موفقیت محققان کشور

آنتی بادی زهر عقرب زرد تولید شد

محققان پارک علم و فناوری خوزستان با جداسازی و شناسایی اجزای سمی زهر عقرب زرد، آنتی بادی اختصاصی آن را تولید کردند. سم عقرب زرد موجب تخریب خون و کلیه می شود از این رو کشنده است و تاکنون درمان خاصی برای آن وجود نداشته است.
کد خبر: ۳۴۲۴۵۸

مهندس حسین حنیفی مجری این طرح پژوهشی در گفتگو با مهر ، نام این عقرب را «همی اسکورپیوس لپتوروس» ذکر کرد و گفت: این عقرب با نام عمومی عقرب «زرد» شناخته می شود که بومی ایران است و در منطقه خوزستان دیده می شود. این عقرب در این منطقه موجب مرگ و میر به ویژه در کودکان می شود.

وی به ویژگی های این عقرب اشاره کرد و افزود: این عقرب به رنگ زرد است و اندازه بسیار کوچکی دارد. ماهیت زهر آن از نوع «سایتو توکسین» است از این رو بافت محل عقرب زدگی تخریب می شود و به صورت سوختگی قابل مشاهده است.

مجری این طرح همولیز شدن خون و تخریب کلیه را از دیگر عوارض سم عقرب زرد نام برد و اظهار داشت: فردی که دچار عقرب زدگی می شود لازم است ضمن تزریق آنتی بادی ، خون وی نیز تعویض شود که در خیلی موارد موثر واقع نمی شود و منجر به فوت فرد می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون از سرم «پلی والان» استفاده می شده است ، یادآور شد: این سرم به عنوان آنتی بادی زهر 5 عقرب به کار می رود که کیفیت لازم را برای کاهش اثرات سم عقرب زرد ندارد از این رو این سرم با دوز بالا به بیمار تزریق می شود که در این صورت در مفاصل رسوب و دردهای مفصلی را برای فرد آسیب دیده ایجاد می کند.

حنیفی به آنتی بادی تولید شده اشاره و خاطرنشان کرد: سم عقرب دارای پروتئین های زیادی است که یکسری از آن سمی و برخی دیگر غیر سمی است. با استفاده از سیستم های کروماتوگرافی اجزای سمی زهر را با استفاده از حیوانات آزمایشگاهی شناسایی و جداسازی کردیم و به صورت اختصاصی علیه اجزای سمی، آنتی ژنوم تهیه کردیم.

این محقق افزود: آنتی ژن (اجزای سمی زهر عقرب) را به صورت نانو ذرات درآوردیم تا بتوان آن را به تدریج وارد بدن حیوان کنیم تا باعث مرگ نشود و بتوانیم آنتی بادی مورد نظر را از بدن حیوانات دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: آنتی ژن به مرور در بدن حیوان آزاد می شود و سیستم ایمنی بدن حیوان به گونه ای رفتار می کند تا آنتی بادی مورد نیاز را علیه آنتی ژن بسازد.

حنیفی خالص سازی آنتی بادی را گام دیگر این طرح نام برد و اضافه کرد: این آنتی بادی به صورت اختصاصی برای زهر عقرب زرد تولید شده است و تزریق آن به فرد آسیب دیده علاوه بر درمان وی، مانع گسترش عوارض مربوط به گزش می شود.

مدیرعامل شرکت کیمیا سل پژوهان با بیان اینکه در حال حاضر DNA این آنتی بادی در دست تدوین است یادآور شد: با تدوین DNA این آنتی بادی امیدواریم بتوانیم مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای انجام تست های بالینی دریافت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها