توسط محققان کشورمان

زیرسطحی هوشمند ساخته شد

رییس پژوهشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف از طراحی و ساخت زیرسطحی هوشمند توسط محققان این پژوهشکده خبر داد.
کد خبر: ۳۶۹۸۲۴

به گزارش ایسنا ، دکتر محمد سعید سیف ، رییس پژوهشکده مهندسی دریا گفت: امروزه حوزه فعالیت‌ زیرسطحی ‌های هوشمند به دلیل کاربرد فرآوان آنها در بخش‌های مختلف صنایع دریایی بسیار گسترش یافته است. یکی از کاربردهای مهم زیر دریایی‌های هوشمند ، انجام بازرسی‌ و مانیتوریگ در بستر دریاست.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: برای طراحی زیرسطحی هوشمند و جهت دست یافتن به یک فرم بدنه مناسب از نظر هیدرواستاتیکی و هیدرودینامیکی، تخمین ضرایب هیدرودینامیکی و شبیه‌سازی حرکات زیر سطحی هوشمند در مرحله طراحی بسیار مهم است.

وی افزود: همچنین قابلیت کنترل و مانور زیردریایی باید توسط مدل‌های ریاضی دقیق مورد بررسی قرار گیرد. مدل ریاضی شامل نیروها و ممان‌های هیدرودینامیکی است که به صورت ضرایب هیدرودینامیکی بیان می‌شوند بنابراین برای شبیه‌سازی دقیق کارکرد زیرسطحی به دست آوردن مقدار دقیق این ضرایب ضروری است.

زیرسطحی SUT-2 یک زیرسطحی هوشمند است که در مرکز پژوهشی مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است.

دکتر سیف خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انجام شده در این طرح شامل: طراحی خطوط بدنه و استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی جهت بهینه‌سازی بدنه، طراحی مکانیکی و هیدرومکانیکی، طراحی سازه‌ای، ساخت و راه‌اندازی و انجام تست‌های اولیه، طراحی سیستم موقعیت یاب دقیق بدون نیاز به ارتباط با خارج از وسیله و طراحی و ساخت مدارها و سیستم‌های حسگری مربوط است.

وی گفت: در این طرح از دینامیک سیالات محاسباتی جهت شبیه سازی هیدرودینامیکی جریان اطراف بدنه زیرسطحی SUT-2 استفاده شده و نتایج حاصل با نتایج تست مدل در آزمایشگاه مهندسی دریا و نیز نتایج زیرسطحی ریموس مقایسه شده است. مقایسه نتایج، انطباق خوب و قابل قبولی را نشان می‌دهد.

سیف تصریح کرد: استفاده از روش مدل‌سازی عددی به جای فرآیند پیچیده و هزینه بر ساخت و تست مدل در مرحله اولیه طراحی علاوه بر کاهش زمان مطالعات باعث افزایش دقت شده است.

گفتنی است ؛ در این طرح بهنام صادق‌زاده پراپری، مسعود رحیمیان، پوریا سپهربند و مهدی فرشچی به عنوان همکار فعالیت می کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها