گفتگو با حسن کامرانی‌فر،‌کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی 2010

در آفساید زندگی زیاد گیر افتاده‌ام

حسن کامرانی‌فر اگرچه ابتدا به عنوان کمک داور ذخیره دیدار آرژانتین و نیجریه قضاوت در جام نوزدهم را آغاز کرد، اما پس از آن به عنوان کمک‌داور اول، بازی حساس فرانسه و مکزیک را پرچم زد و با یک تصمیم‌گیری بموقع جامعه داوری دنیا را به تحسین واداشت. پس از این دیدار هم اگرچه او قضاوت قابل قبولی در دیدار سوئیس و شیلی داشت، اما خیلی‌ها معتقد بودند تیم داوری خلیل‌الغمدی که کامرانی‌فر در آن حضور داشت و مخصوصا شخص داور وسط آنقدر راضی‌کننده ظاهر نشد. با تمام اینها حسن کامرانی‌فر در میان استقبال سرد مسوولان شهرش به مشهد برگشت و دوباره در جمع خانواده‌ای حاضر شد که حاضر است برایشان هر کاری بکند. چند روز بعد از این بازگشت و درست 2 ساعت مانده به آغاز فینال نوزدهمین جام جهانی فوتبال، مهمان خانه این کمک‌داور 38 ساله کشورمان شدیم تا در جمع صمیمانه خانوادگی‌اش با او درباره همه چیز گپ بزنیم.
کد خبر: ۳۴۱۵۱۸

اولین بار چه شد که فکر کردید ممکن است بتوانید یک داور خوب باشید؟

این شرایط زندگی آدم‌هاست که هر فرد را به سمت خاصی سوق می‌دهد. برای من هم حضورم در دبیرستان ورزش سرآغاز داوری‌ام بود. آن موقع یک دوره کلاس گذاشتند که اولین کلاس داوری برای 16 ساله‌ها بود، من بودم، محسن ترکی، محسن قهرمانی و آقای سخندان و چند نفر دیگر. البته تعداد هنرجویان آن کلاس زیاد بود، اما فقط ما بودیم که ادامه دادیم و حالا نتیجه‌اش را می‌بینید.

حالا چرا کمک داوری؟

این ماجرا مال اوایل نبود. سال 79 وقتی وارد فهرست ملی شدم، باید بین کمک‌داوری و داوری یکی را انتخاب می‌کردم که من هم با توجه به روحیاتم اولی را انتخاب کردم. وگرنه قبل از آن داوری هم می‌کردم، ولی خب تصمیم به ادامه کمک داوری گرفتم و الان بشدت خوشحالم.

اولین بازی که رسما لباس داوری به تن کردید و آن را سوت زدید، کدام بازی بود؟

رسمی که نبود، اما اولین بازی که لباس زرد داوری را به تن داشتم، بین دو تیم مدرسه فوتبال بود که وسط دو نیمه یک دیدار از لیگ آزادگان برگزار می‌شد، تمام آن بازی یک ربع بود که من داورش بودم!

آن موقع هیچ وقت فکر می‌کردید یک روزی در جام جهانی باشید؟

خب برای هر داوری، شروع کارش از درجه 3 است و طبیعتا آرزوی یک داور درجه 3 جام جهانی است. این مساله نه در داوری که در بین بازیکنان و مربیان هم طبیعی است.

پس الان رسیدید به سقف آرزوها. بعد از این قرار است چه اتفاقی برای کامرانی فر بیفتد؟

من 20سال است قضاوت می‌کنم و نزدیک 10 سال است که به صورت حرفه‌ای در رده‌های بالا هستم. من در المپیک بوده‌ام، جام ملت‌های آسیا و آفریقا هم بوده‌ام و هنوز هم دو دوره دیگر می‌توانم در جام جهانی باشم، اما واقعیت این است که من برای رسیدن به جام جهانی شرایط سختی را گذراندم، دوره‌های سختی را پشت سر گذاشتم. سخت نه به این معنی که از پسش برنیایم، به این دلیل که تمام شرایط اعزام به جام جهانی را نداشتم و خودم تک و تنها آنها را به دست آوردم. من ادعا می‌کنم که در جام جهانی فراتر از یک نفر بودم.

انگار این مشکلات خسته‌تان کرده.

به هر حال ادامه کار من حالا دیگر بستگی به برخی شرایط دارد. برای رسیدن به جام جهانی خیلی چیزها را از دست دادم و از خیلی مسائل گذشتم. بهترین ساعات عمرم را کنار خانواده‌ام نبودم، یک سری شرایط مهمی که می‌توانستم به دست بیاورم را به دست نیاوردم تا جام جهانی را داشته باشم.

بعد از بازی سوئیس و شیلی مردم ایران منتظر بودند که کامرانی‌فر برگردد، ولی باز خبر رسید که ماندنی شدید. در این باره توضیح می‌دهید؟

اتفاقا من هم وقتی این خبر را شنیدم تعجب کردم، چراکه اصلا قرار نبود برگردم! دوست هم ندارم زیاد در این مورد صحبت کنم، چون بعضی دوستان با اهداف خاصی این اخبار را منتشر کردند که مثلا تیم ما تیم ذخیره است یا کامرانی‌فر را نخواستند و دارند پس می‌فرستندش!

فکر می‌کنید اگر با تیم داوری مسعود مرادی در جام حاضر می‌شدید، وضعیت چه فرقی با الان داشت؟

هر تیم داوری باید حداقل 3 سال باهم کار کند تا در جام جهانی بی‌نقص حاضر شود، اما تیم آقای مرادی بعد از المپیک عملا از جام جهانی حذف شد و من یکباره برای تیم آقای خلیل‌الغمدی انتخاب شدم و فقط 5ماه با هم بودیم. با این حال الان از عملکردم راضی هستم.

خودتان در جام جهانی طرفدار کدام تیم بودید؟

مطمئن باشید اگر یک داور طرفدار تیم خاصی باشد، بیش از 2 یا 3 بازی را قضاوت نمی‌کند و بالاخره معلوم می‌شود. به شما اطمینان می‌دهم که نه‌تنها من که هیچ یک از داوران ما گرایش به هیچ تیمی ندارند. اگر غیر از این بود به هیچ کجا نمی‌رسیدند.

در خارج که برای انتخاب دستتان آزاد است.

باور کنید، من نه از گل زدن تیمی خوشحال می‌شوم، نه از گل خوردن کسی ناراحت. من اگر هم فوتبال ببینم بیشتر عملکرد داوران را می‌بینم و اصلا توجهی به بازی نمی‌کنم.

یعنی شما بازی فرانسه و مکزیک را که قضاوت کردید به فرانسه به عنوان یک قهرمان نگاه نکردید؟

مطمئن باشید نه، اگر این طور بود آن صحنه خاص آن هم به نفع مکزیک اتفاق نمی‌افتاد.

بعد از آن صحنه که باعث گل مکزیک شد، جو ورزشگاه چطور بود؟

تا زمانی که صحنه آهسته آن حرکت برای مسوولان و کارشناسان که بازی را دنبال می‌کردند پخش نشده بود، 99 درصد آنها این حرکت را اشتباه تلقی می‌کردند، اما من با قاطعیت تمام تصمیم گرفتم و یک درصد شک نکردم.

در بازی بعدی هم که شما یک بازیکن را اخراج کردید؛ انگار کلا خیلی با داور وسط هماهنگ هستید یا خیلی به حرفتان گوش می‌کنند‌؟

خب داوری یک تیم است و سعی همه تیم بر این است که عملکرد کلی‌شان مثبت باشد تا بتوانند در مرحله بعدی قضاوت کنند، من و داور عربستانی غیر از فوتبال رابطه عاطفی خوبی هم با یکدیگر داشتیم. در صحنه اخراج آن بازیکن نظر داور هم همین بود، ولی من که گفتم او دیگر شک نکرد و کارت قرمز را داد.

همین مساله باعث شد تا یک درگیری لفظی هم با هیتسفلد داشته باشید.

شاید باور نکنید، اما هیتسفلد فقط بازیکنانش را از من دور می‌کرد تا کسی با من درگیر نشود. ایشان کوچک‌ترین بی‌احترامی به من نکرد و حتی بعد از بازی هم به سمت من آمد و دست داد و بابت حرکات بازیکنانش عذرخواهی کرد.

کدام یک از بازی‌های جام جهانی بود که دوست داشتید قضاوت کنید و نشد؟

من وقتی رفتم آفریقا با یک دید کاملا حرفه‌ای رفتم و اصلا به این فکر نکردم که خدا کند فلان بازی را به من بدهند، در حالی که طبیعی است داوران دوست داشته باشند بازی خاصی را قضاوت کنند. اما من فقط خواستم در کارم موفق باشم، حالا در هر مسابقه‌ای که می‌خواست باشد.

تا به حال شده بعد از اتخاذ یک تصمیم بفهمید اشتباه کردید، ولی جای پس و پیش نباشد؟

خب طبیعتا برای هر داوری اتفاق افتاده است و به قول شما اصلا راه برگشت هم ندارد. برای من هم حتما اتفاق افتاده و فهمیدم که اشتباه کرده‌ام، ولی این مربوط به زمانی بوده که هنوز در حال کسب تجربه بودم.

وقتی اشتباهی پرچم می‌زنید بعدش چه حسی دارید؟

در داوری بحثی داریم که مربوط به روح و روان است و خوشبختانه من با آن آشنا هستم، برای همین سعی می‌کنم، تمرکز کنم که اشتباهاتم کمتر شود و بهتر قضاوت کنم.

کلا فکر می‌کنم یک خونسردی خاصی دارید؟ در بازی سوئیس و شیلی اوتمار هیتسفلد مربی بزرگ سوئیس فریاد می‌زد، اما پاسخ شما یک لبخند ملیح بود!

بعضی از خصوصیات به افراد مختلف در حرفه‌شان کمک می‌کند؛ خونسردی من هم در شغلم خیلی به من کمک می‌کند. در زمین فشار زیادی به تیم داوری می‌آید که من با خونسردی بر آن غلبه می‌کنم. اصلا شاید یکی از دلایل رسیدن من به جام جهانی، همین خصیصه‌ام باشد. من مسائلی را در زمان قضاوت دیدم که به مراتب بدتر از فریادهای یک مربی است، اما به کارم ادامه داده‌ام.

صدای ووووزلاها روی اعصاب شما نبود؟

به نکته خوبی اشاره کردید، همین تمرکزی که ازش حرف زدیم باعث شد صدای دلخراش آن شیپورها کوچک‌ترین خللی در کارم ایجاد نکند، در حالی که خیلی از داوران به وجود آنها در ورزشگاه اعتراض داشتند.

با این قضاوت‌ها فکر می‌کنید حضورتان در جام جهانی 2014 برزیل قطعی شده؟

من با حضورم در این جام اکثر شرایط حضور در جام بعدی را به دست آوردم که مهم‌ترینش اعتماد کمیته داوران فیفاست. الان راه رسیدن من به جام جهانی 2014 خیلی ساده‌تر از دیگر داوران است، ولی هیچ‌وقت دلم را به این مساله خوش نمی‌کنم و اگر قرار باشد به داوری ادامه بدهم، بیشتر از الان تلاش می‌کنم.

حتما می‌دانید که با این وضعیت براحتی می‌توانید بار و بندیل را جمع کنید و در یک کشور اروپایی به قضاوت ادامه دهید. اصلا به این موضوع فکر کرده‌اید؟

نه، من هر چه به دست آوردم از اینجا بوده و کنار همین داوران شده‌ام کامرانی‌فر. اتفاقا پیشنهاداتی بوده، اما اصلا به این موضوع فکر هم نمی‌کنم.

حتی اگر وضعیت حمایت فدراسیون‌نشینان مثل الان باشد؟

من نمی‌گویم وضعیت حمایت کردنشان بد است، فقط توقع دارم که بیشتر به وضعیت داوری فکر کنند. واقعا حضور یک داور در جام جهانی اعتبار کمی برای یک کشور نیست که من توقع دارم بعد از این نه به من که به کل جامعه داوری بیشتر توجه شود.

برگردیم به آفریقا و محل اقامتتان... .

ما در هتلی خارج از شهر بودیم برای این که در دسترس مردم نباشیم. از این هتل هم چند تیم پلیسی محافظت می‌کرد. هیچ‌کس هم حق ورود و خروج به این هتل را نداشت. برای تمریناتمان هم مسیری حدودا 20 دقیقه‌ای را با اسکورت پلیس می‌دویدیم.

تمرین؟ کمک‌داوری چه تمریناتی دارد؟

تمرین بدنسازی داریم و عملی. یک تیم کامل سر تمرینات بودند و تمام شرایطی که ممکن است برای یک تیم داوری پیش بیاید را برای ما تکرار می‌کردند و ما مدام تمرین می‌کردیم. مثلا دائما ما را در موقعیت آفساید قرار می‌دادند که تصمیم‌گیری کنیم که خوشبختانه من در این مدت در 20 تست سخت آفساید قرار گرفتم و از همه‌اش سربلند بیرون آمدم.

33 روزی که در آفریقا بودید، غیر از 180 دقیقه که داور بودید و 180 دقیقه ذخیره، بقیه‌اش را چه می‌کردید؟

خب من 4 بازی دیگر را هم از نزدیک تماشا کردم و دیگر همان تمرینات سنگین که گفتم کل وقت ما را گرفته بود، ضمن این‌که 3 روز قبل از هر بازی ما به محل برگزاری مسابقه اعزام می‌شدیم و تا 2 روز بعد از بازی هم آنجا بودیم.

پس از آفریقا خاطره شیرینی ندارید؟

موقع برگشت از بازی فرانسه و مکزیک واقعا برایم خیلی جالب بود که نزدیک به 70 داور بزرگ جام‌جهانی در هتل منتظرم بودند و تا وارد شدم برایم کف زدند و با من روبوسی کردند. آنها به خاطر آن تصمیم درست تشویقم کردند.

کمک داور ذخیره یعنی چه؟ انگار یک جور دلخوشی است برای داوران!

نه اصلا این‌طور نیست. کمک‌داور ذخیره به‌وسیله یک سیستم ارتباطی به داور وسط و داور چهارم متصل است و در خیلی از صحنه‌ها می‌تواند به داور کمک کند. من در هر دو بازی که ذخیره بودم، داور وسط‌ها از من خواستند که اگر صحنه‌ای مشاهده کردم که از دید آنها دور بود، حتما اعلام کنم. پس آن ذهنیت که در صورت مصدومیت داور، کمک‌داور ذخیره داخل زمین می‌شود، فقط یک بعد ماجراست.

پس ناامید نشدید که روز اول گفتند ذخیره هستید؟

نه، اتفاقا آن انتخاب اول خیلی به من کمک کرد. بازی آرژانتین و نیجریه بازی کمی نبود، داوری داشت که از بزرگ‌ترین داوران جهان بود.

دستمزد هر داور در جام‌جهانی چقدر بود؟

حقیقتش هنوز مشخص نیست، منتظریم اعلام کنند و بدهند.

شما 2 دربی مهم را هم پرچم زده‌اید، در این باره صحبت کنید.

بازی اول که برای تیم داوری شرایط بسیار سختی بود؛ چرا که ما باید ثابت می‌کردیم ایرانی‌ها می‌توانند دربی را به بهترین شکل قضاوت کنند و بعد از 14سال می‌گفتیم که حضور داوران خارجی برای قضاوت بازی سرخابی‌ها یک اشتباه بوده. خوشبختانه حالا می‌بینیم تلاشمان نتیجه داده و ایرانی‌ها دربی را قضاوت می‌کنند.

خودتان اهل فوتبال بازی کردن هم هستید؟

چون مربی ورزش مدرسه هستم، فقط زنگ‌های ورزش با بچه‌ها بازی می‌کنم.

کلا اوقات فراغتتان چطور می‌گذرد؟

من خوشبختانه یا متاسفانه کمتر ایران هستم. من در 6 ماه گذشته روی هم رفته 2ماه در ایران نبودم، برای همین ترجیح می‌دهم اوقات بیکاری را فقط کنار خانواده باشم. جالب است بدانید از وقتی که من برگشتم 3 بازی مهم جام انجام شده که هیچ کدامش را ندیده‌ام. امشب هم که فینال است، ترجیح می‌دهم به خانواده‌ام برسم تا دیدن فوتبال!

انگار زندگی کردن با شما خیلی سخت است؟

قطعا! خب بهترین ایام و روزهایی که یک مرد باید کنار خانواده‌اش باشد را من از دست داده‌ام. داوری خوب است، اما این مشکلات را هم دارد.

اهل فیلم دیدن هم هستید؟

بدم نمی‌آید گاهی فیلم خانوادگی بگیرم و با همسر و فرزندم تماشا کنم.

شنیدید که پشت سرتان می‌گویند کامرانی‌فر سلطان آفساید‌گیری است؟

خب البته حس آفسایدگیری قوی‌ای دارم.

تا حالا در زندگی گیر آفساید افتاده‌اید؟

زیاد، تا دلتان بخواهد.

پرچمش را کی زده؟

روزگار بهترین کمک‌داور است که تا به حال زیاد برایم پرچم زده!

کارت زرد و قرمز هم در زندگی گرفتید؟

خیلی، البته بیشتر قرمز بوده تا زرد!

بین مربیان و فوتبالیست‌ها رفیقی هم دارید؟

شاید باور نکنید، اما اگر من با لباس شخصی از جلوی 18 سرمربی تیم‌های لیگ برتری رد شوم، 17 نفرشان مرا نمی‌شناسند و من به این موضوع افتخار می‌کنم، چرا که راحت می‌توانم کارم را انجام دهم. یکی از عوامل موفقیت‌ من هم همین است که اصلا نگاه نمی‌کنم چه کسی روی نیمکت است یا چقدر تماشاگر روی سکوها هستند.

تا به حال به شما پیشنهاد رشوه شده؟

اصلا. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهم کسی به خودش جرات چنین پیشنهادی را بدهد.

غیر از داوری چه شغلی دارید؟

من 10 سال است که دبیر حق‌التدریسی آموزش و پرورش هستم.

حق‌التدریس؟

بله، افتخارم هم این است که در روستاهای محروم خدمت می‌کنم.

حالا که یک دنیا حسن کامرانی‌فر را می‌شناسند، توقع‌تان از مسوولان مملکت چیست؟

من فقط می‌گویم اگر واقعا کار من ارزش داشته، به اندازه ارزشش برایش احترام قائل شوند، همین!

تا به حال اشتباهی کرده‌اید که احساس کنید باید از کسی عذرخواهی کنید؟

یکی از قوانین فیفا اتفاقا مربوط به همین است که «هیچ داوری حق عذرخواهی ندارد»، این اصل قانون کمیته داوران بود که در جام‌جهانی از ما خواستند که حتی اگر اشتباه کردیم، عذرخواهی نکنیم و من هم این کار را نمی‌کنم.

تا به حال تماشاگرها علیه‌تان شعار داده‌اند؟

از شعار بدتر این بود که یک بار بر اثر اصابت سنگی که از سمت سکوها پرتاب شد، سرم شکست و خونریزی بدی کرد. این ماجرا برای چندین سال قبل است. اما معتقدم الان وضعیت تماشاگران خیلی فرق کرده و با داوران همراهند.

به عنوان آخرین سوال؛ فرض کنید به شما اعلام کنند فقط یک روز دیگر در این دنیا هستید، آن یک روز را چطور می‌گذرانید.

مطمئنا همان یک روز هم در کنار خانواده‌ام خواهم بود.

مسعود حکم‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها