از پخش این سریال از بعضی شبکه‌های عرب‌زبان از جمله شبکه «آی‌فیلم» اعلام کرده‌اند.بجز این پاره‌ای اظهار نظرها درباره این سریال در خارج از کشور توسط کسانی صورت گرفته که اساسا اذعان کرده‌اند تاکنون موفق نشده‌اند هیچ‌کدام از قسمت‌های این سریال را نظاره‌گر باشند.

اهانت با روایت تاریخ فرق دارد

در مقابل این واکنش‌ها به پخش این سریال، دیروز حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با حمایت از سریال مختارنامه گفت: برخی عالمان سنی اعتراض کرده‌اند که برخی از برنامه‌های تاریخی صدا و سیما اهانت به صحابه پیامبر(ص) است حال آن‌که باید توجه کنند که اهانت با نقل یک مساله و حکایت تاریخی فرق دارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ما نمی‌گوییم اهانت صورت بگیرد، اما نباید تاریخ را هم نگفت. آیا کسی می‌تواند منکر جنگ جمل باشد یا این‌که کسی شک دارد طلحه و زبیر، با امام زمان خود عهد شکستند؟

وی تاکید کرد: چشمانمان را روی تاریخ نبندیم. شما در ردیف علما هستید و باید بدانید تحقیر و تحقیق دو مساله مجزا از همدیگر هستند.

وی افزود: اشکال دیگری که در نقد علمای اهل سنت در بیان مسائل تاریخی می‌توان ذکر کرد این است که چرا قرآن تاریخ را ذکر کرده است؟

تاریخ فراموش نمی‌شود

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که علمای اهل سنت عنوان می‌کنند که قرآن تنها تاریخ قبل از اسلام را ذکر کرده است، باز هم می‌گوییم مسائل تاریخی را نمی‌توان فراموش کرد، چرا که بیان مسائل تاریخی در کتاب‌ها پر است؛ اصلا کتب شیعه را کنار می‌گذاریم و کتب اهل سنت را در مورد اشخاصی چون عبدالله بن زبیر و غیره حکایت می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نباید نسبت به برادر مومن خود اهانت کرد، گفتند: کمترین اهانت به برادر مسلمان موجب خارج شدن از ولایت ایمانی و اخوت اسلامی است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این‌که نسبت کفر به دیگری دادن سبب خارج شدن انسان از ایمان خواهد شد، افزود: خداوند هیچ علمی را از کسی قبول نمی‌کند در حالی که نسبت بدی به برادر مسلمان خود داده باشد.

نمی‌توان به دیگران نسبت ارتداد داد

وی گفت: تکفیر کردن افراد و نسبت دادن حکم ارتداد به‌دیگری به راحتی نیست و نمی‌توان کسی را به‌راحتی متهم‌به ارتداد کرد، مانند برخی وهابی‌ها یا سلفی‌ها که حکم ارتداد می‌دهند!

وی با اشاره به سخنی از پیامبر(ص) اظهار کرد:‌جایز نیست کسانی که رو به قبله نماز می‌خوانند و در این مساله مشترک هستند، نسبت به تکفیر و ارتداد به یکدیگر دهند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: نباید نسبت به دیگران که کاری نکرده‌اند، نیت بدی در ذهن داشت، زیرا در این صورت اعمال مورد قبول واقع نخواهد شد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که انجام اعمال دینی راحت، اما شرایط قبول آنها سخت است، گفت: لازمه قبولی اعمال، پاکی دل و روح است، بنابراین روح باید پاک باشد و از دروغ و تهمت دوری کند.

دفاع یک شبکه عراقی از مختارنامه

باید توجه داشت که پیشتر نیز پخش برخی سریال‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مثل حضرت یوسف(ع) و بشارت منجی نیز مخالفت برخی از علمای سنی را در پی داشته است.

البته دفاع از سریال مختارنامه تنها از سوی مسوولان ایرانی صورت نگرفته است و برخی شبکه‌های عربی نیز در مقابل مخالفان سریال مختارنامه صف‌آرایی کرده‌اند. به عنوان مثال شبکه ماهواره‌ای عراقی« الانوار 2» گفته است: سریال المختار - مختارنامه در کشورهای عربی با نام المختار پخش می‌شود - به عنوان مثال جوابی است براسلام ساخته امویان و بخصوص یزید که در دشمنی کامل با اسلام ناب محمد(ص) بود.

با این همه باید اذعان کرد تلویزیون موفق شده با صرف هزینه و برنامه‌ریزی‌های درازمدت، برنامه‌های جذاب و تاثیرگذار برای افزایش معرفت دینی در کشور و بویژه جهان‌اسلام پدید آورد.

مختارنامه نمونه عینی این فرآیند است که تنها بعد از گذشت بیش از 10 قسمت با واکنش‌های مختلفی در کشور و جهان اسلام مواجه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها